1 395 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Svartbygge avslöjas vid ansökan av bygglov?
För sju år sedan började jag renovera ett timrat spannmålsmagasin på vår jordbruksfastighet. Ett hus som användes till att förvara saker i som vi inte ville slänga. Det ena följde på det andra och till slut är det indraget vatten, värme, avlopp, byggt badrum, kök, mm. El fanns redan.
Något bygglov söktes aldrig. Den som tittar på huset nu ser något som skulle kunna vara ett bostadshus. En närstående bor där men för en undanskymd tillvaro. Han syns sällan, nästan aldrig. . Hans bil står parkerad utanför.
All infrastruktur på gården används. Godkänd avloppsanläggning, mm.
Nu tänker vi söka bygglov för att bygga ut ett bostadshus som ligger 50 m från detta. En skogsremsa ligger mellan husen, så man tänker inte på att husen ligger så nära varann.
Då uppstår frågan:
Är det risk för att byggnadsnämnden misstänker att det är ett svartbygge? Kommer de ut och tittar på huset vi ska bygga ut? Hur mycket av omgivningen granskar de? Närmsta granne är 200 m bort, ett villaområde.
Vi bor utanför detaljplanerat område.
Jag tänker söka bygglov för magasinet när preskriptionstiden gått ut.
Ska vi vänta med att bygga ut bostadshuset?
Något bygglov söktes aldrig. Den som tittar på huset nu ser något som skulle kunna vara ett bostadshus. En närstående bor där men för en undanskymd tillvaro. Han syns sällan, nästan aldrig. . Hans bil står parkerad utanför.
All infrastruktur på gården används. Godkänd avloppsanläggning, mm.
Nu tänker vi söka bygglov för att bygga ut ett bostadshus som ligger 50 m från detta. En skogsremsa ligger mellan husen, så man tänker inte på att husen ligger så nära varann.
Då uppstår frågan:
Är det risk för att byggnadsnämnden misstänker att det är ett svartbygge? Kommer de ut och tittar på huset vi ska bygga ut? Hur mycket av omgivningen granskar de? Närmsta granne är 200 m bort, ett villaområde.
Vi bor utanför detaljplanerat område.
Jag tänker söka bygglov för magasinet när preskriptionstiden gått ut.
Ska vi vänta med att bygga ut bostadshuset?
Som jag förstår det är olovligt inredande av bostad/lägenhet undantaget från 10år preskriptionstiden så det är ingen idé att vänta tre år här. Byggsanktionsavgiften kan inte tas ut om de gått mer än 5år sedan ni började använda den som bostad men kommunen kan i all oändlighet kräva att ni ändrar tillbaka till magasin och inkräva vite om ni inte rättar er.
Nu vände du på det. Det är om en befintlig bostadslägenhet väsentligen har tagits i anspråk eller inretts för ett annat ändamål än bostadsändamål som tioårspreskriptionen inte gäller. Men inte tvärt om. 11 kap. 20 § PBL.T TypRätt skrev:Som jag förstår det är olovligt inredande av bostad/lägenhet undantaget från 10år preskriptionstiden så det är ingen idé att vänta tre år här. Byggsanktionsavgiften kan inte tas ut om de gått mer än 5år sedan ni började använda den som bostad men kommunen kan i all oändlighet kräva att ni ändrar tillbaka till magasin och inkräva vite om ni inte rättar er.
Det är väl alltid en risk. Beror helt hur om sig och kring sig handläggaren/handläggarna är i ärendet.
Normalt försöker de väl ha skygglappar för annars skulle varje tjänsteresa med bilen eller titt på flygfoto överskölja kommunens tillsyn med nya ärenden. Men det verkar ju som att kommunen ute i många kommuner är att man tittar på den fastighet som söker bygglov för en åtgärd och försöker reda upp den i alla fall vad gäller tidigare bygglovsöverträdelser.
Normalt försöker de väl ha skygglappar för annars skulle varje tjänsteresa med bilen eller titt på flygfoto överskölja kommunens tillsyn med nya ärenden. Men det verkar ju som att kommunen ute i många kommuner är att man tittar på den fastighet som söker bygglov för en åtgärd och försöker reda upp den i alla fall vad gäller tidigare bygglovsöverträdelser.
Ahh ok då hade jag ju uppenbart fått det om bakfoten. Tackar för rättning 👍Claes Sörmland skrev:
Först måste jag säga att jag tycker att man ska få göra vad man vill med sin egendom, nästan i alla fall.
Vad talar för att du i efterhand söker bygglov för det du gjort och får igenom det först? Och liksom låtsas att du ska göra det även fast det redan är klart, blir ju förstås problem om bygglovshandläggaren kommer ut då och vill inspektera innan. Finns det något som talar för att du inte skulle få igenom det bygglovet? Nackdelar är förstås kostnaden, kan det ha påverkan på det du vill göra sen? Fördelar är väl att kommunen får sitt och du behöver inte oroa dig för nästa projekt.
Vad talar för att du i efterhand söker bygglov för det du gjort och får igenom det först? Och liksom låtsas att du ska göra det även fast det redan är klart, blir ju förstås problem om bygglovshandläggaren kommer ut då och vill inspektera innan. Finns det något som talar för att du inte skulle få igenom det bygglovet? Nackdelar är förstås kostnaden, kan det ha påverkan på det du vill göra sen? Fördelar är väl att kommunen får sitt och du behöver inte oroa dig för nästa projekt.
Det fungerar väl om de inte kommer och tittar först. Det finns ju ingen garanti för att det inte skulle hända. Eller?F fredand44 skrev:Först måste jag säga att jag tycker att man ska få göra vad man vill med sin egendom, nästan i alla fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 489 inlägg
Varför då? Är det preskriberat är det väl inget stt orda om ifall du inte ska bygga om det vidare.F Fendt927 skrev:
Sen vet ju du att det nu gått sju år, men hur kan en utomstående avhöra det? Finns det externa tecken som synes från exempelvis flygfoton? Eller kan du lika gärna ange att det alltid varit en bostad såvitt du vet?
Är det någon relevant regel du bryter mot gissar jag att det snarast är så att denna bostad ska ha sin egen elanslutning och även räknas som eget hushåll för slamtömningen (om jag får anta att det är enskilt VA, annars betala för sådant).
Det kommer ju också med kostnader, livskvalitetsmässigt, om det är något ni behöver.F Fendt927 skrev:
Jag skulle inte vänta. För egen del skulle jag bara tiga ca om konverteringen, men har man ett mindre rymligt samhälle är ju ett alternativ att söka bygglov för den direkt. Då kan man ju å andra sidan behöva ha en plan B för släktingen, vilket kanske är ett större problem.
Klicka här för att svara