Säg upp avtalet enligt vad som står. Ni har väl reglerat någon typ av tid, 3 mån, 1 mån uppsägning. Det är mitt råd. Då får ni ut dem, utan att riskera krångel. Lär sedan av detta och kolla upp hyresgäster lite noggrannare.

• Gilla
cc71
  • Laddar…
Tre månaders uppsägningstid är kontrakt; det är villaägarnas kontrakt av uthyrning av villa.
Jag har nekat ca 10 personer pga anmärkningar eller dom inte kändes rätt.
Jag har gjort kontroller i databaser jag tillgång till. Men misslyckades endå och känner mig riktigt frustrerad över detta. Jag som är så noga med papper och allt ska gå rätt till vid uthyrning.

För övrigt; detta är 5:e gången jag hyr ut bostad i mitt liv. Så det är klart man lär sig nånting varje gång.

Det är aldrig helt smärtfritt; folk som inte städar; betalar några dagar för sent eller förstör något.

lawpan skrev:
Tre månaders uppsägningstid är kontrakt; det är villaägarnas kontrakt av uthyrning av villa.
Jag har nekat ca 10 personer pga anmärkningar eller dom inte kändes rätt.
Jag har gjort kontroller i databaser jag tillgång till. Men misslyckades endå och känner mig riktigt frustrerad över detta. Jag som är så noga med papper och allt ska gå rätt till vid uthyrning.

För övrigt; detta är 5:e gången jag hyr ut bostad i mitt liv. Så det är klart man lär sig nånting varje gång.

Det är aldrig helt smärtfritt; folk som inte städar; betalar några dagar för sent eller förstör något.

Det låter som att du glömde en sak.
En rätt viktig sak när det gäller en överenskommelse som bygger mycket på ömsesidigt förtroende.

Referenser! Du glömde kolla med deras förra hyresvärd.
Men det glömmer du väl inte nästa gång, eller hur!

Hoppas att det löser sig för dig!

• Gilla
shaula
  • Laddar…
Ja, det är svårt att gardera sig. Är uthyrningsdelen helt separat? Eller passar nyckeln till annan bostad? Om den passar så byt lås på de delar där du inte vill ha in hyresgästen. Då kan de bara ställa till problem begränsat. Jag skulle också försöka få uppsägning direkt // annulering skriftligen från frun, då torde du kunna be honom lämna. Dock skulle jag fundera något innan jag bytte lås o kastade ut sakerna.....det kan ju slå tillbaka. Om han dessutom är alkis o tidigare sabotör så kanske han gör något irrationellt....

Gudfadern, helt riktigt. Jag gjorde inte det denna gången; har gjort i andra; men inte alla fall. Jag får endå anse mig ha tur att förra hyresvärden kontaktade mig; måste endå vara nåt utöver det vanliga. Men han var så ledsen att han ville varna andra familjer för dessa hyresgäster. Som tack har jag erbjudit hyresvärden att han tar tillbaka sina saker eftersom dom kommer stå på min uppfart i slutet av veckan. För det är trots allt hans saker som dom stulit från hans hus och flyttat in i mitt hus.

Ja; det är helt knäppt jag vet. :) Han tackade nej; det kostade honom för mycket arbete.

Byggis; det är mindre kedjehus med liten tomt. Dom har tre nyklar.
Ingång, förråd och dörr till trädgården.

Min tanke är med alla goda råd jag fått från er att kankse ställa in alla hans saker i förrådet på 10 kvm; byta 1 lås till huvuddörren. (Alt hälla superlim i låset ifall jag inte får tag i låssmed; och ta uppborrningskostnad senare)
I värsta fall kan han tom sova i förrådet.
Det skulle kunna första steg tills jag får tag i honom.

Hyr du inte ut mer än några enstaka lägenheter så har du inte samma regler som en vanlig hyresvärd. Du kan om du har någon inom familjen som behöver den, säga upp deras hyresavtal.

Kan det här fungera:
0) Checka av nedanstående med en jurist för att bedöma vilken risk du tar.

1) Fixa ett skriftligt avtal med 3 kopior med hustrun om att hyresavtalet omedelbart upphör, de undanröjs från betalningsansvar för den obetalda hyran och du får rätt att magasinera eventuella kvarvarande saker i huset. Grejorna är ju gemensamt ägda, så hon kanske kan ge den rättigheten. Det borde minska risken att du döms för egenmäktigt förfarande och hemfridsbrott.

2) Ta med några storvuxna vänner med ful uppsyn och kör bort alla grejorna till ett hyrt förråd. Byt lås på huset och sätt dit ett larm.

3) Erbjud mannen att skriva på kontraktet. Om han trilskas, hota med att polisanmäla/stämma honom för att falskeligen ha intygat att de var skötsamma samt att skicka kronofogden på honom för den obetalda hyran.

Den här metoden kanske kan fungera eftersom det ger mannen (och hustrun) ett relativt enkel väg ut ur situationen, samtidigt som du har två hållhakar på dem. Absolut bäst är om du på något sätt kan ordna så att mannen har någonstans att sova. Kanske prata med någon kompis till honom.

• Gilla
lawpan och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr finns det många såna samhällsparasiter, som inte vill göra rätt för sig. Tyvärr är nog kronofogden den rätta vägen att gå. Men det är viktigt att du skickar påminnelser, samt lägger på fördröjningsränta.

Juridiskt kan du inte hävda sen hyra förrän sju bankdagar förflutit.

Att mixtra med lås eller flytta bohag i detta läge är egenmäktigt förfarande.

Få en påskrift på ett nytt avtal känns som det säkraste...

Imorn kommer jag kolla med jurist. Men följande utkast har jag snickrat ihop:

"Annullering av hyreskontrakt av fastighet på MMvägen nn i stad S.
Med denna handling annulleras kontrakt skrivet mellan X, Y och Z, W angående uthyrning av fastighet.
Orsak till annulering är följande:
- Hyresgästerna inte längre avser att bo i fastigheten och därav inte betala någon hyra.
- Hyresgästerna har givit missvisande information angående deras förmåga att sköta sig.

Saker som tillfälligt är flyttade till fastigheten måste fraktas bort eller magasineras senast 1:a september 2013. Eventuella kostnader relaterat till detta belastar X & Y. Handlingen ger hyresvärden rätt att skicka faktura för transport & magasinering till X eller Y.

Hyresvärden med denna handling avstår sig rätten att kräva vidare ersättning för hyra under förutsättning att hyresgäster i fråga lämnat nycklar och fastigheten senast 1:a september.

Underskrift av minst en hyresgäst gör handlingen gällande; dvs ena hyresgästen ges fulla rätten att annullera kontraktet."

Visst har vi rigida lagar som skyddar hyresgäster, enligt mig är dom för ensidiga till hyresgästens fördel
MEN

att vilja vräka en hyresgäst pga:

1. Skiljsmässa där frun vill flytta ut
2. Att en tredje person påstår att dom har misskött sig i ett tidigare liv

Kan ju för f....n inte vara skälig grund för vräkning av en barnfamilj.

• Gilla
305 och 3 till
  • Laddar…
D09
Ring hyresgästföreningen och kolla hur dom ser på det.

Men att slänga ut en pga "rykten" från frun och annan part ska man nog vara försiktig med

Kan förstå din oro men hemläxan med att kolla upp personerna innan verkar inte vara utförd

Att kräva utflytt till 1 sept är inte rimligt
Likaså lösa avtal med part 1 genom att skriva med part 2 ??

Redigerat:
Benjamin;
Fru säger att hon inte kommer bo eller betala. Därav kommer jag be henne skriva på annullering.
Hennes orsak bakom är orrelevant; hon begår ett kontraktsbrott och jag tillåter annulering istället för att processa mot henne/dom. Andra orsak är att dom/han inte betalat första hyran enligt avtalad tid och inte avser betala för sitt boende heller samt har gått under jorden.

Det är väl endå a och ö i att få en uthyrning att fungera överhuvudtaget?

Det är klart att du ska byta lås och slänga ut vederbörande. Enligt lagen är det kanske egenmäktigt förfarande, men det är en liten sak att ta för att slippa få sitt hus förstört. Hellre eventuellt böter för att man skyddar sin egendom mot drägg, än att släppa in djur i sitt eget hus fritt att förstöra och vandalisera.

Om det bara är en lögnaktig alkolist som ska bo där så hade jag utan tvekan bytt lås. Värre med barn men de ska ju enligt egen utsago inte bo där.

• Gilla
hcb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.