31 652 läst ·
125 svar
32k läst
125 svar
VP-rör eller slang?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Om man räknar bort fontstorleken så är det en liten övervikt på slang bland rösterna här, och då främst fördragen slang. Jag tillhör den gamla skolan så jag föredrar rör, även om jag börjar bli omvänd. Ingen fler än GlufsGlufs som kombinerar det bästa med rör och slang?
En aspekt som nämns är också priset kontra installationstiden. Vad man föredrar beror ju på vad man värdesätter där.
En aspekt som nämns är också priset kontra installationstiden. Vad man föredrar beror ju på vad man värdesätter där.
En kombinerad installation har jag i tankarna också, helt klart.
Om jag väljer rör så kommer jag givetvis använda slang på vissa svåra bitar både här och där, utan tvekan.
Går man istället på en slanginstallation i huvudsak finns det inte samma incitament att använda rör lite här och där på väl valda ställen ...
Var skulle man egentligen vilja sätta VP-rör i en i huvudsak slangbaserad dragning?
Genomföring i yttervägg, kanske ...
Eller långa raka stråk med gruppmatningar. Men då faller det ju lite att sen använda slang med färdigdragen FK. Det får i så fall bli tomslang på dessa ställen och sen dra in lösmeter-FK.
Om jag väljer rör så kommer jag givetvis använda slang på vissa svåra bitar både här och där, utan tvekan.
Går man istället på en slanginstallation i huvudsak finns det inte samma incitament att använda rör lite här och där på väl valda ställen ...
Var skulle man egentligen vilja sätta VP-rör i en i huvudsak slangbaserad dragning?
Genomföring i yttervägg, kanske ...
Eller långa raka stråk med gruppmatningar. Men då faller det ju lite att sen använda slang med färdigdragen FK. Det får i så fall bli tomslang på dessa ställen och sen dra in lösmeter-FK.
Jo även om min fontstorlek tyder på annat kan jag också använda slang ibland när det "passar sig". Tycker dock att slang lätt inbjuder till slarv och framtida strul.Bo.Siltberg skrev:
Men det är stor skillnad på slang och slang.
Den slang som finns hos elgrossisterna är hårdare och har större böjradie, än den som man hittar på t.ex. Bauhaus.
Däremot såg jag någon elektriker som hade fixerat slangen mot gipsskivorna med smältlim.
Den slang som finns hos elgrossisterna är hårdare och har större böjradie, än den som man hittar på t.ex. Bauhaus.
Däremot såg jag någon elektriker som hade fixerat slangen mot gipsskivorna med smältlim.
Rör
Slang när det behövs.
Slang när det behövs.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag använder kanske 80% rör och 20% slang. Aldrig fördraget
Mycket vanligt att man limmar både slang och rör på "enklingen", lika vanligt som att man limmar dosor och använder distansfästen av plast som fästes på enklingen för dom dosor som ska sitta på "dubblingen", nu pratar vi nyproduktion.
En sak som jag inte gillar med slang är att jag måste köpa 50 meter. Om jag bara behöver 10m.
Den nya slangen kommer dessutom på 100meters rulle. Grrr Den får ligga länge i bilen....
Nä tacka vet jag fasta vp-rör. Som jag kan köpa per 3m längder.
Den nya slangen kommer dessutom på 100meters rulle. Grrr Den får ligga länge i bilen....
Nä tacka vet jag fasta vp-rör. Som jag kan köpa per 3m längder.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Slang är bra att ha i bilen. Fast använder man sällan det så kan det ju kanske ta onödig plats.jeffan skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag kör med spik eller AP16, annars som Patrik skriver
edit 14-20
edit 14-20
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, precis. 14-20. Tänkte på skruvklammer.
//Patrik
//Patrik