B Byggmarodören skrev:
Det var lite otydligt, jag menade inte att man är online utan att man är kopplad mot MS.
Om MS skulle vilja byta över till en prenumerationsmodell eller kräva användare börjar betala för separata features är man rätt så körd med win11. Man godkänner att produkten när som helst kan ändras när man accepterar eulan. Tidigare har det alltid gått att välja bort updateringar för slippa oönskade förändringar (men med nackdelen att vissa säkerhetsrisker eventuellt kan finnas - MS släppte dock förr alla relevanta säkerhetsuppdateringar separat också så det var egentligen inget problem).
Om något händer i en framtid med Win11 så får man hantera det utifrån nya förutsättningar.
Så har det varit med olika programvaror, t.ex. från Adobe som jag använt/använder. Betalar redan nu för olika abonnemang

Redigerat:
Krokben Krokben skrev:
Jag kan seriöst inte se hur ditt nya resonemang skiljer sig från det gamla. Du menar alltså att eftersom de tjänar så otroligt mycket pengar på annat än Windows så kan jag vara helt säker att jag inte är produkten? För nyss var ju något man ger bort gratis inte gratis för att företaget tjänade jättemycket pengar på annat än just produkten de gav bort gratis. (??)
Nej det var inte det jag sa. Varken förr eller nu. Jag visade hur mycket pengar de tjänar på Windows. Inte på andra produkter. 10% av MS intäkter kommer från Windows. Därmed kan du inte säga att Windows är gratis. Att man i sin prismodell väljer att inte ta betalt för just uppgraderingar, stora eller små, är inte relevant. Det beror dessutom sannolikt på att det 1. Är krångligt att ta betalt löpande från miljontals privatkunder och 2. Det är mer värt att alla har senaste mjukvaran eftersom folk då dels har färre problem med datorn och dels står dörren öppen för kunden att använda andra tjänster från MS som man tjänar mer pengar på.

Krokben
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det var inte det jag sa. Varken förr eller nu. Jag visade hur mycket pengar de tjänar på Windows. Inte på andra produkter. 10% av MS intäkter kommer från Windows.
Vart ifrån kommer de där 10% ifrån om Windows är gratis? Eller ja "inte kostar någonting för konsumenten". Jag får inte det att gå ihop.

Jag vill förtydliga att jag varken är ett troll eller vill bråka, jag vill förstå!

Krokben Krokben skrev:
Vart ifrån kommer de där 10% ifrån om Windows är gratis? Eller ja "inte kostar någonting för konsumenten". Jag får inte det att gå ihop.

Jag vill förtydliga att jag varken är ett troll eller vill bråka, jag vill förstå!
Windows är inte gratis.

När det handlar om mjukvara (”program”) tar man normalt betalt för två saker:

1. En licens som ger dig rätten att använda mjukvaran
  2. En årlig avgift för support och i vissa fall uppdateringar till mjukvaran (gäller ej Windows)
MS tjänar sina pengar på #1 från företag och privatpersoner och #2 från företag (för support). Det är från detta man har intäkter från Windows.

När du uppgraderar från 10 till 11 så räknas det som en uppdatering och inte #1.

Går du in på Elgiganten och ber om en win 11 licens så kommer den kosta (det är då #1).

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Krokben
MathiasS MathiasS skrev:
Windows är inte gratis.

2. En årlig avgift för support och i vissa fall uppdateringar till mjukvaran (gäller ej Windows)
MS tjänar sina pengar på #1 från företag och privatpersoner och #2 från företag (för support). Det är från detta man har intäkter från Windows.

När du uppgraderar från 10 till 11 så räknas det som en uppdatering och inte #1.

Går du in på Elgiganten och ber om en win 11 licens så kommer den kosta (det är då #1).
Då är jag mer med på hur du menar.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Windows är inte gratis.

Och på en ny dator finns sedan i regel möjlighet att prova MS Office under viss tid.... och kanske med begränsade funktioner.

A AndersS skrev:
Nu blir det mycket text men här kommer det hur man gör en uppgradering av dator utifrån tidigare video och som MS inte "anser" vara godkänd för Win11. Ni som inte vill ha Win11 får blunda.😉
Gör så här:
Du ska vara inloggad med behörighet ”Administratör” i den dator du vill uppgradera.
Sätt i ett tomt USB-minne på minst 8GB i datorn och notera vilket enhetsID det får ”*:”, t.ex. D:.
Gå sedan till den här sidan

[länk]

Här väljer man ”Skapa ett installationsmedium för Windows 11” och ”Ladda ner nu”.
Välj en mapp där installationsfilen ska laddas ned och när den är nedladdad kan du sedan starta filen från mappen där du valde att spara filen, den heter ”MediaCreationTool”.

Godkänn först att appen får gärna ändringar i datorn.
Acceptera sedan licensvillkor.
Välj sedan Språk och Utgåva, t.ex. svenska och Windows 11, även att rutan under är ikryssad, tryck Nästa.

Sedan kommer rutan upp var det ska installeras, välj ”USB-flashminne”, tryck Nästa.
Här ska det förvalda var enhetsID som USB-minnet har, tryck Nästa.
Nu skapas ett USB-minne som det kan installeras från, det tar väl ca 5 min.
Sedan är det bara att klicka ”Slutför”.

Nu är det dags att uppgradera dator till Win11.
Skriv i sökfunktion vid förstoringsglas ”CMD” men tryck inte ”Enter” utan där rutan med Kommandotolken visas så högerklicka på den och välj ”Kör som administratör”. Skriv in det i som står i fetstil.

Skriv in enhet för USBC:\Windows\System32>D:
Skriv sedan D:\>cd sources
Skriv sedanD:\sources>setupprep.exe /product server (har rättat i kommandet senare)

Nu förbereds installation och snart kommer en ruta med Installera Windows server och klicka på ”Nästa”, sedan ”Acceptera” licensdelen och så en ruta där man väljer hur det ska installeras. Här väljer man att behålla som det är, dvs filer, inställningar, appar.

Nu kommer rutan om att det är klart att installera Windows11 Home och att behålla inställningar, Installera. Nu tar det tid, bildskärmen kan bli svart, samt att datorn gör ett antal omstarter. Så dags för kaffe, rast/vila eller göra något annat.

Har allt fungerat så ska det sedan finnas en dator med Win11, men du kommer säkert att vilja ändra några inställningar, dvs allt är inte riktigt som tidigare och en del nya funktioner.

Viktigt! Du får även gå in under Inställningar och välja göra uppdateringar av Windows.
Hur kommer det sig att du inte valde att göra en nyinstallation, vill du spara inställningar och annat?

Om man vill ha kvar sina program och inställningar från Windows 10 måste man ta hem
Windows 11 i samma version och språk som Windows 10 hade vill jag minnas.

A A-Man_08 skrev:
Hur kommer det sig att du inte valde att göra en nyinstallation, vill du spara inställningar och annat?
Valde det enkla/bekvämlighet och blev nästan identiskt med Win10, ändrade bara lite i Aktivitetsfältet, dvs tog bort det som lagts till och valde vänsterläge istället för centrerat.
Tror inte det var mera än så och ännu inget jag behövt installera om av program, men den gamlingen lever idag ett lugnt liv oftast med lite nyhetsläsande och Byggahus i fåtöljen framför brasan. Hade kunnat köra vidare med Win10 men blev lite nyfiken att testa.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Om man vill ha kvar sina program och inställningar från Windows 10 måste man ta hem
Windows 11 i samma version och språk som Windows 10 hade vill jag minnas.
Det kan säkert stämma, bra notering.👍
Jag skrev nog "t.ex. svenska" vid val av språk, men inget mera.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag fattar såklart att de inte skulle tjäna några större summor på operativsystemet i sammanhanget. Jag håller bara inte med om att man kan lita på att ens data är säker för att företaget tjänar stora pengar på annat.
Men de Linux distros som finns har också en affärside och Microsofts är kanske inte så annorlunda?

Tex Ubuntu som är kanske den största och vanligaste för persondatorer ägs av https://canonical.com/ som erbjuder tjänster kring plattformen.

Seriösa IT-avdelningar brukar testa och avlyssna operativsystem och appar under flera veckor för att avgöra om de är säkra. Om Microsoft inte vore säkra skulle de inte använda mjukvaran.

Apples Macos är gratis för alla som äger en supportad Mac.

Windows är gratis för alla som har en oem pc. Retail licens har numera en mer symbolisk kostnad och kan flyttas mellan datorer.

Tror de flesta tillverkare av operativsystem mm har kommit fram till att en stor användarbas är bra för då finns många som kan deras produkt och vill använda den professionellt vilket ger flera större affärsmöjligheter.

Krokben
arneri68 arneri68 skrev:
Men de Linux distros som finns har också en affärside och Microsofts är kanske inte så annorlunda?

Seriösa IT-avdelningar brukar testa och avlyssna operativsystem och appar under flera veckor för att avgöra om de är säkra. Om Microsoft inte vore säkra skulle de inte använda mjukvaran.
Att det är relativt säkert mot utomstående hot förstår jag med, annars hade Windows inte varit så populärt. Det har att göra med att jag inte litar på att Microsoft förvaltar din data på det sättet jag önskar. Precis som jag inte litar på Google, det sistnämnda har jag ännu mindre förtroende för.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Att det är relativt säkert mot utomstående hot förstår jag med, annars hade Windows inte varit så populärt.
De lyssnar på vad operativ och appar skickar ut, inte om någon försöker ta sig in.

Krokben
arneri68 arneri68 skrev:
De lyssnar på vad operativ och appar skickar ut, inte om någon försöker ta sig in.
AI-funktionerna Copilot, Recall och Agentisk AI var riktigt osäkert mot hackers. Många anser att det fortfarande inte är säkert och därför har många datornördar/gamers succesivt gått över till Linux. Säger inte att alla har gjort det men det är tack vare AI funktionerna många känner sig obekväma med just Windows. Man kan givetvis avaktivera de flesta funktioner men för många "nördar" var det droppen.

Krokben Krokben skrev:
AI-funktionerna Copilot, Recall och Agentisk AI var riktigt osäkert mot hackers. Många anser att det fortfarande inte är säkert och därför har många datornördar/gamers succesivt gått över till Linux. Säger inte att alla har gjort det men det är tack vare AI funktionerna många känner sig obekväma med just Windows. Man kan givetvis avaktivera de flesta funktioner men för många "nördar" var det droppen.
Men använder du Copilot?

Enligt nedan har Linux 2,9% marknadsandelar av den svenska marknaden och 4% globalt.
https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/sweden/kqpafmfrl.lol

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.