Ska man inte klä insidan så behöver man inte anpassa reglingen till skivmått.Nissens skrev:
Jag har snickrat ihop en del på mina tidigare fastigheter och en mindre byggnad med ganska litet tak utsätts inte för någon större belastning så att man behöver regla cc600 enligt min uppfattning.
Klenare håller jag inte med om då det är gjort en vinkel av 45*95 i botten och toppen av väggarna.
Jo, eftersom skivmaterial på insidan styvar upp hela konstruktionen så blir den ju svagare utan det. Om man dessutom minskar antalet reglar i väggen så lär ju konstruktionen försvagas ytterligare…I Incinerator skrev:Ska man inte klä insidan så behöver man inte anpassa reglingen till skivmått.
Jag har snickrat ihop en del på mina tidigare fastigheter och en mindre byggnad med ganska litet tak utsätts inte för någon större belastning så att man behöver regla cc600 enligt min uppfattning.
Klenare håller jag inte med om då det är gjort en vinkel av 45*95 i botten och toppen av väggarna.
Den blir ju knappast starkare när man har glesare mellan reglarna. Och det är knappast så att man anpassat reglarna efter skivornas mått, det är snarare tvärtom. Skivorna är anpassade efter konstruktionen…
Bättre med längre mellan väggreglarna? Jag tänker att det är fördelaktigt att ha en stolpe/ väggregel under var takstol oavsett vilket avstånd man sätter takstolarna på.Frerider skrev:
Ja att basera c/c måttet på 600c/c-1200c/c är normen.F fribygg skrev:
Men TS kompis har byggt ett litet förråd på 5x5m och då har dom lagt takstolarna på 1000c/c för att få en jämn fördelning.
Men det gör man normalt inte att ha takstolar på 1000c/c utan man har allt som oftast 1200c/c emellan.
Viśst är det norm, men oisolerat föråd med metern mellan takstolarna kan det ju inte vara bättre med 1200mm c/c som du påstod utan det ovanliga/udda måttet 1000mm passar ju bättre i just detta fall.Frerider skrev:
Påstod inte att det skulle vara bättre i TS fall vart får du det ifrån?F fribygg skrev:
Skrev att 1000c/c är lite udda, men när TS förklarade omständigheterna så höll jag med så jag förstår inte ditt påpekande alls om jag ska vara ärlig🤷
Frerider skrev:
Så hur tänker du att dessa dina inlägg hjälper TS som planerat bygge med takstolar med c/c 1000mm?Frerider skrev: