tommib
R rakt09 skrev:
what i said
Nej, det var det verkligen inte.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
tommib
R rakt09 skrev:
att ansluta den gamla pärlan i ett sådant utrymme anser en regelnisse vara helt ok. utan nämnda skyddsbarriär. just
Skyddsbarriären fanns där, enligt dåtidens regler.

Att den inte var bra är anledningen till att vi inte tillåter den skyddsmetoden längre. Men den fanns enligt reglerna.

Märkligt hur detta drar iväg.

Vi begär väldigt lite här - gör en enkel koll av apparaten för att bedöma om man kan sätta en eurostickpropp på den. Att prata om risker är bara fånigt. Det är så pass lite jobb att det inte finns något att fundera på.

De som inte förstår och/eller tycker det är jobbigt får väl lämna bort jobbet istället för att yra kring hur många som dör.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Eller bara använd en skyddstrafo. Det är ärligt talat inte så dyrt eller svårt.

• Gilla
SCB och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man får absolut inte ha en gammal taklampa ansluten om den så hänger trettio meter upp. Man KAN ju ta i den och nåt annat elektriskt ledande samtidigt.......
Nej. Vi har bla avhandlat lampor tidigare i tråden. Just taklampor har jag själv större tolerans med. De hänger typiskt längre från bra jord och de är få som tål att man hänger sig i dem. Jag anser att risken i mitt fall är hanterbar, och hanterad.

Men vi talar inte om en lampa här.
S Stefan1972 skrev:
Det är lite som asbest. Helt plötsligt så är det det absolut farligaste som finns och det är nolltolerans rakt över och folk blir rädda på felaktiga grunder.........Visst, i sak har man ju rätt att man KAN få cancer av det men det står ju inte riktigt i proportion till verkligheten........
Nej. Asbest är inte det farligast som finns. Det är bara en risk vi inte vill ta längre.

Att sedan vissa blir alltför rädda, det är inte något jag tänker, eller kan, ta något ansvar för. Jag kan bara tala om risker och sannolikheter så som vi vet dem och så som jag ser dem. Andra får ta ansvar för sina egna känslor det eventuellt rör upp själv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag har full respekt över gällande regler men det man inte kommer ifrån är ju rena domedagsprofetian som används ibland av de lärda här. De är kunniga, jag säger inget om det men det låter nästan som att detta handlar om stora problem och folk dör som flugor eller nåt. Man kan såklart dö om man får en stöt och det vill sig illa men den risken finns ju så fort det handlar om el. Folk dör idag av modern utrustning också...........Det finns oerhört mycket "äldre" el och utrustning därute och jag vet inte ens om det går att räkna på att den skulle vara farligare eller orsaka fler olyckor än nåt annat? Oavsett hur den är beskaffad? Det dör folk av elolyckor tragiskt nog precis som det dör folk av andra orsaker. Det togs upp bilar som ett exempel och det finns oerhört många bilar därute som rent tekniskt kan anses farligare än andra. Vi kanske skulle skrota alla dessa? Alla äldre bilar före krockkudden borde bort. Kudden sparar massor med liv så en bil utan kudde borde ju bort då? Eller?
intressanta paralleller. exempel på hur det perfekta kan vara det godas fiende.

och elolyckor bland slutanvändare handlar väl vad man förstår idag inte i någon större utsträckning om det som tråden handlar om, utan snarare suboptimala nya produkter från asien, liksom en bara påbörjad epidemi med fuskiga li-ion-batterier liksom deras laddare. medförande visserligen hittills ovanliga men mycket allvarliga batteribränder. sl har förbjudit elskotrar i tunnelbanan av detta skäl, antagligen är det bara en början beträffande dylika restriktioner. lär av new york.

tråden handlar således om hur ts vill lösa problemet med att han bor i ett hus med uppgraderat elnät med jordade uttag. bodde han i ett av miljoner äldre hus utan jordade uttag i vardagsrummet "fanns" inte problemet, apparaten är fullt legal där.

och han önskar lämna detta anslutningsjobb som vill jag påstå skett i ett betydande antal av likaså miljontals uppgraderade hem till någon annan att utföra. det ringer ju en del varningsklockor därmed, och det är förstås självklart att ingen yrkesman vill runda problemet med att arrangera en icke legal anslutning. och på det viset ta ansvar i frågan.

det får man vackert göra själv. men det finns ändå ett par no-go-arrangemang även för den initierade. dit hör som jag nämnde byte till jordad kontakt eller euro-kontakt. inte bra. alls.

den föreslagna transformatorn får man väl ändå mest se som ett juridiskt rundningsmärke? stärkaren är ojordad likafullt. blir väl inte lämpligare i ett vått utrymme för det.

• Arg
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
stärkaren är ojordad likafullt. blir väl inte lämpligare i ett vått utrymme för det.
Jo det blir den, vad nu ett vått utrymme har med tråden att göra.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R rakt09 skrev:

och elolyckor bland slutanvändare handlar väl vad man förstår idag inte i någon större utsträckning om det som tråden handlar om, utan snarare suboptimala nya produkter från asien, liksom en bara påbörjad epidemi med fuskiga li-ion-batterier liksom deras laddare. medförande visserligen hittills ovanliga men mycket allvarliga batteribränder. sl har förbjudit elskotrar i tunnelbanan av detta skäl, antagligen är det bara en början beträffande dylika restriktioner. lär av new york.

tråden handlar således om hur ts vill lösa problemet med att han bor i ett hus med uppgraderat elnät med jordade uttag. bodde han i ett av miljoner äldre hus utan jordade uttag i vardagsrummet "fanns" inte problemet, apparaten är fullt legal där.

och han önskar lämna detta anslutningsjobb som vill jag påstå skett i ett betydande antal av likaså miljontals uppgraderade hem till någon annan att utföra. det ringer ju en del varningsklockor därmed, och det är förstås självklart att ingen yrkesman vill runda problemet med att arrangera en icke legal anslutning. och på det viset ta ansvar i frågan.

det får man vackert göra själv. men det finns ändå ett par no-go-arrangemang även för den initierade. dit hör som jag nämnde byte till jordad kontakt eller euro-kontakt. inte bra. alls.

den föreslagna transformatorn får man väl ändå mest se som ett juridiskt rundningsmärke? stärkaren är ojordad likafullt. blir väl inte lämpligare i ett vått utrymme för det.
Jag fattar ingenting vart du står i frågan, mera än att du ansåg det ok att modda kontakten för då syns det för nästkommande att man inte ska använda den i jordat uttag. Så det går bra att modda bef. kontakt men inte sätta dit en europlugg, för då blev det farligt? Har du sett min bild jag ritade den innefattar både din lösning på om man moddar samt om man bara byter kontakt till europlugg. det kan uppstå samma scenario.

K karkka skrev:
Jag fattar ingenting vart du står i frågan, mera än att du ansåg det ok att modda kontakten för då syns det för nästkommande att man inte ska använda den i jordat uttag. Så det går bra att modda bef. kontakt men inte sätta dit en europlugg, för då blev det farligt? Har du sett min bild jag ritade den innefattar både din lösning på om man moddar samt om man bara byter kontakt till europlugg. det kan uppstå samma scenario.
när man moddar ser efterkommande användare att det är just moddat, och tänker förhoppningsvis till en extra gång innan man ansluter apparaten på någor mindre lämpligt ställe. det är ju det man vill undvika; i vardagsrummet lär det inte uppstå problem, och risknivån vara minimal, så som den var när apparaten var ny.

men hade själv föredragit en kort adapter. som en ytterligare påminnelse om att arrangemanget är sas off piste.

• Arg
RoAd och 1 till
  • Laddar…
tommib
R rakt09 skrev:

Nej, det är inte ett juridiskt rundningsmärke.

Förstår du vad en isolertransformator gör och vad den tillför säkerhetsmässigt? Om inte så kanske du ska sluta uttala dig.

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det kanske inte dör folk av "apparater" på det viset men el är ju farligt i sig. Det kommer man aldrig ifrån och här i tråden kanske vi pratar om tusendelar av en promille av de fall som ev har nåt med detta att göra. Visst nolltolerans är bra och man ska såklart sträva dit men ibland undrar man om reglerna finns för reglernas skull............Man får absolut inte ha en gammal taklampa ansluten om den så hänger trettio meter upp. Man KAN ju ta i den och nåt annat elektriskt ledande samtidigt.......

Det är lite som asbest. Helt plötsligt så är det det absolut farligaste som finns och det är nolltolerans rakt över och folk blir rädda på felaktiga grunder.........Visst, i sak har man ju rätt att man KAN få cancer av det men det står ju inte riktigt i proportion till verkligheten........
R rakt09 skrev:
när man moddar ser efterkommande användare att det är just moddat, och tänker förhoppningsvis till en extra gång innan man ansluter apparaten på någor mindre lämpligt ställe. det är ju det man vill undvika; i vardagsrummet lär det inte uppstå problem, och risknivån vara minimal, så som den var när apparaten var ny.

men hade själv föredragit en kort adapter. som en ytterligare påminnelse om att arrangemanget är sas off piste.
Så du tror att dom "efterkommande" har så stor insikt att dom fattar att det är fel?? Jag skulle gissa att det är frågan om promille av befolkningen som vet hur det ska vara för att vara säkert.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
C
R rakt09 skrev:
elolyckor bland slutanvändare handlar väl vad man förstår idag inte i någon större utsträckning om det som tråden handlar om, utan snarare suboptimala nya produkter från asien
Utöver brand är det just bristande isolation som är problemet med "suboptimala nya produkter från Asien". Dvs. exakt samma sak som tråden handlar om.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
den föreslagna transformatorn får man väl ändå mest se som ett juridiskt rundningsmärke?
Det är som sagt en lösning som används för att göra utrustning (i stort sett) ofarlig.

Du kan inte får stömgenomgång mot jord, från en isolertransformator.

I min ungdom arbetade jag extra som TV reparatör. Vi hade isolertransformatorer till samtliga servicebänkar i verkstaden, En gammal tjock TV har hela sitt interna metallchassi strömförande, man får en livsfarlig stöt om man håller i chassit (eller ett av kretskorten) och en antennkabel (jordad). samtidigt. Det undviker man genom att koppla appatraten som skall repareras via isolertransformator. Sedan får man ändå vara försiktig, anodspänningen till bildröret är ex. 27000 volt mot chassit.

Sen hade vi en felkopplad uttagslist på verkstaden, den var märkt "isolertrafo", men det var vanliga uttag. Ställde till med en väldigt otäck olycka. Och elektrikern som hade orsakat olyckan (felmärkningen) vågade nästan inte komma in och be om ursäkt.

• Gilla
Tabors39 och 4 till
  • Laddar…
Det fanns suboptimala produkter från Asien med obefintliga isoleravstånd redan på 70 talet, Och förfalskade S märkningar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Man kan väl behålla ett rum ojordat och ha alla sina gamla radioapparater och mormorslampor i? Så slipper man byta kontakt. Det borde ju vara fullt tillåtet om det är ett gammalt hus, att bara uppdatera jord i några av rummen. Desstuom, 95% av grejorna i ett "normalt rum" (undantag kök, verkstad och dator-kontors-hörnet) är ju de platta eurokontakterna så det känns rätt säkert att ha ojordat och jordfelsbrytare.

Men jag tror rätt många av oss som är till åren och bott i ett hus med blandade uttag och framförallt äldre förbrukare har en liknande sladd som den som diskuterats. Det som känns farligast är om man inte förstår att det är fel att göra så här. Annars känner jag att det är lite som att gå mot röd gubbe, det är fel och ökar risken för en olycka men har man koll är sannolikheten ändå rätt liten att drabbas... ?

• Gilla
reez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.