16 647 läst ·
229 svar
17k läst
229 svar
Vintageförstärkare med rund jordad kontakt
Ja, men min poäng är att, det kan se bra ut men behöver inte vara det. Uttaget var ett exempel. Man måste veta vad man gör, och använda rätt instrument. Det är alltid bra att få se sånt i verkligheten och själv mäta, så jag är glad över att han som mätte upp uttagen sa åt mig att testa med späningsprovare och summra. När då får se sånt här tar man med sig sånt vidare i livet. Som Bo. inlägg om plast säkerhetsbrytaren och metallförskruvning är klockrent exempel på hur man kan tillämpa även på andra grejer.lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan så handlar tråden om utrustning som jag tycker är en lite annan sak än ett vägguttag. Jordanslutningen i ett vägguttag, där kan man inte acceptera annat än fullgod kontakt och utförande. (Och har man ett gammalt så får man helt enkelt byta det. Jag accepterar inte nostalgiskäl alls i samma utsträckning när det kommer till den fasta installationen som jag kan göra med apparater.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Jag vet inte om du förstår vad du skriver? Jag skulle jämföra ditt resonemang med att köra en bil med tveksamma bromsar och utan bilbälte.T Thomas_Blekinge skrev:
Förstärkaren är dock servad och spelad på (i en ojordad miljö). Den låter bra.F fusion skrev:Jag är helt övertygad om att TS förstärkare är så pass gammal att majoriteten av elektrolyt kondensatorer är helt uttorkade och mäter taskiga kapacitans värden. Det innebär säkerligen usel frevensgång och frekvensberoende fasfel som inte hör hemma i Hifi världen.
Kan man leva med de bristerna i ljud så må det vara hänt, jag skulle då inte lägga några pengar på vare sig utbyte av kondningar eller elanslutning. Hade en gång en NAD förstärkare som började låta konstigt. När jag öppnade den var det flera lytar som svällt sönder. Detta på 15 år . Orkade inte byta då flera lytar var så pass skadade att man inte kunde avläsa värden. Blev tippen för den minus trafo och kylflänsar.
Säkerhetsaspekten är en sak. Men rent ljudmässigt vet jag inte om nytt alltid är bättre. Finns mkt skräp som säljs och vill man ha riktigt bra grejer blir det genast dyrare. Men det är en annan diskussion för en annan tråd för nu gällde det säkerheten.E elmont skrev:
HiFi utrustning av högre kvalitet är idag nischprodukter som tillverkas i små serier och prissätts därefter.
Massmarknaden är sedan länge död och det stora flertalet lyssnar på hårt komprimerade filer i Bluetoothhögtalare mindre än en skokartong.
Massmarknaden är sedan länge död och det stora flertalet lyssnar på hårt komprimerade filer i Bluetoothhögtalare mindre än en skokartong.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Tja, vi har ju siffror från klass-0-tiden med "isolerad miljö" som skyddsåtgärd så svaret på din fråga är "som flugor":T Thomas_Blekinge skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det visade sig nämligen att den isolerade miljön sällan var det. En av min fars klasskamrater i småskolan kom inte en dag. Det visade sig att han när han sträckte sig för att släcka sänglampan fick sin fot mot radiatorn som stod vid sänggaveln, och det var det.
Så att fortsätta ha klass-0-utrustning kvar faller under "dåliga idéer". Isolerade miljöer är inte det, och det finns dessutom allt färre sådana kvar.
(Lever jag som jag lär? Nej. Självklart inte.
Tja, inflationsjusterat har du aldrig fått så bra ljud som nu.Och komprimering vettfan om man hör, inte jag iaf. Testade när spotify var nytt att lyssna på samma låt på cd, spotify och flac och kunde inte höra skillnad på ett 20 000kr system. Bluetooth högtalare är skit ja, men är de verkligen sämre än bergsprängarana var?B Bitterhetsakademin skrev:
För den vanliga skvalmusiken har jag själv en enkel Harman Kardon från Ica Maxi och den fungerar bra för det ändamålet så all musik behöver inte vara HiFi. Hårt komprimerat är bara lämpligt för tal sägs det men vid normal komprimering hörs små eller inga skillnader på normal utrustning, mycket är säkert psykologi och placebo. Det jag laddar ner från SR blir alltid i mellankvalitet som jag upplever tillräckligt bra.H hapazard skrev:Tja, inflationsjusterat har du aldrig fått så bra ljud som nu.Och komprimering vettfan om man hör, inte jag iaf. Testade när spotify var nytt att lyssna på samma låt på cd, spotify och flac och kunde inte höra skillnad på ett 20 000kr system. Bluetooth högtalare är skit ja, men är de verkligen sämre än bergsprängarana var?
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Helt rätt. Om du kör en T-Ford har du a priori dåliga bromsar och inga bälten. Men ägaren kör ändå. Mig veterligen är det inget krav att eftermontera bälten i veteranbilar.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Man kan klara sig hela livet med att köra bil i modern fart med dåliga bromsar och inget bilbälte, likasom man kan klara sig hela livet med ha rivit ned ett av skydden i elektriska apparater. Men det är lite gambling. Kanske kallas det evolution.