Fördragen pm-flex EK, som fästs med 75mm trådspik och ibland najtråd, tycker det går fort men kollar noga med meggern efter att allt är igenspikat så det ej sitter skruv etc i rören (EK för att det är smidigt vid snabbkopplingar). Monterar man det rätt är det inga problem att dra i och ur trådar.

Tilläggas kan att jag håller på mest i trähus med renoveringar och i bland nybyggnation. Till ett renoveringsobjekt tar jag 3, 4, 5-ledare och tom 16-slang (antenn o tele) samt lite 20-slang (spis/ugn EXK 5G2,5).

VP-rör använder jag mest utvändigt att dra kabel i vid långa längder t ex källare o uthus. Kollade på bilder på min egen husrenovering 2002, där använde jag mest VP-rör, men har övergått till slang nästan enbart kort därefter.

Mikael_L
inst.-mäst. skrev:
(EK för att det är smidigt vid snabbkopplingar).
Ja det var en aspekt jag inte tänkt på. :)

Hur är det med er andra elarbetare, föredrar ni FK eller EK.
Det känns som att FK är "störst" på marknaden, men jag har kanske fel.

E!!!K är ju såklart lättast att koppla, men jag har aldrig provat dra det i rör. Har dock en trumma EK 3G1.5 men den har blivit liggande. Borde dock inte vara några större problem att dra EK. Antar att det är dyrare dock?

Redigerat:
Rikard Ågren skrev:
FK är ju såklart lättast att koppla, men jag har aldrig provat dra det i rör. Har dock en trumma EK 3G1.5 men den har blivit liggande. Borde dock inte vara några större problem att dra EK. Antar att det är dyrare dock?
Antar att du blandade ihop E och F nu va :)

men i övrigt:
Färdigdragen Rickard....färdigdragen!!! d^_^b

EK är underbar att koppla i kopplingsdosor för att man kan lägga trådarna åt sidorna utan att de fjädrar tillbaka.
Även i snabbkopplingar är de ju underbara.

Men att dra, ja om jag säger så här. Knyter man på många FK-trådar på en dragfjäder så blir det ju en liten klump. Gör motsvarande med EK så.., ja ni fattar nog.

Men använder man färdigdragen slang, kör med EK!

//Patrik

P
Varför förespråkar yrkesmännen (och kvinnorna) fördragen slang i motsats till slang och FK separat? Är det enbart för att det går fortare och därmed är mer tidseffektivt eller finns det några andra fördelar med fördragen slang annat än tidsåtgången (strulet)?

bra-byggare skrev:
Varför förespråkar yrkesmännen (och kvinnorna) fördragen slang i motsats till slang och FK separat? Är det enbart för att det går fortare och därmed är mer tidseffektivt eller finns det några andra fördelar med fördragen slang annat än tidsåtgången (strulet)?
När man dragt slangen så är samtidigt trådarna dragna. Det är enda fördelen (men det är en stor fördel). Annars ser jag bara nackdelar.

//Patrik

P
Så ni elektriker har m.a.o. en rulle fördragen slang för att dra "det vanligaste" men har en laddning tomslang och kabel redo för allt som inte är "det vanliga"?

När jag sprang i villor dagligen så körde jag 3 och 4 ledat färdigdraget, man slipper ju liksom ett moment i o m det. Annars så kör jag nu 99% lös slang och lös tråd.

P
Glufsglufs skrev:
Annars så kör jag nu 99% lös slang och lös tråd.
Varför? (nyfiken)

bra-byggare skrev:
Varför? (nyfiken)
Egentligen är det rör och slang i kombination (90% rör och 10% slang) för att nu gör jag inte villor längre på låga anbud och på egen hand (drygt att dra tråd själv ibland, stopp och trassel) utan någon lite då och då och jag tycker det är skönt med rör för långa sträckor är lätta att dra i eller dra om ifall det skulle behövas samt att varje rör är på 3 meter så att kasta ut dom när det är långa raksträckor går ju betydligt snabbare än att "spänna" slang och sen hoppas på att det är sträckt ordentligt även efter att snickaren varit där och petat.

Det beror helt enkelt på var man vill spara in tid och varför.

Och går man på service så är det bättre att ha tomslang och FK i bilen i stället för en stor kartong färdigdragen. Och då kan man även välja färger som man vill i tället för att vara bunden till fdigdragen. Jag gillar att använda orange som tändtråd. Kör jag färdigdragen så är jag fast vid att använda brun och svart eller grå till tändtråd.
Man drar ju treledare till alla lampor så blir mycket bruna tändtändtrådar, vilket medför att det blir svårare att koppla i dosorna och sämre överskådlighet.

//Patrik

Redigerat:
P
Patrik_Hed skrev:
Och går man på service så är det bättre att ha tomslang och FK i bilen i stället för en stor kartong färdigdragen.

//Patrik
Vad menas med att "gå på service"? Jag trodde färdigdragen tog mindre plats jämfört med att ha slang och tråd separat?

Ursäkta mina kanske dumma frågor men jag är faktiskt ärligt intresserad av att veta vad yrkesmännen föredrar och varför. Min amatörmässiga uppfattning är att fördraget borde vara snabbast/bäst till det mesta, men så fort det blir lite special (400V elradiatorer t.ex.) så måste man ändå dra slang och tråd separat och därför undrar jag hur ni tänker generellt, alltid separat slang+tråd för att slippa ha båda varianterna eller fördraget där det går och slang+tråd där man måste för att fördraget är enklast där det går.

Mikael_L
När man "går på service" så varierar uppdragen så väldigt kraftigt att det är bättre att ha universella saker i bilen som går att kombinera efter godtycke, än ha halvt prefabricerade prylar som bara passar vissa situationer, eller måste modifieras.

tror jag.

Mikael_L skrev:
När man "går på service" så varierar uppdragen så väldigt kraftigt att det är bättre att ha universella saker i bilen som går att kombinera efter godtycke, än ha halvt prefabricerade prylar som bara passar vissa situationer, eller måste modifieras.

tror jag.
Ungefär, ja. Lös FK är ett måste att ha i bilen och då är det bättre att slänga in en tomslang istället för att både ha FK och färdigdragen (3g1.5 och 5g1.5).

Tillägg till min allmänna åsikt om färdigdragen slang. 3ledare om man drar till vägguttag och matningar är ju helt klockren! Finns nästan ingen nackdelar med den.
Är det ett aningen större jobb, fast som ligger på servicesidan så brukar jag kombinera färdigdragen treledare till uttag och matningar och tomslang med lös FK till belysning.

//Patrik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.