11 053 läst ·
103 svar
11k läst
103 svar
Voltmeter flakmoped
Kan nog inte förklara mer tydligt i text, men trafon är den stora järnklumpen längst upp till höger i bild, bryggan är den lilla svarta fyrkanten skruvad i botten och som har fyra flatstift, kretskortet är längst ner till höger i bild.
Batterierna är ca 3 år gamla, nu har moppen stått i två dagar och jag mäter 25V på polerna.
Ska jag byta ut hela transformatorn eller bara likriktarbryggan?! Allting funkar som de ska nu men nån sa att laddningen på dessa kokar batteriet?
Ska jag byta ut hela transformatorn eller bara likriktarbryggan?! Allting funkar som de ska nu men nån sa att laddningen på dessa kokar batteriet?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Ta bort transformator, likriktare och kretskortet och sätt in 2 st Ctec laddare.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Japp, då laddas båda batterierna fullt även om det ena har lite lägre kapacitet.
Protte
Protte
Självklart funkar det med den befintliga laddaren, men var beredd på att fylla på batterivatten ofta, vid daglig drift bör du lyfta på flaket en gång i veckan och kolla nivån, max två veckor sedan börjar vattnet sjunka så pass att cellpaketen blottas och det går illa åt batterierna (vilket de flesta råkar ut för då det är krångligt att kolla nivån så det "glöms" ofta bort)R Rolle85 skrev:
Med elektronisk laddare kan det gå flera månader mellan påfyllningarna.
Angående byte av laddare, den gamla laddaren kan sitta kvar om man vill, det gör ingenting.
Den nya laddaren behöver ju inte sitta i lådan, köper du en t.ex. ctek så bör den vara utanför då dess knapp blir svår att komma åt annars, finns ju tillbehör med kontaktdon för smidig till/från-koppling av laddaren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Mina C-tec startar automatiskt, har inte tryck på knappen sedan jag ställde in batteristorleken…..
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Bild på vad?
Den ena C-tec laddar batteriet till en släktings båt, den andra batteriet från en bil vi skrotade.
Protte
Den ena C-tec laddar batteriet till en släktings båt, den andra batteriet från en bil vi skrotade.
Protte