18 302 läst ·
232 svar
18k läst
232 svar
Vintageförstärkare med rund jordad kontakt
Detta du skriver är väl knappas sunt förnuft, att hoppas på att nästkommande person ska förstå att man inte ska ansluta den moddade kontakten i jordat uttag.rakt09 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag har full respekt över gällande regler men det man inte kommer ifrån är ju rena domedagsprofetian som används ibland av de lärda här. De är kunniga, jag säger inget om det men det låter nästan som att detta handlar om stora problem och folk dör som flugor eller nåt. Man kan såklart dö om man får en stöt och det vill sig illa men den risken finns ju så fort det handlar om el. Folk dör idag av modern utrustning också...........Det finns oerhört mycket "äldre" el och utrustning därute och jag vet inte ens om det går att räkna på att den skulle vara farligare eller orsaka fler olyckor än nåt annat? Oavsett hur den är beskaffad? Det dör folk av elolyckor tragiskt nog precis som det dör folk av andra orsaker. Det togs upp bilar som ett exempel och det finns oerhört många bilar därute som rent tekniskt kan anses farligare än andra. Vi kanske skulle skrota alla dessa? Alla äldre bilar före krockkudden borde bort. Kudden sparar massor med liv så en bil utan kudde borde ju bort då? Eller?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men att el fungerar såpass bra och säkert som det gör, beror ju just på att det finns säkerhetsmekanismer.
Börjar man tumma på det och medvetet ex. ta bort en isolationsbarriär, så kommer det också att bli fler elolyckor. Men det har aldrig varit så att ex. en enkelisolerad apparat med fuskmonterad jordad kontakt, som diskussionen här gäller kommer att genast döda all som vidrör den. Det krävs fortfarande rätt mycket otur om man skall lyckas få en farlig stöt från en sådan apparat. Men risken är extremt mycket lägre så länge apparaten används i sitt isolerade rum, som den är konstruerad för.
Sedan har jag i ärlighetens namn ibland funderat över om inte felkopplad jord i jordade installationer orsakar fler olyckor än missar med ojordade apparater i isolerad miljö.
Börjar man tumma på det och medvetet ex. ta bort en isolationsbarriär, så kommer det också att bli fler elolyckor. Men det har aldrig varit så att ex. en enkelisolerad apparat med fuskmonterad jordad kontakt, som diskussionen här gäller kommer att genast döda all som vidrör den. Det krävs fortfarande rätt mycket otur om man skall lyckas få en farlig stöt från en sådan apparat. Men risken är extremt mycket lägre så länge apparaten används i sitt isolerade rum, som den är konstruerad för.
Sedan har jag i ärlighetens namn ibland funderat över om inte felkopplad jord i jordade installationer orsakar fler olyckor än missar med ojordade apparater i isolerad miljö.
Men det betyder ju inte att det är ok att fortsätta köra med friskt kopplat hälften brunnet.S Stefan1972 skrev:Jag har full respekt över gällande regler men det man inte kommer ifrån är ju rena domedagsprofetian som används ibland av de lärda här. De är kunniga, jag säger inget om det men det låter nästan som att detta handlar om stora problem och folk dör som flugor eller nåt. Man kan såklart dö om man får en stöt och det vill sig illa men den risken finns ju så fort det handlar om el. Folk dör idag av modern utrustning också...........Det finns oerhört mycket "äldre" el och utrustning därute och jag vet inte ens om det går att räkna på att den skulle vara farligare eller orsaka fler olyckor än nåt annat? Oavsett hur den är beskaffad? Det dör folk av elolyckor tragiskt nog precis som det dör folk av andra orsaker. Det togs upp bilar som ett exempel och det finns oerhört många bilar därute som rent tekniskt kan anses farligare än andra. Vi kanske skulle skrota alla dessa? Alla äldre bilar före krockkudden borde bort. Kudden sparar massor med liv så en bil utan kudde borde ju bort då? Eller?
Alla som kopplar el har ett ansvar. Alla bör väl ändå vara överens om att vi ska ha ett elsäkert land så gott det går, och det börjar med dessa små detaljer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, se tidigare statistik. Klass-0 utrustning ledde till att folk "dog som flugor".S Stefan1972 skrev:
Nej. De gör faktiskt inte det. Du får leta länge innan du hittar fall av vanliga människor som dött av strömgenomgång från en apparat i Sverige idag. Det enda jag kan dra mig till minnes på senare år är handdukstorken och den var felaktigt inkopplad. Av en elektriker till råga på allt. (Bränder är en lite annan sak, men det talar vi inte om här.)S Stefan1972 skrev:
Det gjorde den som sagt redan på den tiden som de skulle stått i "isolerad miljö". Det var lite si och så med den då, och idag så är det ännu sämre ordnat iom kravet på jordning 1994.S Stefan1972 skrev:
Nej. Det är idag bara yrkesmän och folk som klättrar på järnvägsvagnar eller ledningsstoplar som dör av elolyckor. De enda olyckorna pga strömgenomgång sker under arbete när säkerhetsmekanismerna är satta ur spel.S Stefan1972 skrev:
Så är inte vårt säkerhetsarbete inom det här området ganska fantastiskt? Vi har gått från ganska höga siffror för inte så många decennier sedan till i stort sett noll.
Ja, det är klart. Men, nu håller bilar från den tiden inte så länge så det är ett problem som löst sig själv. Vi skrotar bilar idag som i medeltal är 20 år.S Stefan1972 skrev:
Men här talar vi om elektrisk utrustning från sjuttiotalet. Det är en skillnad på ganska många decennier.
Min (nästan) tjugo år gamla Volvo har både bilbälten med spännare, krockkuddar och både SIPS och kollapsande stol som skydd för kollisioner bakifrån. Inte helt oäven mao.
Men om någon frågade om det var en bra idé att använda sin Volvo Amazon som pendlarbil så är svaret naturligtvis "nej". Av samma skäl som förstärkaren här.
Fundmentalt så handlar det nog om hur man uppfattar risk och den välundersökta psykologiska tendensen att kraftigt underskatta risk om man kommit undan (dvs haft tur) en gång eller två.
Även riktigt farliga företeelser, som rökning t ex, tar bara livet av en på fyra (eller så) som gör det. Så det är naturligtvis inte en automatisk dödsdom att röka. (Bara nästan...)
Samma här. Det är klart att du inte med automatik stryker med om du har klass-0 apparater hemma. Men de utgör en risk som vi idag håller för oacceptabel, och det finns i det här fallet inga enkla sätt runt det.
Det måste man vara medveten om.
Vi får inte leka med sannorlikhetslära nör det gäller el. Du ska inte kunna få farlig berörings spänning oavsett hur liten risken må vara. Står nog nått dyl i elreglerna.H hempularen skrev:Men att el fungerar såpass bra och säkert som det gör, beror ju just på att det finns säkerhetsmekanismer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, vi vet ju att det var så i alla fall. När man införde jordning så ledde det inte alls till den minskning av dödsfall som man räknat med. Den fungerade nämligen påfallande ofta inte, och det var ett tyst fel, så det rättades inte till. Det var först iom dubbelisoleringen (som kom på köpet med plasten) som siffrorna på allvar pekade i rätt riktning.H hempularen skrev:
Fast ska vi nu prata reella risker, och inte enbart teoretiska binära distinktioner, så kan man ju ifrågasätta om en isolerad miljö normalt i praktiken blir så väldigt mycket mindre isolerad bara för att skyddsjordade uttag installeras. Visst, uttagen får jordbleck men som behandlats otaliga gånger här på forumet är det inte speciellt många saker som ansluts med skyddsjord i ett normalt hem. Ofta är det kanske bara själva jordblecken i vägguttagen som har kontakt med skyddsjord och hur ofta petar man på ett sådant av misstag?H hempularen skrev:
Är det inte till och med så att de verkliga riskerna är större i en isolerad miljö där man blundar för att radiatorerna har kontakt med skyddsjord, än i en jordad miljö utan radiatorer där det enda som har kontakt med skyddsjord är blecken i vägguttagen?
Ta nu inte detta inlägg som att jag rekommenderar att man fuskar utan enbart som ett inspel i diskussionen. Missar jag några praktiska realiteter vill jag verkligen bli upplyst om det!
Det är väl ingen som har målat upp några skräckscenarion i tråden?S Stefan1972 skrev:
TS efterfrågade till att börja med en säker lösning på problemet.
För det andra, vad du gör själv på egen risk är en sak. Att berätta för andra hur de skall göra är något annat. I synnerhet om det 1) är i ett publikt kontext, 2) man inte samtidigt är tydlig med konsekvenserna, och 3) om det kan innebära fara för tredje person som inte är införstådd.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det kanske inte dör folk av "apparater" på det viset men el är ju farligt i sig. Det kommer man aldrig ifrån och här i tråden kanske vi pratar om tusendelar av en promille av de fall som ev har nåt med detta att göra. Visst nolltolerans är bra och man ska såklart sträva dit men ibland undrar man om reglerna finns för reglernas skull............Man får absolut inte ha en gammal taklampa ansluten om den så hänger trettio meter upp. Man KAN ju ta i den och nåt annat elektriskt ledande samtidigt.......
Det är lite som asbest. Helt plötsligt så är det det absolut farligaste som finns och det är nolltolerans rakt över och folk blir rädda på felaktiga grunder.........Visst, i sak har man ju rätt att man KAN få cancer av det men det står ju inte riktigt i proportion till verkligheten........
Det är lite som asbest. Helt plötsligt så är det det absolut farligaste som finns och det är nolltolerans rakt över och folk blir rädda på felaktiga grunder.........Visst, i sak har man ju rätt att man KAN få cancer av det men det står ju inte riktigt i proportion till verkligheten........
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast det kommr man aldrig ifrån. Varje säkerhetssystem fallerar med hög/låg sannolikhet. Vi klarar oss ifrån det genom att kombinera flera system, när isolationen i ett ugnselement börjar bli dåligt (hög sannolikhet, drabbar alla någonsin sålda ugnar förr eller senare). Så täcks det upp av skyddjsordning, fungerar inte den heller (vanligare än man kanske tror), så räddar jordfelsbrytaren oss, OM den fungerar...K karkka skrev:
Men sannolikheten för att detta väldigt vanliga fel skall drabba en anläggning där skyddsjorden kanske aldrig kopplats in, och jordrfelsbytaren beckat ihop skall inträffa innan något av de två sistnämnda felen upptäcks och åtgärdas är ganska låg. Men inte försumbar.
Just inte inkopplad jordledare på spis har jag (som inte är elektriker) personligen upptäckt och åtgärdat på två spisar genom åren. I ena fallet hos en bekant där man fick stötar från spisen, senast i vårt eget fritidshus inköpt 2020, där hade någon kretaiv person flyttat skyddsjorden till nollanslutningen i perilex uttaget.