R Rolle85 skrev:
hmm måste man byta hela lyktan då eller byter man bara den lilla glödlampan innuti? Fann nu några 24V lampor på Biltema faktiskt.
Hur gör jag med trådarna som går in i transformatorn, var ska de kopplas in istället och var
Beror på hur dom ser ut..
Jag hade stoppat i led..
Troligen bara att koppla den som går in till den som går ut...
Men blinkrelät måste nog bytas med

E elmont skrev:
Eftersom det inte är en transformator måste du söka på omformare/omvandlare,
som tex [länk]
såg nu ditt inlägg, verkar ju vara en exakt sådan jag söker? Dock framgår inte på min nuvarande vad som är DC input och DC output som på bilden av denna omvandlare?
Anvisning och scheman för en 24/12 volt DC/DC-omformare på svenska, inkluderar säkerhetsföreskrifter och kopplingsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framgår ju av din första bild på omformaren vad som är ingång/input/eingang och vad som är utgång/output/ausgang. Borde inte vara några problem med att vet vilken tråd som är vilken. GND är lika med minus så det borde heller inte krångla till det mer.

Jag menar på min nuvarande, står bara ”Ground”.

R Rolle85 skrev:
Jag menar på min nuvarande, står bara ”Ground”.
Du får titta efter vart trådarna tar vägen

De de där omvandlarna har problem med lödningar som vibrerar sönder, har själv lagat ett par tre stycken så har du bara en lödpenna så kan du själv fixa det.
Eller som sagt, tar du bort omvandlaren och byter du alla lampor till 24V alt. LED (brukar ju klara både 12 och 24) vilket inte heller är så svårt.

Köpte just en omvandlare på Biltema för 300kr. Värt o testa?

snaggletooth snaggletooth skrev:
De de där omvandlarna har problem med lödningar som vibrerar sönder, har själv lagat ett par tre stycken så har du bara en lödpenna så kan du själv fixa det.
Eller som sagt, tar du bort omvandlaren och byter du alla lampor till 24V alt. LED (brukar ju klara både 12 och 24) vilket inte heller är så svårt.
jag har lödpenna men har du nån bild var man ska felsöka lödningen?

Nej inga bilder, men det brukar inte vara svårt att hitta felen med blotta ögat, brukar oftast vara lite tyngre komponenter som har lossnat, typ spolar o.s.v.

R Rolle85 skrev:
jag har lödpenna men har du nån bild var man ska felsöka lödningen?
Är nog inte lätt att "peka" på en viss lödning. I sådana här fall brukar det bästa vara att gå över samtliga lödpunkter som man kommer åt och klara att löda om utan att kortsluta något. Det kan vara en punkt som tappat kontakten eller flera så det är bara att öppna (om det går) och löda om ;)

Har själv lagat ett slutsteg med equalizer som jag hade i en bil i min ungdom. Den började först att periodvis tappa ljudet för att till slut bli helt tyst. Men efter att jag hade lött om (heter det så?) så fungerade den igen.

Jahapp får testa

Köpte omvandlaren på Biltema för 300kr och satte dit. Fungerade perfekt! Så nu är de löst.
Började mäta spänning på tändningslåset, 25V alltid oavsett om tändningen är på eller inte, skumt.
Fann två punkter bredvid omvandlaren däremot som enbart mäter 25V när tändningen är på så tänkte koppla på voltmetern där istället?
Ett öppet elektriskt styrsystem med sladdar, kontaktorer och en kylfläns inuti en grön metalllåda.
Skapa konto
Elektronisk apparat med kylflänsar, kablar, och anslutningar i industriell miljö.
Skapa konto

En sak till, laddaren med transformator i de äldre modellerna är värdelös för den kokar sönder batterierna.
Byt till en modern helektronisk så slipper du vattna batterierna stup i kvarten.

Och hur ser den delen ut ?

Transformatorn, en likriktarbrygga som är skruvad i botten och kretskortet med lysdioderna utgör laddaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.