använd E1400210, SKARVMUFF EPR 16 LÅNG så behöver man ingen tejp, det blir tätt. Är man rädd för att skarven ska gå isär kan man ju tejpa den.

avendere skrev:
Har svårt att tro att det skulle kunna vara nått större fel med biltemas kablar då jag tror att biltema inte skulle ta den risken som det medför att sälja "dåliga" elkablar? Åtminstånde inte medvetet.. Dock endast egna slutsater.. har inga belägg för detta, mer än att jag inte haft problem med deras fk hittils.. har väl säkert använt någon kilometer vid det här laget =) Men jag vill minnas att jag hörde att biltema köper sina kablar från samma producent (nexans??) som kända elgrossister, men nu är jag nog ute på DJUPT vatten, finns säkert någon här som kan detta bättre... min lärare som är behörig elektriker/konstruktör ansåg att biltema vara ett ypperligt ställe att köpa kabel på som privatperson =)

MVH: Marcus
Köpte 25 eller 50m EKK-light en gång på Biltema. Efter att ha dragit någon meter och klippte av den och började skala så visade det sig att isoleringen var lika spröd som gammal stolstoppning. Vågade inte använda den mer med tanke på hur isoleringen skulle se ut invändigt i en böj. Biltema var ändå så pass schyssta att jag fick pengarna tillbaka.
Efter det har jag aldrigt mer köpt kabel där.

Enligt min elkille (riktig elektriker) så är det stor skillnad på kvalitet i både tråd slang och dosor. Det han tycket är bristfälligt med billigare varianter märker man först när man börjar jobba med dem, pricker lättare, svårare dra tråd mm. Är man hemmapular o skruvar nån gång ibland så är det kanske inget större fel.

Vår platta 8x12 m och två plan på detta. Inget utvöver det vanliga men snålade inte på vare sig spottar eller uttag. Vi räknade i runda slängar 1 km slang, bllandat vp o rör.

Vore kul o träffa dina gamla uvar o se när dom fattar galoppen då går det nog riktigt fort med rörläggningen själv har jag bara snart 25 år i branchen o när jag böt över till färdigdragen så bestämde jag att aldrig gå tillbaka
Varför kallas elektriker för konservativa ?
mvg tille

Händer det att man "råkar" förlägga färdigdragen slang så att det blir omöjligt att dra nya ledare senare? Man får ju inget praktiskt test på att det går (innan man skruvat igen väggarna).

Bo.Siltberg skrev:
Händer det att man "råkar" förlägga färdigdragen slang så att det blir omöjligt att dra nya ledare senare? Man får ju inget praktiskt test på att det går (innan man skruvat igen väggarna).
Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt/tidskrävande :wow:

Jag vill ändå slå ett slag för Biltemas flexrör, den är mycket bättre än tex julas, harald nyborgs, krautas mfl. Den på Harald Nyborg är rent utsagt usel, den går av direkt vid minsta "åverkan" och är riktigt tunn i godset.

Biltemas är dock godkänd för ingjutning så det kan ju vara det som gör den "bättre" då det nog krävs lite grövre slang för detta. Biltemas är även lite dyrare än andra "lågprisutikers" varianter..

Edit: Deras EKK kan jag dock inte uttala mig om, har inte testat, men om det är som juggler säger så är det ju lite skrämmande.

avendere skrev:
Jag vill ändå slå ett slag för Biltemas flexrör, den är mycket bättre än tex julas, harald nyborgs, krautas mfl. Den på Harald Nyborg är rent utsagt usel, den går av direkt vid minsta "åverkan" och är riktigt tunn i godset.

Biltemas är dock godkänd för ingjutning så det kan ju vara det som gör den "bättre" då det nog krävs lite grövre slang för detta. Biltemas är även lite dyrare än andra "lågprisutikers" varianter..

Edit: Deras EKK kan jag dock inte uttala mig om, har inte testat, men om det är som juggler säger så är det ju lite skrämmande.

Att inte elektriker rekomenderar beror på att vi jobbar med dessa material dagligen och när det är undermåligt 8 ggr av 10 så vill man helt enkelt inte, spelar ingen roll att biltema har godkänd slang för ingjutning för jag skulle aldrig använda den just pga riskerna som finns, inte någon annan "lågpris" heller för den delen. Ska man göra ett litet projekt så bör väl inte några kronor som skilljer mellan "bra och dålig" vara ett problem kan man ju tycka, eller?

Betalar man för arbetstiden (eller värdesätter sin egen) så är det aldrig värt med lågprisprudukter överhuvudtaget.

Mikael_L
Hej.
Jag lyfter ånyo frågan om flex-slang vs VP-rör.

Står som åsnan mellan två hötappar.

Men själv lutar jag nog åt fördragen slang numera. Men min elektrikerkompis verkar vara old-school och anser att VP-rör är tillräckligt mycket bättre för att jag (vi) ska välja det.
Men det är mitt hus så jag bestämmer ! :D

Men i vilket fall, vad är bäst.

Jag vet att detta har diskuterats till leda på forumet. Men nu är denna tråd nästan två år gammal.
Det har tillkommit nya medlemmar och gamla medlemmar har kanske ändrat uppfattning.

Vem vet, elmont kanske plötsligt förordar VPrör numera. :P

edit:
Såg precis att den första delen av tråden var från 2008, men de sista 10 inläggen var ganska nya. :blushing:

Jag har en HELT OANVÄND 16 mm böjfjäder du kan få gratis! Plus frakt..

Jag kör med slang. Både färdigdragen och tom slang som jag trådar i själv.
Och det är ju väldigt mycket smidigare att installera, går fortare än med rör och det funkar allmänt bra, men VPrör är ju släta inuti. När man ska peta i en dragfjäder så går det enklare i rör än i slang.

Men jag skulle säga, kör på slang. Både treledare, femledare och tom slang om det ska vara fas och en massa olika tändtrådar och sånt.
Då är det bättre att tråda i själv så man får rätt färger och så.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
men VPrör är ju släta inuti. När man ska peta i en dragfjäder så går det enklare i rör än i slang.
Jag skulle säga tvärt om: eftersom slangen är räfflad så blir ytan som ligger an mot fjädern mindre och därmed även friktionen

Om man är noga att fästa slangen o göra ett bra jobb är den oslagbar anser jag
Mvh Tille

Har provat alla 3 och jag föredrar VP rör om det ska bli bra och fördragen fk i slang om det är bråttom.
Att använda tomslang ser jag ingen vits i alls, samma jobb som VP rör men lånsammare, fördelen som jag ser med rör är också att det finns möljigheter att ändra sig när man har fått en ny idé. Det är inte lika lätt att dra i flera trådar i slang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.