13 254 läst ·
71 svar
13k läst
71 svar
Vräkning innan startdatum på kontrakt
Min spontanta tanke är att du tar med för mycket information som riskerar att göra kontraktet svagare om det skulle granskas juridiskt. Jag tycker inte du behöver gå in på varför det sägs upp, och skriv inte heller att det räcker med att en av dem skriver under eftersom det signalerar att du vet att det tveksamt. Jag skulle heller inte vilja skriva under ett kontrakt på att jag inte är skötsam.lawpan skrev:Imorn kommer jag kolla med jurist. Men följande utkast har jag snickrat ihop:
"Annullering av hyreskontrakt av fastighet på MMvägen nn i stad S.
Med denna handling annulleras kontrakt skrivet mellan X, Y och Z, W angående uthyrning av fastighet.
Orsak till annulering är följande:
- Hyresgästerna inte längre avser att bo i fastigheten och därav inte betala någon hyra.
- Hyresgästerna har givit missvisande information angående deras förmåga att sköta sig.
Saker som tillfälligt är flyttade till fastigheten måste fraktas bort eller magasineras senast 1:a september 2013. Eventuella kostnader relaterat till detta belastar X & Y. Handlingen ger hyresvärden rätt att skicka faktura för transport & magasinering till X eller Y.
Hyresvärden med denna handling avstår sig rätten att kräva vidare ersättning för hyra under förutsättning att hyresgäster i fråga lämnat nycklar och fastigheten senast 1:a september.
Underskrift av minst en hyresgäst gör handlingen gällande; dvs ena hyresgästen ges fulla rätten att annullera kontraktet."
Jag hade hållit det kort, typ:
"Härmed överenskomms att hyreskontrakt avseende hus X på YYYYvägen Z, Xstad omedelbart avslutas.
Hyresvärden avstår sig rätten att kräva vidare ersättning för hyra. Hyresgäster skall ha återlämnat nycklar och lämnat fastigheten senast 1:a september och äger från detta datum ej längre tillträde till fastigheten.
Hyresgästen samtycker till att eventuellt bohag som finns kvar i fastigheten den 1:a september får bortforslas och magasineras av fastighetsägaren. Eventuella kostnader för detta tas från depositionen. "
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Formuleringen i den föreslagna annulleringen tror jag kan komplicera ärendet. Frö det första så har jag väldigt svårt att tro att bara ena maken kan säga upp ett hyresavtal (men jag kan ha fel). För det andra står det en massa ovidkommande information i "avtalet". Som att de lämnat felaktig information osv. Den typen av information kan då bli föremål för klagan i rätten, han kan hävda att avtalet är ogiltigt pga. "den felaktiga faktan", och ev. hamnar bevisbördan på dig. Jag tror iofs inte att en sådan väg ger honom mer eller mindre rätt. Men ju fler punkter i avtalet som kan ifrågasätras ju längre tid tar en rättsprocess, och desto dyrare blir den.
En uppenbar fara med annuleringsavtalet är att du där avstår från hyresanspråk, visserligen villkorat. Men att över huvudtaget lova hyresfritt till ena parten skapar återigen tolkningsproblem (kostar tid och pengar). Ex. så misstänker jag att du vill behålla depositionen? Det kan du inte göra om du låter dem annullera hyresfritt. Från depositionen kan du bara dra hyreskuld, och ersättning för faktiska skador. Och dina reskostnader för att avhysa dem, eller inspektera är inte en kostnad som du kan lägga på hyresgästen.
Det är också ganska dumt att lova frun hyresfrihet, om du i ett senare skede måste få hjälp från kronofogden med att försöka driva in hyra, så är de solidariskt betalningsansvariga (kolla, jag kan ha fel). Dvs. båda är till 100% ansvariga för den gemensamma skulden. Om mannen skulle visa sig vara den värsta strulpellen, så har du alltså troligen möjlighet att driva in skulden från henne ensam (om du har hjärta till det). Men det är dumt att stänga möjligheten i onödan.
En uppenbar fara med annuleringsavtalet är att du där avstår från hyresanspråk, visserligen villkorat. Men att över huvudtaget lova hyresfritt till ena parten skapar återigen tolkningsproblem (kostar tid och pengar). Ex. så misstänker jag att du vill behålla depositionen? Det kan du inte göra om du låter dem annullera hyresfritt. Från depositionen kan du bara dra hyreskuld, och ersättning för faktiska skador. Och dina reskostnader för att avhysa dem, eller inspektera är inte en kostnad som du kan lägga på hyresgästen.
Det är också ganska dumt att lova frun hyresfrihet, om du i ett senare skede måste få hjälp från kronofogden med att försöka driva in hyra, så är de solidariskt betalningsansvariga (kolla, jag kan ha fel). Dvs. båda är till 100% ansvariga för den gemensamma skulden. Om mannen skulle visa sig vara den värsta strulpellen, så har du alltså troligen möjlighet att driva in skulden från henne ensam (om du har hjärta till det). Men det är dumt att stänga möjligheten i onödan.
hempularen;
Jag tänker mig att kontraktet är största problem; och kan jag få det annullerat och påskrivet kan jag senare bara anmäla honom för inbrott om han bor kvar där. Jag har ändrat i texten och tagit bort tvivel som ni påpekat.
Många tycker kanske kraven är orimliga från mina sida. Men vi ska inte glömma att det dessa människor gör är orimligt. Deras beteende är förkastligt. Jag njuter inte en sekund att behöva ta till dessa drastiska metoder.
Deposition tänker jag behålla för omkostnader av lås, utebliven hyra.
Jag tänker mig att kontraktet är största problem; och kan jag få det annullerat och påskrivet kan jag senare bara anmäla honom för inbrott om han bor kvar där. Jag har ändrat i texten och tagit bort tvivel som ni påpekat.
Många tycker kanske kraven är orimliga från mina sida. Men vi ska inte glömma att det dessa människor gör är orimligt. Deras beteende är förkastligt. Jag njuter inte en sekund att behöva ta till dessa drastiska metoder.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ja jag antog att du ville behålla depositionen, men då kan du inte samtidigt skriva att de inte behöver betala någon hyra, för i så fall uppstår ingen hyresskuld.
Låsbyte kan du troligen dra från deposittionen OM du inte får tillbaka nycklarna när hyresavtalet är avslutat på ett formellt korrekt sätt. Du kan inte begära ersättning dina kostnader för att begå egenmäktigt förfarande.
Låsbyte kan du troligen dra från deposittionen OM du inte får tillbaka nycklarna när hyresavtalet är avslutat på ett formellt korrekt sätt. Du kan inte begära ersättning dina kostnader för att begå egenmäktigt förfarande.
Har absolut full förståelse för din orolawpan skrev:hempularen;
Ibland kan det kanske vara värt att ev ta kostnaderna i andra änden.
Risken finns ju att frugan ljuger, pappan har åkt på semester / jobbar på annan ort för att vila ut efter att ha blivit lämnad av frugan som tog barnen. Kanske har frugan lovat att betala 1 månaden men skitit i det.
Kanske är frugan som ringt gamla hyresvärden och kokat ihop en historia för att få fördel för en kommande vårdnadstvist då pappan är/ blir bostadslös.
Eller så har frugan rätt och du kan få mycket problem om han bor kvar
Hoppas det löser sig för dig och att du påminner mig om att inte hyra ut
Sista meningen kan inte fungera. Du har ingått avtal med X och Y, då kan du inte komma med en annullering av avtalet där du ensidigt fråntar avtalsrätten från X. Y kan bara teckna avtal för sig själv, så vitt det inte finns en fullmakt.lawpan skrev:Imorn kommer jag kolla med jurist. Men följande utkast har jag snickrat ihop:
"Annullering av hyreskontrakt av fastighet på MMvägen nn i stad S.
Med denna handling annulleras kontrakt skrivet mellan X, Y och Z, W angående uthyrning av fastighet.
Orsak till annulering är följande:
- Hyresgästerna inte längre avser att bo i fastigheten och därav inte betala någon hyra.
- Hyresgästerna har givit missvisande information angående deras förmåga att sköta sig.
Saker som tillfälligt är flyttade till fastigheten måste fraktas bort eller magasineras senast 1:a september 2013. Eventuella kostnader relaterat till detta belastar X & Y. Handlingen ger hyresvärden rätt att skicka faktura för transport & magasinering till X eller Y.
Hyresvärden med denna handling avstår sig rätten att kräva vidare ersättning för hyra under förutsättning att hyresgäster i fråga lämnat nycklar och fastigheten senast 1:a september.
Underskrift av minst en hyresgäst gör handlingen gällande; dvs ena hyresgästen ges fulla rätten att annullera kontraktet."
fast om X och Y har skrivit ett avtal och Y säger upp avtalet så är det väl en fråga för X och Y att lösa eftersom avtalet inte längre borde vara giltigt eftersom en part har sagt upp det.
Om lawpan då skriver ett nytt avtal med enbart X som motpart så är det ju inga problem men i det här fallet vill ju inte lawpan ha nåt avtal med X
Eller har jag missförstått något?
Se det här som en fråga mina juridik kunskaper är rätt begränsade men jag tycker det är en intressant frågeställning
Om lawpan då skriver ett nytt avtal med enbart X som motpart så är det ju inga problem men i det här fallet vill ju inte lawpan ha nåt avtal med X
Eller har jag missförstått något?
Se det här som en fråga mina juridik kunskaper är rätt begränsade men jag tycker det är en intressant frågeställning
I och med att dom är gifta hoppades jag hitta något i den änden. Att frun ångrar sig i detta skede; ångrar hon det åt dom båda och att hon tydligt förstår detta genom denna något fullmakts-aktiga handlingen. Sen kan man undra lite vad ett kontrakts värde är om 3 av 4 parter har annullerat detta. Vilket väger tyngst? 1 / 4 giltigt kontrakt; eller 3/4 annullerat kontrakt? Givetvis är det samma sak bara olika formuleringar
Men har kollat lite; uppsägning måste tex skrivas på av samtliga.
Men har kollat lite; uppsägning måste tex skrivas på av samtliga.
Jag har tydligt sagt att hyra måste betalas för att täcka lånen och den måste vara punktlig.
Fru flyttar ut och tar sig inte tid att ringa mig. Att jag fick reda på detta var att jag ringde om hyran och hon sa att hon inte tänker bo där. Mannen går inte att få tag på; svarar inte, ignorerar mail.
Historian som förra hyresvärden drog är en marddröm, rökning, hembränning, vandalisering; polisanmälan, kronofogd och rån. Jag har detta både skriftligt och muntligt från honom.
Så förkastligt menade jag deras beteende senaste året.
Fru flyttar ut och tar sig inte tid att ringa mig. Att jag fick reda på detta var att jag ringde om hyran och hon sa att hon inte tänker bo där. Mannen går inte att få tag på; svarar inte, ignorerar mail.
Historian som förra hyresvärden drog är en marddröm, rökning, hembränning, vandalisering; polisanmälan, kronofogd och rån. Jag har detta både skriftligt och muntligt från honom.
Så förkastligt menade jag deras beteende senaste året.
Jag tycker mest synd om parets barn, som helt utan förskyllan blir utsatta för föräldrarnas dumheter, missbruk och kriminalitet. Både mannen och frun verkar också ha hamnat snett i livet, även om det verkar vara mannen som orsakar de flesta problemen.
Att frun inte har orkat ringa TS kan vara ursäktligt, hon har säkert ett helvete just nu att försöka skydda barnen.
Blir det aktuellt att återbetala depositionen så tycker jag att pengarna bör sättas in på fruns konto förutsatt att de fortfarande är gifta då.
Att frun inte har orkat ringa TS kan vara ursäktligt, hon har säkert ett helvete just nu att försöka skydda barnen.
Blir det aktuellt att återbetala depositionen så tycker jag att pengarna bör sättas in på fruns konto förutsatt att de fortfarande är gifta då.
Rörigt... till slut fick jag kontakt med mannen genom frun. Helt annan story från honom. (Ja, dom har druckit vin och bråkat är väl det enda dom sagt båda)
Ingen av dom är trovärdiga. Mannen säger han kan betala hyra idag och haft tekniska problem inkoppling av internet access till dator. Han påstår att frun vill bo där med barnen och att kommunen är villiga att ta över kontraktet. Han själv flyttar ut till en etta.
Jag har sagt upp kontraktet och ber han betala hyra och flytta ut inom tre månader pga omständigheterna och att frun till mig sagt att hon inte vill bo där.
Det har varit mycket skäll och till synes var mannen förstående och besviken på det hela.
Ingen av dom är trovärdiga. Mannen säger han kan betala hyra idag och haft tekniska problem inkoppling av internet access till dator. Han påstår att frun vill bo där med barnen och att kommunen är villiga att ta över kontraktet. Han själv flyttar ut till en etta.
Jag har sagt upp kontraktet och ber han betala hyra och flytta ut inom tre månader pga omständigheterna och att frun till mig sagt att hon inte vill bo där.
Det har varit mycket skäll och till synes var mannen förstående och besviken på det hela.
Missbrukare är kända för att vara bra lögnare. Med tanke på historien den förre hyresvärden hade att berätta, det faktum att pengarna inte kom in i tid och mannen var okontaktbar i flera dagar så är det säkrast för dig att bli av med dessa hyresgäster.
Bra att mannen hittat en ny bostad, då är risken mindre att han motsätter sig att skriva på kontraktet om omedelbar uppsägning.
Bra att mannen hittat en ny bostad, då är risken mindre att han motsätter sig att skriva på kontraktet om omedelbar uppsägning.