Jaha, trodde de satt i en flakmoppe

Nej i mina flakmoppar satt det sachs tvåtaktare.
Protte

• Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Moppen ska till min mammas landställe och stå i ett förråd på laddning. Den kommer användas var och varannan dag på sommaren främst.
Desto större anledning att skaffa en modern laddare som är bra på underhållsladdning.
Förresten, du har inte visat vad du har för typ av batterier.

Etikett för 'Power Cube Enhanced Heavy Duty'-batteri, mörk bakgrund, dold delvis av struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett delvis skymt batterireklamklistermärke under gråa metallrör och ovanför reflekterande vattenyta.
Skapa konto
Två industriella batterier i metallställning med ledningar och poler synliga, möjligtvis för en maskin eller fordon.
Skapa konto

Hällde på destillerat vatten i varje hål på batteriet just

Ja då det är rätt typ av batterier för ombordladdaren.
Originalbatterierna var högre och och kortare men dom här ser ju att passa lika bra.
Som tillval fanns även 175Ah med 4 st 6V batterier, de fyllde då ut hela utrymmet i alla ledder.
Ett tips är att byta ut brickan som håller ner batterierna till en i kraftig plast istället.
Det minskar risken för krypströmmar och korrosion för det blir lätt lite söligt ovanpå batterierna om man inte rengör typ varje vecka.
(Kan även tillägga jag sedan drygt 20 år via jobbet haft tillgång till diverse Transportel-modeller bl.a. en likadan som TS har.
På den nuvarande bytte jag till gel-batterier i höstas så förhoppningsvis slipper vi det eviga trasslet med våtceller i fortsättningen, laddaren byttes ut också då den kräver en Curtis handterminal för ändring av laddkurvan som vi inte kunde uppbringa)

Brickan i mitten? Hur kan krypströmmar gå i den, den är långt från polerna.

By the way, jag släckte en brand i en bil igår, ser ni vad som orsakat en extrem kortslutning?
:/ Bil interiör täckt av tjockt lager frost och is, troligen efter en kraftig kyla.
Skapa konto

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
By the way, jag släckte en brand i en bil igår, ser ni vad som orsakat en extrem kortslutning?
:/[bild]
Ringnyckeln ??
Jag lyckades kortsluta en 12/13 lednyckel på 6 seriekopplade 200A batterier mot en stålbalk. Bara 13 hylsan satt kvar på batteripolen, skaftet och 12 hylsan försvann !!!
(72 volt manöverström på en gammal spårvagn)

Ringnyckeln la sig mot plus pol och kaross under färd, kraftiga lågor slog ut från bagaget

R Rolle85 skrev:
Brickan i mitten? Hur kan krypströmmar gå i den, den är långt från polerna.
Spelar ingen roll, krypströmmar vill gärna uppstå överallt på denna typ av batterier, så undvik om möjligt föremål ledande material.

Ok så byta själva stålbrickan?

Ja, eller så ser man till att batterierna är kliniskt rena i stort sett hela tiden.
De jag hållit på med går i ur och skur på industrier och de som är sämst på att underhålla sina fordon är ironiskt nog just underhåll/mek.avd och deras batterier får inte mycket tillsyn.
Ännu mer ironiskt är när det kom central påfyllning av batterivatten, efter det lyfter ingen på flaket alls förrän mopeden börjar få dålig ork eller stannar p.g.a. att korrosionen har gått så långt att polskorna nästan är helt sönderfrätta.

Jag la lite 5-56 på polerna. Får leta upp en plastbricka.
Satte dit voltmätarn som nu går igång när man slår på tändning.
Elektronisk display på fordon visar 25.8 volt, metallram, handtag, reflekterande yta, delvis siktbar hjul.
Skapa konto

Är det någon som vet vad färgkoden är till mopeden? Tänkte bättra på lite småmärken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.