Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ajaj! Mitt misstag. Skulle gå till sidan, inte länken. Fixat.
Jag ska prova den på nästa dator.

P paralun skrev:
Min egen PC har jag uppdaterat med Rufusmetoden,

[länk]

Enkelt och man behöver inte in i registret och bra beskrivet i länken.

Sen förefalller inte Microsoft göra något för att stoppa metoden.
Dom har ju själva en officiell beskrivning.

Pratade med en datordistributör som sa att om alla skulle gå på Microsofts krav, och byta ut alla datorer som inte ”klarar” Windows 11 till Oktober, så klarar inte distributions kedjorna i världen av detta. Detta var före jul, nu är det väl än mer omöjligt. Så att Microsoft accepterar vägar runt är mer än rimligt. Frågan är vad som kommer hända närmare slutdatumet? Ändras även de officiella kraven? Fortsätter de skicka ut uppdateringar till Windows 10 en eller flera perioder till?

L Lilllen skrev:
Pratade med en datordistributör som sa att om alla skulle gå på Microsofts krav, och byta ut alla datorer som inte ”klarar” Windows 11 till Oktober, så klarar inte distributions kedjorna i världen av detta. Detta var före jul, nu är det väl än mer omöjligt. Så att Microsoft accepterar vägar runt är mer än rimligt. Frågan är vad som kommer hända närmare slutdatumet? Ändras även de officiella kraven? Fortsätter de skicka ut uppdateringar till Windows 10 en eller flera perioder till?
Jo en utmaning för Microsoft....

Det finns cirkus 1.4 miljarder Windowsinstallationer i världen och 53% av dessa kör Windows 10 (April)

https://gs.statcounter.com/windows-version-market-share/desktop/worldwide/

Det är inte sannolikt att man stoppar metoderna att komma runt Win11 kraven.

Sen blir det ett globalt hot med en massa icke uppdaterade Win10 datorer som körs med säkerhetshål.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo en utmaning för Microsoft....

Det finns cirkus 1.4 miljarder Windowsinstallationer i världen och 53% av dessa kör Windows 10 (April)

[länk]

Det är inte sannolikt att man stoppar metoderna att komma runt Win11 kraven.

Sen blir det ett globalt hot med en massa icke uppdaterade Win10 datorer som körs med säkerhetshål.
Folk som inte byter kommer köra på som vanligt utan större problem.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Låter inte som TS riktigt är målgruppen för registerhack. 😉

Flyby11 är en ”patcher” som förbereder en maskin som saknar grundkraven att kunna uppgraderas. Läs mer här eller ladda ner direkt

Edit: länk till rätt ställe
Ska testa den på min stationära Lenovo som krånglar med uppgradering till Windows 11.
På en antik laptop Lenovo T450 gick det hur smidigt som helst utan nått register fix.

Det konstiga är att den stationära är mycket nyare än laptopen...

Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ska testa den på min stationära Lenovo som krånglar med uppgradering till Windows 11.
På en antik laptop Lenovo T450 gick det hur smidigt som helst utan nått register fix.
Det är lite si och så med det där, jag har en Dell när man testar via windows update så säger den att datorn inte är kompatibel men söker man up datorn på dells hemsida så möts man av att modellen stöds av windows 11.

Jag har också haft en 460 det var vara å köra rakt igenom.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Folk som inte byter kommer köra på som vanligt utan större problem.
Jovisst blir det problem, de flesta stora DDOS-attacker sker ju från kapade datorer i ett sk Botnet.

Att datorer blir "kapade" beror då ofta på säkerhetshål som nyttjas. Om inte MS ger ut säkerhetsuppdateringar för Win10 så slutar det nog med en större katastrof runt om i världen.

Den enskilde användaren kanske inte märker något men det blir betydligt enklare att kapa datorer och nyttja dessa för DDOS-attacker. Via överbelastningsattacker kan man ju slå ut det mesta.

Om
https://www.microsoft.com/sv-se/security/business/security-101/what-is-a-ddos-attack

P paralun skrev:
Min egen PC har jag uppdaterat med Rufusmetoden,

[länk]

Enkelt och man behöver inte in i registret och bra beskrivet i länken.

Sen förefalller inte Microsoft göra något för att stoppa metoden.
Kan du fortfarande göra uppdateringar i Windows update? Säkerhets patchar och annat?

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kan du fortfarande göra uppdateringar i Windows update? Säkerhets patchar och annat?
Det har kommit uppdateringar till alla "usupported" dator jag installerat på, även den från 2010/2011.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst blir det problem, de flesta stora DDOS-attacker sker ju från kapade datorer i ett sk Botnet.

Att datorer blir "kapade" beror då ofta på säkerhetshål som nyttjas. Om inte MS ger ut säkerhetsuppdateringar för Win10 så slutar det nog med en större katastrof runt om i världen.

Den enskilde användaren kanske inte märker något men det blir betydligt enklare att kapa datorer och nyttja dessa för DDOS-attacker. Via överbelastningsattacker kan man ju slå ut det mesta.

Om
[länk]
Men hur mycket säkerhetshål är det i tex Win 10? den har ju varit med och uppdaterats nu i 15 år
Det är ju inte så att det skapas nya bara för att windows 11 kommer.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Men hur mycket säkerhetshål är det i tex Win 10? den har ju varit med och uppdaterats nu i 15 år
Det är ju inte så att det skapas nya bara för att windows 11 kommer.
Jo men det är en oändlig ström av nya säkerhetshål som hela tiden upptäcks.

Som exempel Maj uppdateringen innehöll många säkerhetspatchar .

https://www.bleepingcomputer.com/ne...tuesday-fixes-5-exploited-zero-days-72-flaws/

Läste att i USA ska man få betala $61 per år för att få säkerhetsuppdateringar

Jag tror det blir ohållbart för Microsoft och därför gör man inget åt tex Rufusmetoden att uppgradera.

Och som jag noterade tidigare kan ett datorbyte bli bättre utifrån att datorer får bättre hårdvara och med det prestanda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.