I
Nissens Nissens skrev:
Kan du utveckle det resonemanget?
Skall man inte klä insidan så känns det märkligt att göra byggnaden klenare…
Ska man inte klä insidan så behöver man inte anpassa reglingen till skivmått.
Jag har snickrat ihop en del på mina tidigare fastigheter och en mindre byggnad med ganska litet tak utsätts inte för någon större belastning så att man behöver regla cc600 enligt min uppfattning.
Klenare håller jag inte med om då det är gjort en vinkel av 45*95 i botten och toppen av väggarna.

I
Frerider Frerider skrev:
Det är vanligt att man reglar glesare om inte insidan ska kläs eller isoleras, men 1000c/c är ju lite udda bättre med 1200c/c i så fall.
cc1000 i detta fallet ser ut att vara valt för att stämma med takstolarna som han också har satt på cc1000.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
cc1000 i detta fallet ser ut att vara valt för att stämma med takstolarna som han också har satt på cc1000.
Ok då förstår jag. Då blir det bra bara gör som andra skrivit sätt kryss med hålband på väggarna och eventuellt i innertaket med.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Nissens
I Incinerator skrev:
Ska man inte klä insidan så behöver man inte anpassa reglingen till skivmått.
Jag har snickrat ihop en del på mina tidigare fastigheter och en mindre byggnad med ganska litet tak utsätts inte för någon större belastning så att man behöver regla cc600 enligt min uppfattning.
Klenare håller jag inte med om då det är gjort en vinkel av 45*95 i botten och toppen av väggarna.
Jo, eftersom skivmaterial på insidan styvar upp hela konstruktionen så blir den ju svagare utan det. Om man dessutom minskar antalet reglar i väggen så lär ju konstruktionen försvagas ytterligare…

Den blir ju knappast starkare när man har glesare mellan reglarna. Och det är knappast så att man anpassat reglarna efter skivornas mått, det är snarare tvärtom. Skivorna är anpassade efter konstruktionen…

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Det är vanligt att man reglar glesare om inte insidan ska kläs eller isoleras, men 1000c/c är ju lite udda bättre med 1200c/c i så fall.
Bättre med längre mellan väggreglarna? Jag tänker att det är fördelaktigt att ha en stolpe/ väggregel under var takstol oavsett vilket avstånd man sätter takstolarna på.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bättre med längre mellan väggreglarna? Jag tänker att det är fördelaktigt att ha en stolpe/ väggregel under var takstol oavsett vilket avstånd man sätter takstolarna på.
Ja att basera c/c måttet på 600c/c-1200c/c är normen.
Men TS kompis har byggt ett litet förråd på 5x5m och då har dom lagt takstolarna på 1000c/c för att få en jämn fördelning.
Men det gör man normalt inte att ha takstolar på 1000c/c utan man har allt som oftast 1200c/c emellan.

Frerider Frerider skrev:
Ja att basera c/c måttet på 600c/c-1200c/c är normen.
Men TS kompis har byggt ett litet förråd på 5x5m och då har dom lagt takstolarna på 1000c/c för att få en jämn fördelning.
Men det gör man normalt inte att ha takstolar på 1000c/c utan man har allt som oftast 1200c/c emellan.
Viśst är det norm, men oisolerat föråd med metern mellan takstolarna kan det ju inte vara bättre med 1200mm c/c som du påstod utan det ovanliga/udda måttet 1000mm passar ju bättre i just detta fall.

F fribygg skrev:
Viśst är det norm, men oisolerat föråd med metern mellan takstolarna kan det ju inte vara bättre med 1200mm c/c som du påstod utan det ovanliga/udda måttet 1000mm passar ju bättre i just detta fall.
Påstod inte att det skulle vara bättre i TS fall vart får du det ifrån?
Skrev att 1000c/c är lite udda, men när TS förklarade omständigheterna så höll jag med så jag förstår inte ditt påpekande alls om jag ska vara ärlig🤷

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:

Helt meningslösa inlägg! Hur hjälper detta TS inte alls.
Bara söker konflikt tråkigt men sant!

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Påstod inte att det skulle vara bättre i TS fall vart får du det ifrån?
Skrev att 1000c/c är lite udda, men när TS förklarade omständigheterna så höll jag med så jag förstår inte ditt påpekande alls om jag ska vara ärlig🤷
Frerider Frerider skrev:
Helt meningslösa inlägg! Hur hjälper detta TS inte alls.
Bara söker konflikt tråkigt men sant!
Så hur tänker du att dessa dina inlägg hjälper TS som planerat bygge med takstolar med c/c 1000mm?

F fribygg skrev:
Så hur tänker du att dessa dina inlägg hjälper TS som planerat bygge med takstolar med c/c 1000mm?
Ja dom kom ju till pga. DIG!🤓

Jag och TS har samförstånd så vet inte vad du är ute efter mer än tjafs.

Är det helt uteslutet med diagonaler i hörnen? Baserat på n=1 så gjorde det stor skillnad och då bara i två motstående hörn.

I
F fribygg skrev:
TS har inte planerat något bygge, han ska hjälpa en kompis som redan har gjort delar av detta bygget och försöka att få det stabilare utan att riva det och göra om det helt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
I
Z z_bumbi skrev:
Är det helt uteslutet med diagonaler i hörnen? Baserat på n=1 så gjorde det stor skillnad och då bara i två motstående hörn.
Hur menar du nu?
Tanken är att hjälpa kompisen imorgon så all info och alla tips mottages tacksamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.