Om man räknar bort fontstorleken så är det en liten övervikt på slang bland rösterna här, och då främst fördragen slang. Jag tillhör den gamla skolan så jag föredrar rör, även om jag börjar bli omvänd. Ingen fler än GlufsGlufs som kombinerar det bästa med rör och slang?

En aspekt som nämns är också priset kontra installationstiden. Vad man föredrar beror ju på vad man värdesätter där.

Mikael_L
En kombinerad installation har jag i tankarna också, helt klart.

Om jag väljer rör så kommer jag givetvis använda slang på vissa svåra bitar både här och där, utan tvekan.
Går man istället på en slanginstallation i huvudsak finns det inte samma incitament att använda rör lite här och där på väl valda ställen ...

Var skulle man egentligen vilja sätta VP-rör i en i huvudsak slangbaserad dragning?
Genomföring i yttervägg, kanske ...
Eller långa raka stråk med gruppmatningar. Men då faller det ju lite att sen använda slang med färdigdragen FK. Det får i så fall bli tomslang på dessa ställen och sen dra in lösmeter-FK.

Bo.Siltberg skrev:
Om man räknar bort fontstorleken så är det en liten övervikt på slang bland rösterna här, och då främst fördragen slang. Jag tillhör den gamla skolan så jag föredrar rör, även om jag börjar bli omvänd. Ingen fler än GlufsGlufs som kombinerar det bästa med rör och slang?
Jo även om min fontstorlek tyder på annat kan jag också använda slang ibland när det "passar sig". Tycker dock att slang lätt inbjuder till slarv och framtida strul.

Men det är stor skillnad på slang och slang.
Den slang som finns hos elgrossisterna är hårdare och har större böjradie, än den som man hittar på t.ex. Bauhaus.

Däremot såg jag någon elektriker som hade fixerat slangen mot gipsskivorna med smältlim.

Rör
Slang när det behövs.

Jag använder kanske 80% rör och 20% slang. Aldrig fördraget

Rikard Ågren skrev:
Jag använder kanske 80% rör och 20% slang. Aldrig fördraget
Så är min fördelning också....i nyproduktion. Vid renoveringar av tex badrum så 100% slang.

Mycket vanligt att man limmar både slang och rör på "enklingen", lika vanligt som att man limmar dosor och använder distansfästen av plast som fästes på enklingen för dom dosor som ska sitta på "dubblingen", nu pratar vi nyproduktion.

En sak som jag inte gillar med slang är att jag måste köpa 50 meter. Om jag bara behöver 10m.
Den nya slangen kommer dessutom på 100meters rulle. Grrr Den får ligga länge i bilen....
Nä tacka vet jag fasta vp-rör. Som jag kan köpa per 3m längder.

jeffan skrev:
En sak som jag inte gillar med slang är att jag måste köpa 50 meter. Om jag bara behöver 10m.
Den nya slangen kommer dessutom på 100meters rulle. Grrr Den får ligga länge i bilen....
Nä tacka vet jag fasta vp-rör. Som jag kan köpa per 3m längder.
Slang är bra att ha i bilen. Fast använder man sällan det så kan det ju kanske ta onödig plats.

//Patrik

Mikael_L
Vilken dim på spikklammer använder ni för att fästa 16 slang?
142175-9-1500240.jpg

12-16 eller 16-19

Mikael_L skrev:
Vilken dim på spikklammer använder ni för att fästa 16 slang?
[bild]

12-16 eller 16-19
Thorsmans som jag använder har inte de där dimensionerna.

(3-5,) 7-10, 8-12, 10-14, 14-18, 18-22 är de som jag känner till.

14-18 till VP16
18-22 till VP20

//Patrik

Jag kör med spik eller AP16, annars som Patrik skriver

edit 14-20

Redigerat:
14-20 menar ni väl?

Ja, precis. 14-20. Tänkte på skruvklammer.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.