Det finns många exempel de senaste åren där uppdateringarna varit orsaken till säkerhetshål (därmed inte sagt att uppdateringar är dåliga, men de kan vara en källa till risker också).

Det absolut största säkerhetshålet är by design i Windows också - flera SKUs har remote access påslaget efter installation, så vem som helst kan få full kontroll över datorn.

En nackdel med de automatiska uppdateringarna i Windows är också att de när som helst kan återställa inställningar man gjort. Jag har vid flera tillfällen varit med om att saker jag ställt in för öka min säkerhet försvunnit efter en uppdatering, vilket är klart olustigt.

Bästa windowsversionen var för övrigt Win2k :) Den användes i ursprungliga xboxen och kunde då köra på 256KB - större än så är egentligen inte kernel och den har inte nämnvärt ändrats sedan dess, utan det är mest lullull som tillkommit över åren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Var intet fan av Windows 10 heller men det är väl hur mycket 11an kräver av datorn samt mängden förinstalleras bloatware. Sen är jag rätt säker på att eftersom windows 11 är gratis så är det du som är produkten = de säljer din data vidare. Tror att windows 10 kan gjort detsamma i viss mån dock.
Datorer med förinstallaerad windows har ofta bloatware, men det är inte Microsoft fel. En windows11 installationsfil innehåller möjligtvis några Windows appar, men de kan enkelt avlägsnas.

Användarstatistik mm som Microsoft samlar in kan stängas av. Jag skulle oroa mig mer vad installerade appar samlar in och säljer vidare.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag tycker Windows 11 fungerar bra, sällan några problem.
Och jag gillar Edge browsern som många tycks dissa å det grövsta.

I
Krokben Krokben skrev:
Var intet fan av Windows 10 heller men det är väl hur mycket 11an kräver av datorn samt mängden förinstalleras bloatware. Sen är jag rätt säker på att eftersom windows 11 är gratis så är det du som är produkten = de säljer din data vidare. Tror att windows 10 kan gjort detsamma i viss mån dock.
Öppnar man aktivitetshanteraren så kan man se att systemet startar upp en hel del utan att användaren är medveten om det.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
I
A A-Man_08 skrev:
Men på jobbet kan dom styra windows hur dom vill.
Jag jobbar på ett litet företag utan IT-avdelning så ingen direkt styrning från arbetsgivaren.

I
B Byggmarodören skrev:
Det finns många exempel de senaste åren där uppdateringarna varit orsaken till säkerhetshål (därmed inte sagt att uppdateringar är dåliga, men de kan vara en källa till risker också).

Det absolut största säkerhetshålet är by design i Windows också - flera SKUs har remote access påslaget efter installation, så vem som helst kan få full kontroll över datorn.

En nackdel med de automatiska uppdateringarna i Windows är också att de när som helst kan återställa inställningar man gjort. Jag har vid flera tillfällen varit med om att saker jag ställt in för öka min säkerhet försvunnit efter en uppdatering, vilket är klart olustigt.

Bästa windowsversionen var för övrigt Win2k :) Den användes i ursprungliga xboxen och kunde då köra på 256KB - större än så är egentligen inte kernel och den har inte nämnvärt ändrats sedan dess, utan det är mest lullull som tillkommit över åren.
En av mina W10 datorer blir av med drivrutinen till min skrivare nästan varje uppdatering som Microsoft tvingar in.

I Incinerator skrev:
En av mina W10 datorer blir av med drivrutinen till min skrivare nästan varje uppdatering som Microsoft tvingar in.
Det kanske du slipper med Win11.😉

I
A AndersS skrev:
Det kanske du slipper med Win11.😉
Det kan jag inte tänka mej.

I Incinerator skrev:
Det kan jag inte tänka mej.
Men du vet inte... men vi kan nog utgå från att det inte blir någon lösning med Win10.
Att jag väljer att uppgradera är för att de program jag använder vidareutvecklas och för Win11.

I
A AndersS skrev:
Men du vet inte...
I detta fallet så bedömer jag det som mycket dumt att chansa baserat på att jag inte gillar min nya jobbdator.

I Incinerator skrev:
I detta fallet så bedömer jag det som mycket dumt att chansa baserat på att jag inte gillar min nya jobbdator.
Om du redan använder Win11 i datorer så är det väl inte mycket att fundera på.
Jag har ju idag mina datorer endast för privat bruk, så min filosofi är att lära mig nytt för det kommer man behöva göra förr eller senare. Men jag har ju arbetat med det i hela arbetslivet med olika IT/data/telekomsystem.

I
A AndersS skrev:
Om du redan använder Win11 i datorer så är det väl inte mycket att fundera på.
Jag har ju idag mina datorer endast för privat bruk, så min filosofi är att lära mig nytt för det kommer man behöva göra förr eller senare. Men jag har ju arbetat med det i hela arbetslivet med olika IT/data/telekomsystem.
Mina lite äldre datorer kommer troligen att jobba ihjäl sej med W11 så planen är att börja med att testa Linux i en och se hur det funkar för jag är intresserad av att lära mej något nytt, inte bara en onödig design ändring med ännu mer onödigt i datorn.

I Incinerator skrev:
Mina lite äldre datorer kommer troligen att jobba ihjäl sej med W11 så planen är att börja med att testa Linux i en och se hur det funkar för jag är intresserad av att lära mej något nytt, inte bara en onödig design ändring med ännu mer onödigt i datorn.
Är ju bara att prova och se hur det fungerar, även med t.ex. LibreOffice-paket om du inte använder det.
Blir det inte bra så kanske det ändå är dags att byta till ny maskin. Bytte förra våren en stationär och det är skillnad i snabbhet, valde en färdig HP-maskin.
Höll på lite med Linux på 90-talet men blev ingen fortsättning.

Vill man köra en modifierad verson så finns https://www.tiny11.ch/

Dock inte tillhandahållen från Microsoft.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
A AndersS skrev:
Är ju bara att prova och se hur det fungerar, även med t.ex. LibreOffice-paket om du inte använder det.
Blir det inte bra så kanske det ändå är dags att byta till ny maskin. Bytte förra våren en stationär och det är skillnad i snabbhet, valde en färdig HP-maskin.
Höll på lite med Linux på 90-talet men blev ingen fortsättning.
Jag har Libre Office i någon av datorerna och det använder jag oftast inte, vanan från Wordpad sitter hårt, jag är inte sugen på att lägga pengar på en ny dator i klass med mina gamla HP EliteBook som med lite trimning av RAM är mycket effektiva, nästa steg är att stoppa i Linux och en SSD i en av dem och se hur det faller ut.
Jag använder mina EliteBook som stationära datorer mha dockningsstationerna, bara att trycka på knappen så är datorn lös och stoppa den i väskan när den ska med och när man kommer hem, bara att trycka i den i dockan så är den stationär igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.