hempularen skrev:
Ett exempel (gammalt): En bekant har en son som ville starta ett bolag, han behövde låna till aktiekapitalet, 100 000 på den tiden. Hans pappa gick i borgen för lånet.
.......................
Men enl.- banken så var borgensmannen borgenär för alla skulder som det här bolaget kunde tänkas ha till banken.
Jag håller med om att borgen är farligt, men det är något som inte stämmer i berättelsen.
Ett företag kan inte låna av en bank till sitt aktiekapital. Aktiekapitalet är en säkerhet, så det kommer från aktieägarna. Om borgen gällde aktiekapitalet så måste fadern gått i borgen för sin son som privatperson.
För att kunna kräva pengar av fadern måste i så fall banken ha ett krav på sonen som privatperson.

hempularen skrev:
Borgen är som sagt livsfarligt. Men kanske inte fullt så livsfarligt när det gäller borgen för hyra, om det är en person man litar på. Det riktigt farliga är att ställa upp som borgensman vid banklån.

Problemet är att det kan vara näst intill omöjligt att förstå vilken omfattning borgensåtagandet kan ha.

Ett exempel (gammalt): En bekant har en son som ville starta ett bolag, han behövde låna till aktiekapitalet, 100 000 på den tiden. Hans pappa gick i borgen för lånet. Firman jobbade med exklusiva produkter i hög prisklass.

Firman gick bra, efter ett par år låg omsätttningen på 50 - 70 milj per år, tiotals anställda, skapliga vinster. Lånet ifråga var återbetalat sedan länge.

Så kom krisen (tidigt 90- tal) efterfrågan dök, och firman kom på obestånd. Konkurs. Det fanns skulder i form av belånat lager, banken hade finansierat inköp. Då kommer banken på: Här finns en borgensförbindelse. Visserligen för ett helt annat, nu avslutat lån. Men enl.- banken så var borgensmannen borgenär för alla skulder som det här bolaget kunde tänkas ha till banken. Banken krävde 1,6 milj trots att borgensförbindelsen ursprungligen var på 100 000, och på ett lån som var avslutat sedan flera år. Men man hade aldrig utryckligen avslutat borgensförbindelsen.

Sonen var lika chockad.

Riktigt så här illa har jag svårt att se att en hyresborgen skull kunna gå. Men som sagt hellre än att gå i borgen bör man nog själv låna upp pengarna och sedan låna ut dem till släktingen eller kompisen som vill ha borgen.
Om han går i borgen på ett lån på 100 000kr och det återbetalas till fullo till banken, hur kan han då stå ansvarig för alla skulder.
Förstår inte riktigt då han gått i borgen för lånet och inte borgen som ansvarig för hela firman?
Låter mer som att han är ansvarig firmatecknare, enskild firma eller något i den stilen.

Redigerat:
Måste ha varit ett MYCKET märkligt upplägg?!!

Jag skulle ALDRIG borga för nån, mitt ex har frågat mig tusen gånger om att borga för henne, jag har sagt nej varje gång, skulle aldrig gå på den minan. Jag vill ha full kontroll på min ekonomi och det har man inte om man borgar.

Redigerat:
hbenke skrev:
Hyr du inte ut mer än några enstaka lägenheter så har du inte samma regler som en vanlig hyresvärd. Du kan om du har någon inom familjen som behöver den, säga upp deras hyresavtal.
Intressant vad är "några ensataka lägenheter"

Jag vet att dessa ord är förvirrande så här kommer en ödmjuk önskan om att rätt begrepp används:

Borgenär = fodringsägare (t.ex. bank, hyresvärd)

Gäldenär = den som står i skuld (t.ex. låntagare, hyresgäst)

Borgensman = person som träder in för gäldenär när denne inte kan fullfölja sina åtaganden.

Det blir lite svårläst och för att dra en fotbollsparallell så står det emellanåt "domaren nickade in bollen i eget mål".

• Gilla
peterhjalmarsson och 2 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Om han går i borgen på ett lån på 100 000kr och det återbetalas till fullo till banken, hur kan han då stå ansvarig för alla skulder.
Förstår inte riktigt då han gått i borgen för lånet och inte borgen som ansvarig för hela firman?
Låter mer som att han är ansvarig firmatecknare, enskild firma eller något i den stilen.

Jag vet inte hur förbindelsen var formulerad, min bekante tyckte att den solklart bara gällde lånet på 100 000. Men banken hävdade att det var en generell borgen som gällde allt. Jag vet faktiskt inte hur det hela slutade, det var en väldigt känslig fråga, fick reda på det genom att våra fruar känner varandra väl, och hans fru (som inte är mamma till sonen ifråga) var väldigt orolig ett tag.

Jag har hört talas om liknade fall på andra håll. Det är tydligen svårt att som lekman fullt ut förstå exakt vad borgensförbindelsen står för. Sedan är det ju en helt annan sak att OM lånet faktiskt missköts så kan kan det bli avsevärt mycket mer pengar som skall ut än den ursprungliga lånesumman. Med diverse dröjsmålsräntor osv.

Redigerat:
lawpan skrev:
"Det kan lätt skapa många sömnlösa nätter. Så jag är emot borgensförbindelse som princip även om det ger god säkerhet åt hyresvärdar/banker etc.
"

Ja, tråden har väl spårat ut till viss del. Det handlade från början om man kunde kasta ut en hyresgäst genom att byta låset själv.

Det kan man inte.

När det gäller borgen eller inte. Ja, som hyresvärd så tycker jag nog att det är bättre att en icke skötsam hyresgäst och/eller hans borgensman har dom sömnlösa nätterna:D såvida du inte avser att bedriva välgörenhets härbärge.

Du ska veta att du är skyldig som hyresvärd att 'skyndsamt' meddela borgensman när en hyresskuld eller annan störning uppstår. Borgensmannen fungerar ofta som en bra påtryckning på hyresgästen och samtidigt kan då borgensmannen ha chans att begränsa sin ekonomiska förlust.

Redigerat:
hbenke skrev:
Hyr du inte ut mer än några enstaka lägenheter så har du inte samma regler som en vanlig hyresvärd. Du kan om du har någon inom familjen som behöver den, säga upp deras hyresavtal.
Ja ett av skälen som kan godtagas är eget bruk och behov av lägenheten.

Men det finns något som heter besittningsrätt. Det är till hyresgästens fördel.
Om du som hyresvärd vill skriva in i hyreskontraktet att besittningsrätten inte ska gälla så måste Hyresnämnden godkänna hyresavtalet.
Om du säger upp en hyresgäst för avflyttning (av annat skäl än misskötsel eller utebliven hyra) så kan du bli skyldig att anskaffa ett likvärdigt boende för hyresgästen.

Givetvis gäller inte detta om Hyresnämnden godkänt att parterna har en klausul där besittningsrätten avtalats bort.

Besittningsrätten kan även gälla andrahandshyresgäster.

Därför är det viktigt som hyresvärd att godkänna 1:a hands hyresgästens uthyrning till en 2:a hands hyresgäst och där tillse att besittningsrätten har avtalats bort. (Skall godkännas av Hyresnämnden)
Om en 1:a hands hyresgäst låter någon annan bo i sin lägenhet mer än ca 10 dagar så anses det som andrahandsuthyrning och måste godkännas av hyresvärden.
Om inte så har skett så är det en grund för uppsägning av 1:a hands hyresgästen.

Helt rätt att det finns besittningrätt.
Men den är stark begränsad vid tex uthyrning av bostadsrätt då det finns något som heter besittningsbrytande grund och och det är tex att lägenheten ska säljas eller inhavaren ha för avsikt att flytta tillbaka själv.
Och detta står i lagen och tillkom för att skydda bostadsrätts inhavaren.
Om det var så att det fanns besittningrätt så skulle aldrig ägaren kunna flytta tillbaka vilket ej stämmer.
Om det även gäller en villa låter jag någon jurist svara på.

Redigerat:
Påtal om att gå i borgen för någon så är man bland så illa tvungen och att det inte alltid handlar om att låna pengar av personen. Jag själv blevex nekad medlemskap i bostadsrätt pga för låg inkomst då man helt bortsåg från mitt csn(jag är student) inga lånadepengar i världen hade hjälpt mig i den situatuionen, då hade jag fått låna en så hisklig summa av mina föräldrar att jag skulle köpt ett eget hus friköpt..
Och där handlar det heller inte om att man inte har koll på ekonomin utan om att det helt enkelt finns idioter där ute..

katten12 skrev:
Jag själv blevex nekad medlemskap i bostadsrätt pga för låg inkomst då man helt bortsåg från mitt csn
Jag är ganska säker på att:
1) föreningen har gjort fel.
2) din borgensman kan dra tillbaka sin borgensförbindelse så fort du flyttat in utan att föreningen kan göra något.

Föreningen gjorde fel, men det hjälper ju inte mig i situationen just nu, och ja de kan dra tlbaka den när vi flyttat in men lik förbannat har man ändå varit tvungen att dra in borgensmän, pga det inte finns annan lösning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.