Ja jag läste om att ett antal statliga myndigheter skulle eller har gått över till Linux. Det borde ju vara en dead giveaway.D d0391m0 skrev:Obegripligt att folk frivilligt använder Windows år 2026.
Där ser man vad bekvämlighet kan ha för konsekvenser.
Blev positivt överraskad inne på F-kassan i Ängelmholm för att ett par år sedan; alla datorer där som var till för att kunder skulle kunna skriva ut blanketter m.m. körde Linux (vill minnas Debian).
Det jag försökte visa för dig är att det inte är gratis. MS tjänar cirka 230 miljarder varje år, på Windows. Försvarskoncernen SAAB omsätter 63 miljarder…. Att du inte betalar för en uppgradering betyder alltså ingenting i detta sammanhang.Krokben skrev:
Åh, det finns risker med det mesta och de flesta har idag även en mobil med operativ och diverse...Krokben skrev:
Om du kan skicka pengarna till Microsoft och se till att jag får ett intyg där det finns garanti skriven att ingen av min data öht samlas eller säljs vidare så gärna. Eller så väljer jag ett säkrare open source alternativ som har noll vinstintresse som dessutom inte kräver lika mycket av datorn.
Det är möjligt att jag inte förstår deras affärsmodell, absolut, men inget är gratis. Tror inte Windows gör ett stort flashigt operativsystem till världen av ren godhet. Kalla mig för en konspirationsteoretiker om du vill.
Men man ska välja det man känner sig trygg med och tycker fungerar bra för eget användande.
Nu drar du det lite långt huruvida man vill uppgradera till Win11 eller inte.D d0391m0 skrev:
Tror jag senare idag ska ta och skriva ned hur man gör uppgradering enligt videon, blir enklare för den som vill göra det.😉 Jag ser mera till möjligheter än att gräva i världens problem.
Så om jag tjänar 500 miljarder per år för jag säljer bilar, och får för mig att ge bort en herrans massa däck till mina kunder utan avgift, är inte däcken gratis då för att jag tjänar 500 miljarder på bilar jag säljer?MathiasS skrev:
Edit: Men nej jag förstår såklart att det inte är några stora pengar i sammanhanget.
Redigerat:
Tyska regeringen försökte ju för flera år sedan att migrera till suse, sen hände inte mycket.Krokben skrev:
Jag tror en statlig myndig är dom sista som går över till linux på skrivbordet.
Nu blir det mycket text men här kommer det hur man gör en uppgradering av dator utifrån tidigare video och som MS inte "anser" vara godkänd för Win11. Ni som inte vill ha Win11 får blunda.😉
Gör så här:
Du ska vara inloggad med behörighet ”Administratör” i den dator du vill uppgradera.
Sätt i ett tomt USB-minne på minst 8GB i datorn och notera vilket enhetsID det får ”*:”, t.ex. D:.
Gå sedan till den här sidan
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11
Här väljer man ”Skapa ett installationsmedium för Windows 11” och ”Ladda ner nu”.
Välj en mapp där installationsfilen ska laddas ned och när den är nedladdad kan du sedan starta filen från mappen där du valde att spara filen, den heter ”MediaCreationTool”.
Godkänn först att appen får gärna ändringar i datorn.
Acceptera sedan licensvillkor.
Välj sedan Språk och Utgåva, t.ex. svenska och Windows 11, även att rutan under är ikryssad, tryck Nästa.
Sedan kommer rutan upp var det ska installeras, välj ”USB-flashminne”, tryck Nästa.
Här ska det förvalda var enhetsID som USB-minnet har, tryck Nästa.
Nu skapas ett USB-minne som det kan installeras från, det tar väl ca 5 min.
Sedan är det bara att klicka ”Slutför”.
Nu är det dags att uppgradera dator till Win11.
Skriv i sökfunktion vid förstoringsglas ”CMD” men tryck inte ”Enter” utan där rutan med Kommandotolken visas så högerklicka på den och välj ”Kör som administratör”. Skriv in det i som står i fetstil.
Skriv in enhet för USBC:\Windows\System32>D:
Skriv sedan D:\>cd sources
Skriv sedanD:\sources>setupprep.exe /product server (har rättat i kommandet senare)
Nu förbereds installation och snart kommer en ruta med Installera Windows server och klicka på ”Nästa”, sedan ”Acceptera” licensdelen och så en ruta där man väljer hur det ska installeras. Här väljer man att behålla som det är, dvs filer, inställningar, appar.
Nu kommer rutan om att det är klart att installera Windows11 Home och att behålla inställningar, Installera. Nu tar det tid, bildskärmen kan bli svart, samt att datorn gör ett antal omstarter. Så dags för kaffe, rast/vila eller göra något annat.
Har allt fungerat så ska det sedan finnas en dator med Win11, men du kommer säkert att vilja ändra några inställningar, dvs allt är inte riktigt som tidigare och en del nya funktioner.
Viktigt! Du får även gå in under Inställningar och välja göra uppdateringar av Windows.
Gör så här:
Du ska vara inloggad med behörighet ”Administratör” i den dator du vill uppgradera.
Sätt i ett tomt USB-minne på minst 8GB i datorn och notera vilket enhetsID det får ”*:”, t.ex. D:.
Gå sedan till den här sidan
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11
Här väljer man ”Skapa ett installationsmedium för Windows 11” och ”Ladda ner nu”.
Välj en mapp där installationsfilen ska laddas ned och när den är nedladdad kan du sedan starta filen från mappen där du valde att spara filen, den heter ”MediaCreationTool”.
Godkänn först att appen får gärna ändringar i datorn.
Acceptera sedan licensvillkor.
Välj sedan Språk och Utgåva, t.ex. svenska och Windows 11, även att rutan under är ikryssad, tryck Nästa.
Sedan kommer rutan upp var det ska installeras, välj ”USB-flashminne”, tryck Nästa.
Här ska det förvalda var enhetsID som USB-minnet har, tryck Nästa.
Nu skapas ett USB-minne som det kan installeras från, det tar väl ca 5 min.
Sedan är det bara att klicka ”Slutför”.
Nu är det dags att uppgradera dator till Win11.
Skriv i sökfunktion vid förstoringsglas ”CMD” men tryck inte ”Enter” utan där rutan med Kommandotolken visas så högerklicka på den och välj ”Kör som administratör”. Skriv in det i som står i fetstil.
Skriv in enhet för USBC:\Windows\System32>D:
Skriv sedan D:\>cd sources
Skriv sedanD:\sources>setupprep.exe /product server (har rättat i kommandet senare)
Nu förbereds installation och snart kommer en ruta med Installera Windows server och klicka på ”Nästa”, sedan ”Acceptera” licensdelen och så en ruta där man väljer hur det ska installeras. Här väljer man att behålla som det är, dvs filer, inställningar, appar.
Nu kommer rutan om att det är klart att installera Windows11 Home och att behålla inställningar, Installera. Nu tar det tid, bildskärmen kan bli svart, samt att datorn gör ett antal omstarter. Så dags för kaffe, rast/vila eller göra något annat.
Har allt fungerat så ska det sedan finnas en dator med Win11, men du kommer säkert att vilja ändra några inställningar, dvs allt är inte riktigt som tidigare och en del nya funktioner.
Viktigt! Du får även gå in under Inställningar och välja göra uppdateringar av Windows.
Redigerat:
Inte Tyska regeringen utan delstatsregeringen i München. De jobbade med ett "Limux"-project och hade kommit ganska långt då det togs ett politisk beslut att forstätta med MS. Hade absolut inget med funktionalitet att göra.A A-Man_08 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Däremot har de framgångsrikt sjösatt sin egna molntjänst DVS för stat och förvaltning. Resten av EU väntas följa efter.E Edlunn skrev:
Nytt försök: jag uppfattade dig som att du ser "gratis" som att det istället är du som är handelsvaran, dvs MS tjänar pengar genom att dela din info osv (eller att det iaf då finns en risk att de gör det). Jag försökte visa dig att MS tjänar sina Windows-pengar, och inte så lite heller, på andra saker än din uppgradering från Windows 10. Dvs, dina farhågor kring hur MS får betalt kan avfärdas.Krokben skrev:
Så om jag tjänar 500 miljarder per år för jag säljer bilar, och får för mig att ge bort en herrans massa däck till mina kunder utan avgift, är inte däcken gratis då för att jag tjänar 500 miljarder på bilar jag säljer?
Edit: Men nej jag förstår såklart att det inte är några stora pengar i sammanhanget.
Du såg det inte som positivt att det var gratis med uppgradering eftersom du antog att det får, eller riskerar att få, konsekvenser med bloatware och annat.
Nu vet du att så inte är fallet?
Jag kan seriöst inte se hur ditt nya resonemang skiljer sig från det gamla. Du menar alltså att eftersom de tjänar så otroligt mycket pengar på annat än Windows så kan jag vara helt säker att jag inte är produkten? För nyss var ju något man ger bort gratis inte gratis för att företaget tjänade jättemycket pengar på annat än just produkten de gav bort gratis. (??)MathiasS skrev:
Nytt försök: jag uppfattade dig som att du ser "gratis" som att det istället är du som är handelsvaran, dvs MS tjänar pengar genom att dela din info osv (eller att det iaf då finns en risk att de gör det). Jag försökte visa dig att MS tjänar sina Windows-pengar, och inte så lite heller, på andra saker än din uppgradering från Windows 10. Dvs, dina farhågor kring hur MS får betalt kan avfärdas.
Du såg det inte som positivt att det var gratis med uppgradering eftersom du antog att det får, eller riskerar att få, konsekvenser med bloatware och annat.
Nu vet du att så inte är fallet?
Jag fattar såklart att de inte skulle tjäna några större summor på operativsystemet i sammanhanget. Jag håller bara inte med om att man kan lita på att ens data är säker för att företaget tjänar stora pengar på annat.
Som nämnt ovan går folk bort från windows mer och mer av en anledning. Många har tappat tilliten till Microsoft.
Redigerat:
Huvudsyftet med win11 är att man måste vara uppkopplad så säga. Det gör det mycket lättare för MS att migrera över till tjänster och tvinga på folk till olika saker framöver (iom man avtalar bort opt out när man väljer Win11). Det är på alla sätt en dålig utveckling för konsumenten, och det som kommer göra jag byter OS när min win10 inte är gångbar längre.
Men uppkopplad är du väl med alla plattformar nuförtiden.B Byggmarodören skrev:Huvudsyftet med win11 är att man måste vara uppkopplad så säga. Det gör det mycket lättare för MS att migrera över till tjänster och tvinga på folk till olika saker framöver (iom man avtalar bort opt out när man väljer Win11). Det är på alla sätt en dålig utveckling för konsumenten, och det som kommer göra jag byter OS när min win10 inte är gångbar längre.
Inte bara Microsofts.
Det var lite otydligt, jag menade inte att man är online utan att man är kopplad mot MS.Dan1891 skrev:
Om MS skulle vilja byta över till en prenumerationsmodell eller kräva användare börjar betala för separata features är man rätt så körd med win11. Man godkänner att produkten när som helst kan ändras när man accepterar eulan. Tidigare har det alltid gått att välja bort updateringar för slippa oönskade förändringar (men med nackdelen att vissa säkerhetsrisker eventuellt kan finnas - MS släppte dock förr alla relevanta säkerhetsuppdateringar separat också så det var egentligen inget problem).