Tyvärr inte, det avråder man ifrån i de gamla föreskrifterna. Finns det flera sådana förbrukare (med utsatta delar) inom räckhåll från varandra så förordas skyddsjordning. Detta för att hantera fel med olika polaritet i dem.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Annars känner jag att det är lite som att gå mot röd gubbe, det är fel och ökar risken för en olycka men har man koll är sannolikheten ändå rätt liten att drabbas... ?
Nej. Det finns en studie (som jag inte hittar nu) som säger att det är lite säkrare att gå mot röd gubbe. Pss som det är säkrare att korsa gatan där det inte är övergångsställe.

Det är av det här skälet som den trafikmässigt komplicerade Brunnsparken i Göteborg inte förseddes med övergångsställen trots att många bad om dem. För att skydda gångtrafikanterna så avstod man övergångsställen.

Övergångsställen ger nämligen en falsk trygghet.

Så de är ingen bra analogi här. Skillnaden är nämligen uppenbar i hur lätt det är att uppfatta och förstå faran. Detta är mer eller mindre trivialt när det kommer till övergångsställen och om man inte invaggas i falsk trygghet så kan man kompensera för avsaknaden genom att hålla bättre uppsikt. Detta ger som sagt en netto positiv effekt på säkerheten.

Inget av detta är sant för en apparat med jordfel. Om du inte menar att det faktum att den är klass-0 skulle betyda att folk satte i system att mäta spänning mot jord varje gång de använde apparaten; för den är ju klass-0.

Nej, så fungerar det inte här. Situationerna är inte jämförbara nästan alls.

Det är därför jag generellt är mycket försiktig med att argumentera med analogier. De leder ofta fel, och även om de skulle vara rätt i första instansen, så räcker det för det mesta att man skrapar lite på ytan för att de skall bli totalfel igen.

(Därmed inte sagt att jag aldrig gör det, se tidigare i tråden. Ingen regel utan undantag. Ja, förutom just den regel då. ;))

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
C
En bättre analogi är kanske att tala om för barnen att de kan strunta i att se sig för när de går över gatan.
Eftersom det ändå inte är så många barn som blir påkörda.
😂

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J
Avråder ni därmed att använda äldre elprodukter helt?

För min del varken avråder eller råder jag någon att använda g:a prylar. MEN den som använder och/eller moddar sina prylar ska vara medveten om ev risker och för att sedan fatta sina beslut.
Ansvaret ska helt ligga på den som fattar beslutet.
Ps
Vill någon veta min inställning i frågan så tror jag att det rätt klart framgått.

• Gilla
rakt09 och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En bättre analogi är kanske att tala om för barnen att de kan strunta i att se sig för när de går över gatan.
😂
nja bättre vet jag inte......det är nog antagligen miljoner fler ggr tillfällen ett barn kan bli påkört jämfört med det som det skrivs om i tråden. De som mot förmodan har trasig/tveksam utrustning och samtidigt kanske tar i nåt annat ledande måste ju vara otroligt få.......antagligen inte fler än att det ens påverkar statistiken över folk som skadas i elolyckor.

Och hur ofta tror du att hempulare som fått sig en stöt för det vidare så att det hamnar i någon statistik.
För egen del har jag aldrig rapporterat dom ggr jag har fått ström i mig, oavsett om det varit i yrket eller privat, mycket eller lite

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur ofta tror du att hempulare som fått sig en stöt för det vidare så att det hamnar i någon statistik.
För egen del har jag aldrig rapporterat dom ggr jag har fått ström i mig, oavsett om det varit i yrket eller privat, mycket eller lite
då kan man ju kontra med hur många hempulare finns det? Antagligen inte särskilt många i praktiken........De flesta sköter sig nog även om man kan tro ibland att alla håller på.....

Och kanske man inte ska dra in helt fiktiva statistikresonemang när man pratar elens farlighet.

Det dör ju många fler fotgängare i trafiken? Ska man se det på samma vis så borde man bygga väggar mot alla vägar så att man verkligen inte kan bli överkörd.

Nej naturligtvis ska det med den lägsta säkerheten sätta ribban för all säkerhet.
(ironi)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Min förstärkare Akai AA1040 från första hälften av 70-talet har ojordad kontakt. Mycket åtkomlig metall. Skivspelaren, samtida Pioneer, har jordad kontakt. Dessutom har den en separat jordledare som skruvas fast i förstärkarens chassi. På 70-talet fanns inga jordade uttag i vardagsrummet men idag jordas förstärkaren via skivspelaren. Bra eller dåligt.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Antagligen inte särskilt många i praktiken.
Väldigt många skulle jag tro. Vem tror du köper elinstallationsmaterial på Jula, Classse, Biltema, byggvaruhus med mera som i princip är ”olagliga” att använda för en lekman.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
när man moddar ser efterkommande användare att det är just moddat, och tänker förhoppningsvis till en extra gång innan man ansluter apparaten på någor mindre lämpligt ställe. det är ju det man vill undvika; i vardagsrummet lär det inte uppstå problem, och risknivån vara minimal, så som den var när apparaten var ny.

men hade själv föredragit en kort adapter. som en ytterligare påminnelse om att arrangemanget är sas off piste.
C cpalm skrev:
😂
(ot) ja det tycks ju vara den gängse metoden, med en mobil i handen.

sen finns ju den italienska metoden ta sig över en kaotisk gata; absolut inte visa med din blick att du uppmärksammat den annalkande trafiken.

för då stannar den inte.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Har idag varit på loppis och sett en del kreativa lösningar på de begagnade varorna som såldes, snart sagt varenda lampa i metall var ombygg med Euro-kontakt och knappast fackmannamässigt utfört. Sa till i några uppenbara fall där isolering på kabeln var borta men tror ingen bryr sig.😠. Som om inte det var nog så stod mycket av elvarorna i vatten efter morgonens skyfall så det gör nog inte saken bättre. Folks kunnande när det gäller el verkar vara rätt så begränsat. Fanns även lampor med ledad hals av metall där ledningen från trettiotalet torkat så att det knastrade då man böjde den.

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.