9 527 lĂ€st ·
201 svar
10k lÀst
201 svar
Windows 11
đMan har ju flera och dĂ„ Ă€ven tvĂ„ laptop bl.a. den ASUS som nu fick Win11. Visst fungerar Wordpad men pĂ„ tok för lite funktioner för att passa för mig, Ă€r bara snĂ€ppet bĂ€ttre Ă€n "Anteckningar". SĂ„ med de kraven fungerar den dator du har garanterat vidare om du vill greja lite med den.I Incinerator skrev:Jag har Libre Office i nĂ„gon av datorerna och det anvĂ€nder jag oftast inte, vanan frĂ„n Wordpad sitter hĂ„rt, jag Ă€r inte sugen pĂ„ att lĂ€gga pengar pĂ„ en ny dator i klass med mina gamla HP EliteBook som med lite trimning av RAM Ă€r mycket effektiva, nĂ€sta steg Ă€r att stoppa i Linux och en SSD i en av dem och se hur det faller ut.
Jag anvÀnder mina EliteBook som stationÀra datorer mha dockningsstationerna, bara att trycka pÄ knappen sÄ Àr datorn lös och stoppa den i vÀskan nÀr den ska med och nÀr man kommer hem, bara att trycka i den i dockan sÄ Àr den stationÀr igen.
Skulle jag med en sĂ„dan börja jobba lite med gamla foton i t.ex. Photoshop (senaste versionen ville ha Win11 dessutom) sĂ„ blir det segt vid vissa moment. Blev varse det nĂ€r jag bytte förra vĂ„ren hur seg den gamla varit.đ
Jag tycker absolut du ska prova linux idag antingen som dual boot , eller live usb.A AndersS skrev:Ăr ju bara att prova och se hur det fungerar, Ă€ven med t.ex. LibreOffice-paket om du inte anvĂ€nder det.
Blir det inte bra sÄ kanske det ÀndÄ Àr dags att byta till ny maskin. Bytte förra vÄren en stationÀr och det Àr skillnad i snabbhet, valde en fÀrdig HP-maskin.
Höll pÄ lite med Linux pÄ 90-talet men blev ingen fortsÀttning.
Jag tror du kommer gilla det om du körde linux pÄ 90 talet.
Ăr nog för bekvĂ€m idag att fundera pĂ„ OS. Hyfsat snabb maskin och att programmen jag anvĂ€nder fungerar sĂ„ blir jag nöjd.A A-Man_08 skrev:
Laptop Àr mestadels surf och nÄgra smÄ databaser.
StationĂ€ra Ă€r dokumenthantering med LibreOffice och Photoshop, samt nĂ„gra smĂ„ databaser, samt hyfsat med diskutrymme vissa bilder kan ju vara pĂ„ nĂ„gra hundra MB.đOch att hĂ„lla sig ajour med programmens nya funktioner Ă€r fullt tillrĂ€ckligt.
Kom igen nu ett litet test kan du göra nu nĂ€r du inte behöver windows installationsstickan lĂ€ngre.A AndersS skrev:Ăr nog för bekvĂ€m idag att fundera pĂ„ OS. Hyfsat snabb maskin och att programmen jag anvĂ€nder fungerar sĂ„ blir jag nöjd.
Laptop Àr mestadels surf och nÄgra smÄ databaser.
StationĂ€ra Ă€r dokumenthantering med LibreOffice och Photoshop, samt nĂ„gra smĂ„ databaser, samt hyfsat med diskutrymme vissa bilder kan ju vara pĂ„ nĂ„gra hundra MB.đOch att hĂ„lla sig ajour med programmens nya funktioner Ă€r fullt tillrĂ€ckligt.
Ner med en image Ä skriva den med rufus, balena echter sen köra direkt frÄn stickan utan installation eller likande sÄ har du testat detta ocksÄ.
https://linuxmint.com/
Du lĂ„ter som farsan....đ
Wordpad Àr en förbÀttrad skrivmaskin utan onödiga tillbehör, behöver jag mera sÄ finns det i nÄgra av mina datorer och i jobbdatorerna.
Jag har fotograferat massor med UW hus men aldrig satt mej ner och lÀrt mej att anvÀnda redigeringsprogram för jag kom pÄ efter en tid att jag tar bilder och sedan sÄ ligger de bara pÄ en disk utan att nÄgon kollar pÄ dem...
Jag har fotograferat massor med UW hus men aldrig satt mej ner och lÀrt mej att anvÀnda redigeringsprogram för jag kom pÄ efter en tid att jag tar bilder och sedan sÄ ligger de bara pÄ en disk utan att nÄgon kollar pÄ dem...
Vad gillar du med Linux förutom att det Àr gratis/billigt?A A-Man_08 skrev:
Jag har provat pÄ Redhat, Suse, Ubuntu mfl under Ären, men personligen har Windows och Macos fungerat bÀttre för mina intressen. Handlar mycket om vilka appar och hur pass bra manualer finns. Vore jag intresserad av systemutveckling skulle Linux troligtvis vara mitt val.
Jag sympatiserar med din far.đA A-Man_08 skrev:
Lite eller mycket OT. Men idag lÀgger jag hellre tiden pÄ att restaurera 100-150 Är gamla foton vilket kan krÀva en del arbete och man lÀr sig fortfarande i det som kallas det selektiva arbetet (arkeologmetoden) dÀr man med mÄnga lager i PS till slut kan pensla ihop ett foto som ser lite bÀttre ut.
Och nu nĂ€r vi Ă€r pĂ„ Byggahusforum sĂ„ blir det ibland nĂ„gra "försök" att lĂ€sa och renskriva besiktningar som militĂ€ren gör av torp/gĂ„rdar, framför allt officersboenden som tillhandahĂ„lls av rusthĂ„llare, osv, för 150-300 Ă„r sedan eller gamla bouppteckningar dĂ€r en spottkopp i ett sovrum kan vara vĂ€rd 70 öre och eldgaffeln 80 öre (allt vĂ€rderas) đ
Men hÀr har jag stor hjÀlp av dator och framför allt en bra bildskÀrm.
Ladda ned rufus tex och sen ladda ned en iso med
Byter man till en ssd sÄ gÄr den att anvÀnda lÀngre Àn sÄ.
Den gör det jag gör vilket inte Àr nÄgot mÀrkvÀrdigt men höll jag pÄ med bilder eller musik sÄ kanske jag skulle valt nÄgot annat.
En grej tycker jag Àr en fördel Àr att det gÄr att installera pÄ nÀstan vad som helst.
Mest för att det fungerat pÄ en Àldre dator, det har givit den flera Är extra livslÀngd.arneri68 skrev:
Vad gillar du med Linux förutom att det Àr gratis/billigt?
Jag har provat pÄ Redhat, Suse, Ubuntu mfl under Ären, men personligen har Windows och Macos fungerat bÀttre för mina intressen. Handlar mycket om vilka appar och hur pass bra manualer finns. Vore jag intresserad av systemutveckling skulle Linux troligtvis vara mitt val.
Byter man till en ssd sÄ gÄr den att anvÀnda lÀngre Àn sÄ.
Den gör det jag gör vilket inte Àr nÄgot mÀrkvÀrdigt men höll jag pÄ med bilder eller musik sÄ kanske jag skulle valt nÄgot annat.
En grej tycker jag Àr en fördel Àr att det gÄr att installera pÄ nÀstan vad som helst.
Hur har du fÄtt för dig att Windows 11 Àr gratis? Möjligtvis gratis uppgradering för de som har en giltig licens för Windows 10.Krokben skrev:
Var intet fan av Windows 10 heller men det Àr vÀl hur mycket 11an krÀver av datorn samt mÀngden förinstalleras bloatware. Sen Àr jag rÀtt sÀker pÄ att eftersom windows 11 Àr gratis sÄ Àr det du som Àr produkten = de sÀljer din data vidare. Tror att windows 10 kan gjort detsamma i viss mÄn dock.
En Windows-image som hÀmtas frÄn Microsoft har ingen bloatware. Det Àr datortillverkarna som lÀgger pÄ sÄnt för att de fÄr betalt av bloatware-skaparna.
NÀr man uppgraderade frÄn t ex Windows XP till Vista och sedan 7 fick man i alla fall betala pengar, och att man kan fÄ det gratis nu för att man hade windows 10 tycker jag kÀnns sÄdÀr. Samma sak som VPN tjÀnster som Àr gratis.
Du kan swisha mig 2000 kr för Windows som du anvÀnder om det kÀnns bÀttre?Krokben skrev:
Jag tror du bara inte förstĂ„r affĂ€rsmodellen för Microsoft. IntĂ€kter frĂ„n Windows stĂ„r för drygt 10% av MS totala intĂ€kter. Det Ă€r en skaplig hög med pengarâŠ.
Vad Àr det som Àr dÄligt med en gratis uppgradering?Krokben skrev:
Om du kan skicka pengarna till Microsoft och se till att jag fÄr ett intyg dÀr det finns garanti skriven att ingen av min data öht samlas eller sÀljs vidare sÄ gÀrna. Eller sÄ vÀljer jag ett sÀkrare open source alternativ som har noll vinstintresse som dessutom inte krÀver lika mycket av datorn.MathiasS skrev:
Det Àr möjligt att jag inte förstÄr deras affÀrsmodell, absolut, men inget Àr gratis. Tror inte Windows gör ett stort flashigt operativsystem till vÀrlden av ren godhet. Kalla mig för en konspirationsteoretiker om du vill.
Obegripligt att folk frivilligt anvÀnder Windows Är 2026.
DÀr ser man vad bekvÀmlighet kan ha för konsekvenser.
Blev positivt överraskad inne pĂ„ F-kassan i Ăngelmholm för att ett par Ă„r sedan; alla datorer dĂ€r som var till för att kunder skulle kunna skriva ut blanketter m.m. körde Linux (vill minnas Debian).
DÀr ser man vad bekvÀmlighet kan ha för konsekvenser.
Blev positivt överraskad inne pĂ„ F-kassan i Ăngelmholm för att ett par Ă„r sedan; alla datorer dĂ€r som var till för att kunder skulle kunna skriva ut blanketter m.m. körde Linux (vill minnas Debian).