64 778 läst ·
225 svar
65k läst
225 svar
Vind får ej inredas
Jag tror att du har rätt i att det lätt blir en principfråga.Anna_H skrev:
Jag har personligen vart med om att söka bygglov för ett hus där planen tillät en (1) våning, men samtid en byggnadshöjd på hela 4.4m (en kvarleva från den tiden alla hus hade källare). Vår önskan var att få bygga en 1-3/4 planshus med 250cm takhöjd på bottenplan, och att maxa byggnadshöjden. Detta vägrade vår handläggare (med all rätt) att godkänna eftersom en extra våning inte kan ses som en liten avvikelse. Jag lämnade då in en reviderad ansökan där jag ändrade mellanbjälklagets tjocklek från 30cm till 120 cm! (ja, ni läste rätt). Detta skapade en byggnad som naturligtvis saknade all rim och reson, men uppfyllde detaljplanens krav. Handläggaren vägrade fortfarande (av ren princip) att godkänna och ärendet hamnade hos byggnadsnämnden. När jag innan sammanträdet pratade med nämndens ordförande suckade han över att behöva ha med en rättshaverist som mig att göra, men på sammanträdet så beviljades bygglovet (till tjänstemännens stora förtret).
Så, ja det kan gå att vränga på reglerna lite och ändå få rätt mot kommunala tjänstemän.
Att handläggaren hakat upp sig på vindens storlek och takhöjd beror ofta på att detaljplanen har en begränsning i boendeyta, t.ex 60 kvm, eller 80 kvm. Den vanligaste anledningen till sådan ytbegränsning är att det är ett fritidshusområde, och kommunen vill inte att folk ska bosätta sig permanent där.
Om nog många flyttar ut permanent blir kommunen till slut skyldig att fixa infrastrukturen, vilket kan bli dyrt. Om det börjar bo barnfamiljer där måste kommunen bekosta skolskjuts, eller t.o.m bygga dagis eller skolor. Vatten och avlopp kan behöva byggas ut, osv.
Genom att bara tillåta små hus med liten boyta blir det inte så attraktivt att bosätta sig där, särskilt inte för en barnfamilj. Därför vill man undvika vindar som formellt sett inte räknas in i boytan, men som i praktiken lätt kan göras om till användbara rum.
En bekant kom runt just detta problem genom att specialbeställa sina takstolar. Dvs takstolarna konstruerades för att få en användbar vindsvåning, men sedan la byggföretaget in massor av extra snedsträvor så att man knappt kunde gå mellan takstolarna.
Bygget godkändes, och ett tag efter inflyttning sågade kompisen sedan bort alla onödiga strävor (dock utan vare sig bygganmälan eller bygglov)...
Om nog många flyttar ut permanent blir kommunen till slut skyldig att fixa infrastrukturen, vilket kan bli dyrt. Om det börjar bo barnfamiljer där måste kommunen bekosta skolskjuts, eller t.o.m bygga dagis eller skolor. Vatten och avlopp kan behöva byggas ut, osv.
Genom att bara tillåta små hus med liten boyta blir det inte så attraktivt att bosätta sig där, särskilt inte för en barnfamilj. Därför vill man undvika vindar som formellt sett inte räknas in i boytan, men som i praktiken lätt kan göras om till användbara rum.
En bekant kom runt just detta problem genom att specialbeställa sina takstolar. Dvs takstolarna konstruerades för att få en användbar vindsvåning, men sedan la byggföretaget in massor av extra snedsträvor så att man knappt kunde gå mellan takstolarna.
Bygget godkändes, och ett tag efter inflyttning sågade kompisen sedan bort alla onödiga strävor (dock utan vare sig bygganmälan eller bygglov)...
Det är fel när systemet uppmanar till att hitta på lösningar som görs endast för att tillfredsställa tjänstemännen och som sedan ändras dagen efter slutbesiktning.
Det här är tyvärr sveriges bygglovsenheter i ett nötskal. Problemet är att alla bygglovshandläggare har missuppfattat sina arbetsuppgifter. De ska finnas där för att bevilja bygglov men alla handläggare tror att de ska avslå bygglov till varje pris. Jag tänkte utbilda mig till bygglovshandläggare för några år sedan endast för att bevilja vartenda bygglov som kom in till kommunen men tyvärr hade jag inte tiden just då. Kanske det är politiker man ska bli istället för att kunna sparka varenda j###a bygglovshandläggare och börja om på nytt. Vårt system är helt vansinnigt. Nordkorea kan åka hit och lära sig hur man missbrukar en maktposition...
När jag hör ett sådant uttalande tänker jag att du borde ha tagit dig tiden och gått den där kursen och lärt dig vad som ingår i i en bygglovhandläggares arbetsuppgifter, och vad byggnadsnämndens uppdrag egentligen är. Men du har rätt, tycker du systemet är vansinnigt, bli aktiv inom politiken och försök påverka den vägen.T tompajo skrev:Det här är tyvärr sveriges bygglovsenheter i ett nötskal. Problemet är att alla bygglovshandläggare har missuppfattat sina arbetsuppgifter. De ska finnas där för att bevilja bygglov men alla handläggare tror att de ska avslå bygglov till varje pris. Jag tänkte utbilda mig till bygglovshandläggare för några år sedan endast för att bevilja vartenda bygglov som kom in till kommunen men tyvärr hade jag inte tiden just då. Kanske det är politiker man ska bli istället för att kunna sparka varenda j###a bygglovshandläggare och börja om på nytt. Vårt system är helt vansinnigt. Nordkorea kan åka hit och lära sig hur man missbrukar en maktposition...
Ett alternativ om man senare vill inreda vind är att göra hela huset upp till nock med fullisolerat tak och takfönster. Senare när andan faller på lägger man in ett vindsgolv och sätter gips på hanabandet. ¯\_(ツ)_/¯
Ok, då förstår jag, trodde bara ni hade haft en diskussion med handläggaren. Det är så att handläggaren och även byggnadsnämnden kan vara osäkra på hur bestämmelser ska tolkas och nästan vill att ett ärende ska överklagas och utredas för att se hur högre instanser gör sina tolkningar. På så vis lär de sig hur de ska behandla liknande ärenden i framtiden. Men om ni är så säkra på att ni har rätt så nöj er inte med beslut om avslag utan överklaga så ni får som ni vill och byggnadsnämnden lär sig till nästa gång.Z Zackopojken skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Svar: Ja! De mister makt och det är vääldigt viktigt för vissa handläggare att få visa makt. Det kostar massor av pengar i extra proövningar där det ändå visar sig att de har fel.Jonatan79 skrev:
Det är inte lösningar som tillfredsställer tjänstemännen som folk hittar på, det är lösningar för att kringgå lagen.S Elisabet Kristensson skrev:
Fel av mig, du skrev nämnd eller domstol. Som du skriver är det är inte heller så att nämnden alltid går på handläggarens förslag, men i enklare ärenden som detta är min erfarenhet att nämnden oftast går på handläggarens förslag. Det är lite annorlunda om det rör sig om politiska frågor som skolor, omsorg, simhallar te x som politiken kan vinna röster på om lov beviljas eller inte. Jag vet inte vilka sakkunniga TS har vänt sig till, men en KA och arkitekt är inte helt opartiska, de har vinning av att ett bygglov beviljas så givetvis vill de att lov beviljas.Nötegårdsgubben skrev:
Riktigt så skrev jag inte, jag skrev nämnden eller domstol. Om det är som TS skriver, att takhöjden är för låg för att vinden ska gå att inredas till boyta så får inte bygglov vägras på den grunden. Och då kommer beslutet att ändras.
Sen är det absolut så att TS sakkunniga kan ha fel och att det finns domar åt andra hållet, men det låter ju inte direkt som om handläggaren har något att hålla sig i i sitt förslag till avslag.
Jag känner inte till ditt ärende så jag kan inte uttala mig om rätt och fel där. Fick du ditt lov prövat och rätt i högre instans eftersom du vet att tjänstemannens tolkning var den felaktiga?S Elisabet Kristensson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 164 inlägg
Är det så stor skillnad? Nu tillhör jag iofs dem som ryggradsmässigt reagerar på ord som detaljplan och undrar vad det är för pompös idiot som tror att det är stat och kommuns sak att planera saker i detalj, men även mindre dogmatiska människor ifrågasätter uppenbarligen värdet i att någon som TS ska behöva rita om sitt loft från en ståhöjd på 1,95 till under 1,90. Och när det sen inte ens räcker med att uppfylla reglernas bokstav...då sparkar till och med de annars blida bakut.M MetteKson skrev:
Jag är glad att jag bor i en kommun där åtminstone byggnadsnämnden vet varför de finns och hur de skall agera, dvs som en hjälp och uppmuntran till de som vill bygga något.
Mitt senaste besök i maj förra året där jag lämnade in mina egenhändigt gjorda ritningar för att göra om min altan på runt 25 m2 till ett inglasat rum möttes med att glatt "klart du ska göra det", sedan fick jag några tips inför ansökan och en vecka senare var det klart utan prut, och då bor jag i en klassad by.
Så skall en byggnadsnämnd funka, man hjälper sina invånare som med sina byggen bidrar med inkomster till olika delar av näringslivet och utveckling av bygden.
Verkligen tråkigt att läsa alla dessa trådar som beskriver maktfullkomliga tjänstemän som tycks njuta av sätta käppar i hjulen för sina invånare.
Har förstås inget bra tips till TS, men detta land behöver fler rebeller...
Mike
Mitt senaste besök i maj förra året där jag lämnade in mina egenhändigt gjorda ritningar för att göra om min altan på runt 25 m2 till ett inglasat rum möttes med att glatt "klart du ska göra det", sedan fick jag några tips inför ansökan och en vecka senare var det klart utan prut, och då bor jag i en klassad by.
Så skall en byggnadsnämnd funka, man hjälper sina invånare som med sina byggen bidrar med inkomster till olika delar av näringslivet och utveckling av bygden.
Verkligen tråkigt att läsa alla dessa trådar som beskriver maktfullkomliga tjänstemän som tycks njuta av sätta käppar i hjulen för sina invånare.
Har förstås inget bra tips till TS, men detta land behöver fler rebeller...
Mike
Vi fick bygglov med ett loft, efter justering till lägra takhöjd, så att det likt ditt inte föll inom vånings eller vinds definition. Liknande planbestämmelser. Handläggaren rev sitt hår för att få till ett nekande, men hittade inga paragrafer att stödja det på.