Jag brukar använda Tec Con, den gula boxen, när jag använder färdigdragen slang.

Vanlig slang vet jag inte vad det är för märke på. VPrör-färgad slang som finns på Solar.
Någon kanske vet vad det är för märke på den?

Edit: Upptäckte precis att Tec Con har färdigdragen 20-slang med 7G1.5 mm2.
Brun. svart, grå, vit, orange, gul/grön, blå.
Bra att veta!

//Patrik

Redigerat:
Jag har bara använt PM och den är mycket bra

Rikard Ågren skrev:
Jag har bara använt PM och den är mycket bra
Och ett så mycket bättre pris än 1200:- går inte att hitta eller...?

Färdigdragen slang är inte billig!

//Patrik

Jag har aldrig använt fördragen och jag vet varken vad den eller den tomma slangen kostar - jag är bara en simpel yrkesman :)

När jag tittade på elbutik nu så skulle det gå på 975:- om man drog tråden själv, slangen 375 och tråden 199 kr per färg. Nu har ju säkerligen yrkesutövare betydligt bättre priser hos sina grossister så sett men för mig skulle det inte vara så stor skillnad... Men usch va dyrt el är... Och för att inte säga vad sambon tyckte...

Vanligt vägguttag, vad ligger det på hos grossisten med "normalrabatt" ?

El dyrt?? av priset på en villa utgör kostnaden för el ca 5 % och det har en livslängd på kanske 50 år.

elmont skrev:
El dyrt?? av priset på en villa utgör kostnaden för el ca 5 % och det har en livslängd på kanske 50 år.
50 år bara? Jag har varit och pillat på knoppledningar som varit 100 år d^_^b

Så länge skyddsplasten inte smälter/stelnar så kan nog tråd och kabel hålla hur länge som helst. Apparaterna lär ju också hålla under normalt slitage. Hela hus rivs ju tidigare än det att elprylarna är uttjänta ;)

Men till tråden....jag använder mig numera av (kommer just nu inte ihåg fabrikatet) gråa slangen som är behandlad inuti med nått blått för att det ska glida bättre.

Mikael_L
Mikael_L
Fast nu såg jag att var rätt liten prisskillnad mot PM-flex tomrör, i alla fall i 20mm, skilde mer vid 16mm.

Och PM-flex verkar ju de flesta hålla för att vara riktigt bra slang.

Men erfarenheter av Malmbergs-slangen är ju fortfarande roligt att få höra om.

Köper du PM så är det ingen risk att du blir besviken iallafall

Det senaste som jag har lärt mig är att man ska köpa slang med blå beläggning inuti som gör det lättare att tråda i.

//Patrik

Jo PM har en sån variant. Har nyss lagt på en ring på bilen med ej hunnit prova

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.