16 981 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Aha, du kallar koldioxidutsläpp för föroreningar, då förstår jag.N N-B Magnus skrev:De flesta blad tillverkas i Kina vars elproduktion kommer övervägande från kolkraft.
Ja det händer att växellådsolja läcker ut, speciellt när det blir obalans i bladen.
Jag har läst att renarna i norr undviker att vandra nära vindindustriparkerna, då är det inte svårt att förstå att andra djur upplever detsamma.
Vindkraften är för övrigt konkursmässig.
Kvar blir betongmonument över människans dumhet.
Var kan jag läsa mer om varifrån vindkraftverk som installeras i Sverige kommer ifrån?
Och hur mycket växellådsolja som spills?
Om du känner att du har gott om tid kan du klicka runt på Vindbrukskollen för att hitta vilka typer av verk som installeras och sedan se var tillverkarna har produktionsenheter.13th Marine skrev:
Vestas verkar ha produktion lite överallt i Europa, Kina och en del i Nordamerika.
GE Vernova verkar också ha på lite olika platser, men nyhetsartiklar nämner att det varit problem med blad producerade i Spanien.
Siemens verkar ha åtminstone i Frankrike och UK. Det senare är väl inte underligt eftersom det är god efterfrågan där.
Exakt var blad till specifika vindkraftverk tillverkats är väl lite svårt att svara på för lekmän, om det inte finns pressmaterial om det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Jag googlade lite snabbt men hittade inget, men jag tänkte att skribenten säkert har en bra källa på det.K krfsm skrev:Om du känner att du har gott om tid kan du klicka runt på Vindbrukskollen för att hitta vilka typer av verk som installeras och sedan se var tillverkarna har produktionsenheter.
Vestas verkar ha produktion lite överallt i Europa, Kina och en del i Nordamerika.
GE Vernova verkar också ha på lite olika platser, men nyhetsartiklar nämner att det varit problem med blad producerade i Spanien.
Siemens verkar ha åtminstone i Frankrike och UK. Det senare är väl inte underligt eftersom det är god efterfrågan där.
Exakt var blad till specifika vindkraftverk tillverkats är väl lite svårt att svara på för lekmän, om det inte finns pressmaterial om det.
Men, inga protester från tex dig?M maria01 skrev:
Det måste ju handla om MYCKET mer glasfiber i alla glasfiber båtar än det som finns i vindkraftsvingar?
Men just det, det är ju en annan sak...
Jag försöker se det från vindkraftivrarnas perspektiv, dvs att ni ser koldioxiden (livets gas) som ett klimathot. Då borde ju också tillverkningen vara fossilfri.13th Marine skrev:
Men ni verkar tro att det är en ostkupa över Sverige.
Ja du är anti vindkraft bla pga avfallet ifrån vingarna som inte går att ta hand om, men har tydligen inget problem med de 1000-tals fritidsbåtar i glasfiber bara i Sverige som funnits i +60 år och där man tydligen inte heller kan ta hand om avfallet?M maria01 skrev:
Kanske lite grann att sila mygg & svälja kameler?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Inga svar på mina frågor, förvånar mig inte...N N-B Magnus skrev:
Kommer du fortsätta att påstå att vindkraftverk sprider en massa mikroplast?
jag gillar inte plast båtar har haft en träbåt som ung och en stålbåt var faktiskt och kolla på en buster föra veckan så plast båtar är jag anti medL LaT skrev:Ja du är anti vindkraft bla pga avfallet ifrån vingarna som inte går att ta hand om, men har tydligen inget problem med de 1000-tals fritidsbåtar i glasfiber bara i Sverige som funnits i +60 år och där man tydligen inte heller kan ta hand om avfallet?
Kanske lite grann att sila mygg & svälja kameler?