16 652 läst ·
229 svar
17k läst
229 svar
Vintageförstärkare med rund jordad kontakt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Innan man skyddsjordar höljet bör man kontrollera att man inte samtidigt skyddsjordar signaljord. Det kan vara bra eller riktigt dåligt.
Dvs ska man göra något här så ska man börja med att undersöka apparaten för vad som behöver göras. Råd som att blint prova något tycker jag inte hör hemma här.
Så har man en gammal stereo med rund ojordad kontakt så kan man t.ex kolla följande:
Dvs ska man göra något här så ska man börja med att undersöka apparaten för vad som behöver göras. Råd som att blint prova något tycker jag inte hör hemma här.
Så har man en gammal stereo med rund ojordad kontakt så kan man t.ex kolla följande:
- Om det inte sitter en transformator i prylen så bör den kasseras. Detta gäller nog främst gamla TV-apparater med s.k. varmt chassi (spänningssatt).
- Är det en riktig gammal rörhäck så krävs med stor sannolikhet komplett renovering. Plugga aldrig in en sådan gammal apparat.
- Primärsidan fram till transformatorn ska vara dubbelisolerad. Luft duger, dvs att man håller trådar borta från chassit.
- Transformatorn bör helst vara isolerad från metallchassit på apparaten med plastskruv och gummibrickor, men jag tror det ska mycket till för att det ska bli isolationsfel. Ringkärnetrafos är inte kritiska här, i den mån de finns i 60/70-talsapparater.
- Eventuell gammal omkopplare mellan 110/220 V kan kopplas bort om det underlättar för isolationen.
- Sitter det avstörningskondensatorer på primärsidan (t.ex gamla pappersisolerade RIFA) så klipp bort dem och ev ersätt dem med moderna X/Y-klassade komponenter.
- En (glasrörs)säkring bör/ska finnas på primärsidan för att skydda mot härdsmälta i transformatorn. Det kan ev också finnas på sekundärsidan för att förhindra varmgång om slutsteget kortsluter.
- Byt sladd om den är sliten. Då kan man ju köpa ett sladdställ med eurostickpropp. 2.5 A räcker långt när det gäller stereoprylar, även förstärkare.
Nu är det här en fundering.
Det ändå intressant, eftersom har man äldre klass0 produkter som man vill ha i skyddsjordade rum. Läser man runt lite så verkar det som att det är inte ens godkännt att byta till jordad kabel och jorda metallhöljen om man inte säkerställer att det är korrekt gjort. Att bara kontiunitetsmäta höljet och jordstiftet duger inte. Man måste se till att stresstesta, se till att det tillräckligt god kontakt osv. Det betyder ju att man alltid måste lämna in till företag med den kompetensen för att få den godkänd, Annars begår man elsäkerhetsbrott?
Det ändå intressant, eftersom har man äldre klass0 produkter som man vill ha i skyddsjordade rum. Läser man runt lite så verkar det som att det är inte ens godkännt att byta till jordad kabel och jorda metallhöljen om man inte säkerställer att det är korrekt gjort. Att bara kontiunitetsmäta höljet och jordstiftet duger inte. Man måste se till att stresstesta, se till att det tillräckligt god kontakt osv. Det betyder ju att man alltid måste lämna in till företag med den kompetensen för att få den godkänd, Annars begår man elsäkerhetsbrott?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
I mina ögon är godkänt lika med en i praktiken säker apparat. Jag tror nog att de flesta klarar av att skruva fast en skyddsledare. Det kan dock bli problem med att få med alla rörliga delar vilket man får bedöma från fall till fall. En lampa som hänger i en kedja behöver skyddsjordning främst av den del som hänger ned men även takkoppen. Kedjan går ju inte, utan där får man använda en dubbelisolerad kabel.
Det finns ingen instans som godkänner detta jobb. Det får man göra själv.
Om man däremot vill sälja lampan så blir det stora problem av formell natur, men som inte bör innebära någon förändring av den lampa man renoverat.
Det finns ingen instans som godkänner detta jobb. Det får man göra själv.
Om man däremot vill sälja lampan så blir det stora problem av formell natur, men som inte bör innebära någon förändring av den lampa man renoverat.
Jo det säkert flera göra. Men att sen kontrollera att det är tillräckligt bra kontakt. Kommer du ihåg när jag skrev till dig om mitt case med dålig kontakt av skyddsledare i VU i fbk. Eurotestern visade ej godkänd kontiunitet, medans test med en summer tjöt som vanligt.Bo.Siltberg skrev:
I mina ögon är godkänt lika med en i praktiken säker apparat. Jag tror nog att de flesta klarar av att skruva fast en skyddsledare. Det kan dock bli problem med att få med alla rörliga delar vilket man får bedöma från fall till fall. En lampa som hänger i en kedja behöver skyddsjordning främst av den del som hänger ned men även takkoppen. Kedjan går ju inte, utan där får man använda en dubbelisolerad kabel.
Det finns ingen instans som godkänner detta jobb. Det får man göra själv.
Om man däremot vill sälja lampan så blir det stora problem av formell natur, men som inte bör innebära någon förändring av den lampa man renoverat.
Som sagt jag vet inte, jag bara funderar eftersom man måste säkerställa att skyddsjorden är korrekt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 735 inlägg
Ja, om vi talar om funktionell säkerhet (och lämnar regelverket därhän, även om det faktiskt resonerar liknade här) så är det här just det fall där jordfelsbrytaren gör stor skillnad. Med jordfelsbrytare så minskar, i praktiken, kraven på skyddsjordning avsevärt. (Jmf alla länder som har TT-jordning och JFB.)K karkka skrev:Jo det säkert flera göra. Men att sen kontrollera att det är tillräckligt bra kontakt. Kommer du ihåg när jag skrev till dig om mitt case med dålig kontakt av skyddsledare i VU i fbk. Eurotestern visade ej godkänd kontiunitet, medans test med en summer tjöt som vanligt.
Som sagt jag vet inte, jag bara funderar eftersom man måste säkerställa att skyddsjorden är korrekt.
Skyddsjorden behöver nu inte klara av att bära stora strömmar, och även övergångsresistansen blir lite mindre viktig eftersom strömmen för utlösning minskar med några storleksordningar.
Sedan så handlar tråden om utrustning som jag tycker är en lite annan sak än ett vägguttag. Jordanslutningen i ett vägguttag, där kan man inte acceptera annat än fullgod kontakt och utförande. (Och har man ett gammalt så får man helt enkelt byta det. Jag accepterar inte nostalgiskäl alls i samma utsträckning när det kommer till den fasta installationen som jag kan göra med apparater.)
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Elsäkerhetsverket uppdaterade i våras sina rekommendationer vad gäller begagnatköp och har lite ”mjukare” formuleringar än tidigare. Jag vet att @Bo.Siltberg inte gillade att t.ex. en klass 0-armatur såldes med borttagen stickpropp, men Elsäk nämner istället att man bör fundera en extra gång om man vill ha den.
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...or/Saljarens-ansvar-for-begagnade-elartiklar/
- Är produkten ojordad ska du inte modifiera den så att den går att använda i jordad miljö. Passar inte stickproppen får du inte byta den.
- Är stickproppen bortklippt är det en indikation på att produkten förmodligen inte uppfyller säkerhetskraven - överväg om du verkligen vill ha den.
- Om en produkt är ombyggd eller modifierad på något vis har tillverkaren inte längre ansvar för det utan den som gjort modifieringen. Vet de om det och har de tagit sitt ansvar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Detta är svårt att kontrollera i efterhand. Det enda rimliga är att man gör en kontinuitetskontroll vilket då bara täcker fall där man glömt ansluta skyddsledaren. Men kontroll börjar alltid med inspektion... Det är vad de flesta kan göra hemma. Som LSA skriver får man låta JFBn ta detta fall där det handlar om skyddsledaren.K karkka skrev:
Men långt innan detta så ska man vara omsorgsfull i arbetet med att skyddsjorda en pryl. Om man gör en till synes tillförlitlig förbindning så ska det mycket till att det finns ett fel där. Men drar man år skruv blint utan att känna ifall ledaren sitter bra eller mular in den i en toppklämma utan att kontrollera att den bottnar, eller klämmer skyddsledaren etc, då kan det gå fel. Man gör alltså en kontroll vid arbetet, kontroller som man aldrig gör i efterhand.
För uttag kan man använda installationstestaren för att mäta kortslutningsströmmen genom att belasta kretsen med typ 30 A. (Moderna instrument verkar fega här och använda en lägre ström). Men för andra kretsar där man inte bara kan plugga i en stickpropp är det bängligare, men det vore kanske bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Den tredje punkten i din lista verkar ny. Jag minns inte att man kunde lägga ett ansvar på näringsidkaren senast frågan var uppe (får X antal år sen) utan att det innefattade CE-märkning. Det är i så fall en rejäl öppning. Fast de kanske bara "glömde" berätta vad näringsidkarens ansvar innebär...Johan Gunverth skrev:
Elsäkerhetsverket uppdaterade i våras sina rekommendationer vad gäller begagnatköp och har lite ”mjukare” formuleringar än tidigare. Jag vet att @Bo.Siltberg inte gillade att t.ex. en klass 0-armatur såldes med borttagen stickpropp, men Elsäk nämner istället att man bör fundera en extra gång om man vill ha den.
[länk]
Så föregående punkt går bort i mina ögon. Jag tycker inte att man ska sälja en produkt som kräver renovering till folk som inte ens vet vad en sluten krets är. Det duger inte att "den måste renoveras av en firma" för det kostar ju typ 20x mer än inköpspriset.
Jag är helt övertygad om att TS förstärkare är så pass gammal att majoriteten av elektrolyt kondensatorer är helt uttorkade och mäter taskiga kapacitans värden. Det innebär säkerligen usel frevensgång och frekvensberoende fasfel som inte hör hemma i Hifi världen.
Kan man leva med de bristerna i ljud så må det vara hänt, jag skulle då inte lägga några pengar på vare sig utbyte av kondningar eller elanslutning. Hade en gång en NAD förstärkare som började låta konstigt. När jag öppnade den var det flera lytar som svällt sönder. Detta på 15 år . Orkade inte byta då flera lytar var så pass skadade att man inte kunde avläsa värden. Blev tippen för den minus trafo och kylflänsar.
Kan man leva med de bristerna i ljud så må det vara hänt, jag skulle då inte lägga några pengar på vare sig utbyte av kondningar eller elanslutning. Hade en gång en NAD förstärkare som började låta konstigt. När jag öppnade den var det flera lytar som svällt sönder. Detta på 15 år . Orkade inte byta då flera lytar var så pass skadade att man inte kunde avläsa värden. Blev tippen för den minus trafo och kylflänsar.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Otroligt hur TS problem krånglas till!
Det har väl bytts sladdställ eller karvats i runda stickkontakter tiotusentals gånger i Sverige. Undrar hur många som dog pga detta.
Istället för paragrafrytteri borde man ge praktiska tips för att göra det så säkert som möjligt.
Det har väl bytts sladdställ eller karvats i runda stickkontakter tiotusentals gånger i Sverige. Undrar hur många som dog pga detta.
Istället för paragrafrytteri borde man ge praktiska tips för att göra det så säkert som möjligt.
Mitt tips är att kasta gammalt "skit" och köp nytt och bättre grejer, både ljudmässigt och säkerhetsmässigt.T Thomas_Blekinge skrev:
En hel del "gammal skit" har fortfarande mycket kvar att ge samt att den har i vissa fall ett betydande värde. Äldre skivspelare är oftast värda att behålla och spelar bättre än det plastiga skräp som säljs idag, i många fall behövs bara en ny nål och drivrem och ibland ett par droppar olja i skivtallrikens lager. Kondensatorerna verkar ha fått kortare livslängd, har en för och effektförstärkare från Quad som efter femtiosju år fortfarande fungerar även om jag för vardagsbruk har modernare utrustning.E elmont skrev:
Och ev svagheter i elsäkerheten spelar då naturligtvis mindre roll.B Bitterhetsakademin skrev:En hel del "gammal skit" har fortfarande mycket kvar att ge samt att den har i vissa fall ett betydande värde. Äldre skivspelare är oftast värda att behålla och spelar bättre än det plastiga skräp som säljs idag, i många fall behövs bara en ny nål och drivrem och ibland ett par droppar olja i skivtallrikens lager. Kondensatorerna verkar ha fått kortare livslängd, har en för och effektförstärkare från Quad som efter femtiosju år fortfarande fungerar även om jag för vardagsbruk har modernare utrustning.
Det är alltid en avvägning mellan att följa nutida säkerhetsnormer och bevara teknikhistoriskt intressanta föremål, har själv en del saker som inte når upp till dagens normer som bensinlyktor och dito kök som jag använder med försiktighet och under eget ansvar. Förmodligen är det den bästa lösningen även för vintage-hi fi. De som håller på med sådant är i regel hyfsat kunniga även om undantag finns. Har själv köpt en del äldre lampor och där sett en hel del innovativa lösningar som mindre kunniga hemmafixare försökt sig på genom åren.E elmont skrev:
