J Johncarpenter skrev:
I see.

Så summa sumarum är varianten hos amazon my ”best bet”?
Eller köp en sådan här om du inte vill byta stickpropp.
Adapter för eluttag, Typ F hona till Typ K hane, vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Finns färdiga enheter i egen kapsling, bara att plugga in och köra, exempelvis:
[länk]

Tyvärr är de generellt hyfsat dyra.

[bild]
Gäller att man får rätt modell, så det inte blir fel uttag. 😠
Strömkälla PeakTech 2240 med eluttag och säkring, 230V-500W.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den är bara till för att använda apparater med dansk stickkontakt (typ K) i schukouttag (typ F)
Det är lika dåligt att använda den adaptern som att göra en egen adapter med schukostickpropp och ojordat skarvuttag.

[länk]
En sådan här då, den är inte för danska uttag.
Vit dubbelplugg från Norlys med två runda uttag, ej kompatibel med danska uttag.
Skapa konto
Adapter med EU-kontakt för eluttag, inte lämplig för danska uttag.
Skapa konto

nisse123 nisse123 skrev:
[bild][bild]
Samma skit, totalt regelvidrig produkt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan har vi frågan hur en JFB kommer in i bilden här. Är det ok att låta en JFB ersätta den ena skyddsbarriären - får man samma grad av skydd? Nja...

Sant är att JFBn får ersätta säkringen som felskydd (men säkringen kan inte tas bort för det) och gör där ett bättre jobb än säkringen. Men här pratar vi om fall där det finns en skyddsledare med i spelet, dvs kortslutning på utsatt del. Det är nåt annat.

Den JFB som ersätter den skyddsbarriär som man river ned, t.ex skyddsledaren, träder in när något blir spänningssatt utan att det löser något skydd, utan när en person tråder in i kretsen och orsakar en sluten krets. Detta menar jag inte är ok. Givetvis ska man ha en JFB i alla fall, men man ska inte förstöra de två skyddsbarriärerna.
Ja, vi skulle kunna sammanfatta det sålunda: JFBn är ett bilbälte. Dvs det är alldeles för mycket bra att ha på sig och på både populationsnivå (och även för många individer) så kommer det att rädda liv.

Men du vill inte hamna i en situation där det är bilbältet som räddar dig. Det är mycket som redan gått åt h-vete då. Och det funkar dessutom inte alltid; det minskar risken att du skall stryka med eller bli svårt skadad, men det eliminerar den inte.

Så ha för all del alltid bilbälte, men det är ingen ursäkt att köra omkring i snömodden på blankslitna sommardäck. Du vill så långt som möjligt undvika att hamna i en situation där bilbältet är det som står mellan dig och döden.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
tommib
Det är på sätt och vis bra att de här förslagen om att sätta jordade eller eurostickproppar kommer upp. De är helt fel men då får man åtminstone en chans att bemöta det. Förhoppningsvis kommer den här tråden, eller någon liknande, upp när folk googlar.

Det är i vissa lägen motiverat att ta en kalkylera risk. Jag gör det regelmässigt i mitt arbete. Att använda en gammal förstärkare tycker jag inte är en rimlig vinst i förhållande till riskerna det innebär att eliminera en skyddsbarriär. Andra verkar vara av en annan uppfattning. Min förhoppning är att dessa andra åtminstone förstår risken som uppstår och inte bara karvar ur stickproppen och är glada. Det är den gruppen som får elektrikerskrået (med undantag, som alltid) att kunna peka på varför ingen ska få göra något.

Suck.

• Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
[bild][bild]
Som sagt, även den regelvidrig enligt svenska regelverket.

Sen är det dålig översättning, tex följande "Man kan alltså ha kopplat 2 saker till samma vägväxel."
Edit2: https://satana.se/products/dubbelplugg-vit-norlys-rund-m-2-uttag

Danskt företag, säljer saker från Kina,

Enligt Ratsit så är "HK Medie Group APS" avregistrerad sedan 2023-04-28,
https://www.ratsit.se/5020840855-HK_MEDIE_GROUP_APS

Edit:
Bara för att det är en webbadress registrerad under ".se" så betyder det inte att det är svenskt företag eller att de följer svenska regler å om de säljer produkter att produkterna följer svenskt regelverk och får användas i Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
En lösning om den inte drar allt för mycket ström är en sådan här:
[länk]
K Kontoristen7 skrev:
Exakt, klipp av kontakten du har nu och skruva på eurokontakten, finns på flera ställen.
Med ditt råd skulle detta scenario kunna uppstå eller fattar jag dig fel? Tycker du isf att det är ett bra råd att ge?

• Illustration av koppling mellan ej godkänd förstärkare och annan skyddsjordad produkt med stickfigur som visar en potentiellt farlig installation.
    Skapa konto
  • Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
@karkka tyvärr är det flera som föreslår åtgärder där ditt scenario kan bli följden vid singelfel.

Demmpa Demmpa skrev:
@karkka tyvärr är det flera som föreslår åtgärder där ditt scenario kan bli följden vid singelfel.
Ja därför jag ville rita en bild om scenariot brukar vara lättare att förstå då.

Demmpa Demmpa skrev:
Som sagt, även den regelvidrig enligt svenska regelverket.
Är den tillåten i något annat land med fungerande elsäkerhetsregler?

Tur att man göra sina elkopplingar utifrån kunskap och sunt förnuft.😂
Eltrådarna spårar ju nästan alltid ur...

• Gilla
Lajmen
  • Laddar…
Varför inte prova att skyddsjorda höljet? Det kanske inte alls brummar? Det kanske funkar utmärkt. Kostar väl inget att prova vad?

• Gilla
  • Arg
AndersS och 2 till
  • Laddar…
L Lars_P2006 skrev:
Varför inte prova att skyddsjorda höljet? Det kanske inte alls brummar? Det kanske funkar utmärkt. Kostar väl inget att prova vad?
Exakt. I min erfarenhet kan det brumma, men det beror på de exakta förutsättningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.