RoTe
A A-Man_08 skrev:
Vad är det som gör windows 11 dåligt eller sämre än Windows 10?
För min del så är det dels en massa buggar och dels en massa ändringar från det 10 jag var van med. Man har ändrat om så mycket inställningar osv så det är inte klokt. Måste googla först innan jag hittar den minsta inställning. Sedan buggar det, konstiga saker så som att skrivbordsbakgrunden visar sig bara när den känner för det. Fönster flyttas om skärmen varit i vila osv, små grejer som gör att man konstant är lite irriterad på skiten.

Men visst kan Win11 se olika ut beroende av datorfabrikat och installation, har ju tre med det system nu.

RoTe RoTe skrev:
För min del så är det dels en massa buggar och dels en massa ändringar från det 10 jag var van med. Man har ändrat om så mycket inställningar osv så det är inte klokt. Måste googla först innan jag hittar den minsta inställning. Sedan buggar det, konstiga saker så som att skrivbordsbakgrunden visar sig bara när den känner för det. Fönster flyttas om skärmen varit i vila osv, små grejer som gör att man konstant är lite irriterad på skiten.
Vad är det förbuggar?

RoTe
A A-Man_08 skrev:
Vad är det förbuggar?
Jag skrev ju två av dom som exempel. Vänteläge fungerar inte heller för skärmen är död vid uppstart, visst den startar ju fort från avstängd men fönstren är ju inte kvar då.

Redigerat:
A A-Man_08 skrev:
Skriv kontrollpanelem i sökfältet. Om du inte hittar.
På gårdens installation fanns den med på Aktivitetsfältet efter uppgraderingen.
Aktivitetsfält med ikoner för Windows, sökning, diagram, e-post, kalkylator, mapp och ett anslutningsprogram efter en systemuppgradering.

RoTe RoTe skrev:
Är nog en vanesak också, även lite kunskap/erfarenhet,😉då två andra datorer vi har haft Win11 från de var nya 2-3 år. Har ju gjort resan från Dos 1.8x till dagens och parallelt 6-7 år med Mac.
Så jag har inte haft några problem att gå mellan Win10 och Win11 dator, men gör med "automatik" inställningar hur det ska uppträda och visa olika funktioner på ungefär samma sätt. Kanske inte så MS tänkt att man "optimalt" ska använda Win11 men jag gör det så att det fungerar bra för mig och framför allt min fru.

Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Jag skrev ju två av dom som exempel. Vänteläge fungerar inte heller för skärmen är död vid uppstart, visst den startar ju fort från avstängd men fönstren är ju inte kvar då.
Att bilden ändras en funktion i windows, den slumpar olika bilder, det går säkert att ställa in.

Allt detta finns under Inställningar > Anpassning
Men visst det finns många alternativ vilket kan vara krångligt och att man kan få prova sig fram.
Själv har jag t.ex. tagit bort alla bilder och bildspel och kör en tråkig brun bakgrund.
Skärmbild av Windows Inställningar > Anpassning med alternativ som bakgrund, färger och teman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AndersS skrev:
På gårdens installation fanns den med på Aktivitetsfältet efter uppgraderingen.
[bild]
Allt du skriver i sökrutan reflektar alla menyer.
Skriv tex kontrollpanlen eller nätverk.
Precis sökmenyn i tex ubuntu, den är väldigt smidig när man vänjer sig, man behöver i högerklicka på ikoner för någon genväg eller gå via den här datorn, kontrollpanelen för att nå enhets hanteraren, bara söka direkt i sökrutan eller via startmeny.

Redigerat:
Själv tittade jag mig igenom "Inställningar" första gången med Win11 och vad man kunde ställa in och ändra, men det är inget unikt för dator då många av våra produkter vi idag använder har liknande.
Tar vi Anpassning > Bakgrund så finns det längst ned även länkar till hjälpfunktioner.

Anpassningsinställningar för bakgrund med färgval, inklusive kontrastteman och supportalternativ för att ändra skrivbordsbakgrund och hitta nya teman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A A-Man_08 skrev:
Allti du skriver i sökrutareflektat alla menyer.
Skriv tex kontrollpanlen eller nätverk.
Precis sökmenyn i tex ubuntu, den är väldigt smidig när man vänjer sig, man behöver i högerklicka på ikoner för någon genväg eller gå via den här datorn, kontrollpanelen för att nå enhets hanteraren, bara söka direkt i sökrutan eller via startmeny.
Det är lite av detta som jag tror en del finner lite krångligt, dvs du kan göra samma sak på flera sätt. Men det man sökt på finns under viss tid kvar till vänster under "senast" i rutan som visas när man vill söka.
Jag kör t.ex. "Snabbhjälp" med en släkting för att hantera datorn och göra vissa saker (även städa upp lite när behov finns eller när saker försvunnit alt. skrivbordet är fullt med "ikoner" 😉). Går så mycket snabbare än att jag ska försöka förklara på tfn/mejl/osv,

RoTe
A A-Man_08 skrev:
Att bilden ändras en funktion i windows, den slumpar olika bilder, det går säkert att ställa in.
Men nej den skiftar mellan min egen bild och bara svart.

useless useless skrev:
Det mesta verkar handla om inställningarna. Jag kör primärt Linux, men är tvungen att ha en dator med Windows, Outlook och Skype jag loggar in på hos kunden jag jobbar åt. I höstas uppgraderas den från Windows 10 till 11 och enda skillnaden jag märker är att "startknappen" sitter i mitten istället för till vänster.

Däremot har dottern en ny dator nyinstallerad med Windows 11 och jag har försökt hjälpa henne några gånger, men hittar knappt till kontrollpanelen. Allt ser annorlunda ut och är helt ointiutivt enligt mig... Jag gissar att det är så Windows 11 ska se ut enligt Microsoft?
Förr var jag mer fokuserad på vad operativsystemet gjorde och hur. Man behövde också lägga mycket mer tid på drivrutiner och uppdateringar för att få det att fungera bra . Nuförtiden lägger jag sällan någon tid på OS-nivå, det bara fungerar och är väldigt stabilt. Jag ser inget av reklam och övervakning varken hemma eller på jobbdatorn och visst har jag väl lagt lite energi på att inte acceptera sådant i Windows men väldigt lite.

Jag tror att kontrollpanelen moderniserats i ett par omgångar i Win11, i början fick man alltid gå till klassiska win10 menyer för mer avancerade inställningar men det verkar mer och mer försvinna. Jag tycker det är lite skitsamma av samma skäl som ovan, man behöver så sällan mecka. Men jag håller med om att det inte alltid är intuitivt, jag får oftast söka efter en funktion i kontrollpanelen, lyckas sällan hitta den direkt…

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
I
P paralun skrev:
Jovisst blir det problem, de flesta stora DDOS-attacker sker ju från kapade datorer i ett sk Botnet.

Att datorer blir "kapade" beror då ofta på säkerhetshål som nyttjas. Om inte MS ger ut säkerhetsuppdateringar för Win10 så slutar det nog med en större katastrof runt om i världen.

Den enskilde användaren kanske inte märker något men det blir betydligt enklare att kapa datorer och nyttja dessa för DDOS-attacker. Via överbelastningsattacker kan man ju slå ut det mesta.

Om
[länk]
Kan man inte skydda sej med någon antivirusprogramvara? Eller lägga in t.ex. Linux?

I Incinerator skrev:
Kan man inte skydda sej med någon antivirusprogramvara? Eller lägga in t.ex. Linux?
Jodå.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.