C Calamares skrev:
Det finns inget som heter elbolag.

Det finns elnätsbolag.
Det finns elhandelsbolag.

Vilken typ av bolag inriktar du dig mot?
Elnätsbolag får i sig endast bedriva nätverksamhet och inte sälja andra tjänster. Däremot sker försäljning av exempelvis solceller och elavtal genom närstående bolag inom samma koncern, det vill säga elhandelsbolag. I praktiken handlar det därför ofta om koncerner som både har nät- och handelsverksamhet, såsom Vattenfall och E.ON. Dessa är organisatoriskt uppdelade, men verkar samtidigt inom samma koncernstruktur, där det ibland framställs som att verksamheterna är helt åtskilda trots att de i realiteten hänger nära samman.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Solceller fungerar bättre för offentliga byggnader som nyttjar elen dagtid. Man har ofta också tak som döljer solcellerna vilket inte förfular byggnaden som en villantex

Takunderhållsfrågan är fortfarande densamma då man typiskt har papptak med livslängd på 15-20 år
15-20 år livslängd på papptak? Mitt barndomshem blir 50 år nästa år och det har fortfarande kvar tjärpappen från när det byggdes. Jag var uppe på taket ifjol och det är fortfarande i mycket gott skick. Men det skall sägas, det har tjärats två gånger sedan det sattes på plats. Det är nog dags för det snart igen, men det blir nästa ägares problem då min mor har sålt huset i dagarna.

"Hemligheten" ligger i att ha de ett rejält överlapp och som sagt tjära om det innan det börjar torka ut.

Är det rationellt att till 100% betrakta en solcells- och/eller batterilösning som en investering? Det kan ju och betraktas som en försäkring? En sådan (försäkring) är ju något man inte vill ska betala sig, men väldigt skönt att ha när skiten träffar fläkten (priser drar iväg exempelvis).

Sen att just denna typ av försäkring också ger minskad månadskostnad generellt är ju en bonus.

Har ingen anläggning själv. Tycker dock det är spännande 🙂

pacman42 pacman42 skrev:
15-20 år livslängd på papptak? Mitt barndomshem blir 50 år nästa år och det har fortfarande kvar tjärpappen från när det byggdes. Jag var uppe på taket ifjol och det är fortfarande i mycket gott skick. Men det skall sägas, det har tjärats två gånger sedan det sattes på plats. Det är nog dags för det snart igen, men det blir nästa ägares problem då min mor har sålt huset i dagarna.

"Hemligheten" ligger i att ha de ett rejält överlapp och som sagt tjära om det innan det börjar torka ut.
Just tjärande blir ju ganska svårt med solcellerna på plats. Lagerbyggnader och kontor har också ofta platta tak med avvattning som är väldigt känsliga. Finns säkert fall då dom håller längre men kalkylerad tid för underhåll av papptak är 15-20 år. Därefter behovs ofta någon form av heltäckande insats tex att tjära om det eller lägga på ett nytt lager. Inte särskilt kostsamt men har man solceller på så blir det ju klurigt.

Osäker på solcellerna bidrar till att höja eller sänka temperaturen. Papptak blir ju redan väldigt varma vid solljus, man minskar ju alla fall UV-exponeringen.

L Liljeros skrev:
Just tjärande blir ju ganska svårt med solcellerna på plats. Lagerbyggnader och kontor har också ofta platta tak med avvattning som är väldigt känsliga. Finns säkert fall då dom håller längre men kalkylerad tid för underhåll av papptak är 15-20 år. Därefter behovs ofta någon form av heltäckande insats tex att tjära om det eller lägga på ett nytt lager. Inte särskilt kostsamt men har man solceller på så blir det ju klurigt.

Osäker på solcellerna bidrar till att höja eller sänka temperaturen. Papptak blir ju redan väldigt varma vid solljus, man minskar ju alla fall UV-exponeringen.
Solpaneler sänker temperaturen på taket. Sätter man solpaneler på papptak så måste man naturligtvis ha rejält med utrymme så att man når att tjära om. Ett svart papptak går det normalt sett knappt att gå på ens med tunna skor. Man behöver en rejäl sula som tål värme.

H hhallen skrev:
"Inte uppenbart för konsumenter". Håhåjaja.

Om man tar några slumpvis utvalda förskolebarn, vad tror ni då de skulle svara på följande frågor:

1. Nå barn, tror ni det blir mer solel på dagen eller på natten?
2. Nå, barn, tror ni det blir mer solel på sommaren eller på vintern?
3. Nå barn, tror ni det går åt mer el för uppvärmning på sommaren eller på vintern?

Jag tror att de skulle vara bättre informerade än de ovan nämnda "konsumenterna".
Fast många vet, att det finns:
1: morgon och kväll
2: vår och höst
3: vår och höst

Sen lever förskolebarn "här och nu". Det funderar inte mycket om hur framtiden kommer ser ut (förutom Gustavs kalas på lördag).

H he-peter skrev:
Fast många vet, att det finns:
1: morgon och kväll
2: vår och höst
3: vår och höst

Sen lever förskolebarn "här och nu". Det funderar inte mycket om hur framtiden kommer ser ut (förutom Gustavs kalas på lördag).
Rörande fråga 3 så har jag på västkusten inte mycket uppvärmning alls på vår och höst. Uppvärmningen brukar gå igång i mitten av november och det är få dagar med värme igång efter den 1:a april. Resten gör solen gratis via fönstren. Som av en händelse så stämmer dessa datum rätt väl med när jag har effekttarifferna...
...och med när solens instrålning är som lägst.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad menar du med elbolag?

Om du menar elhandelsbolag eller elnätsägare så tror jag att de har stått för en väldigt liten del av antalet installationer.

Förklara också gärna vad effekttariffer har med solceller att göra. Det är väl ingen som har effekttariff på export av el på småhus?
Har läst någonstans att elbolag är på g att införa effekttariff även på inmatad el.

B BosseBisse skrev:
Har läst någonstans att elbolag är på g att införa effekttariff även på inmatad el.
Har redan skett hos ett par bolag.

• Gilla
Lundabon
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det enda positiva är att man fortfarande på gatan är relativt ensam om paneler så man kan uppfattas som en "miljöhjälte" 😆
Det kanske är positivt nu, när vi efter valet får tillbaka fastighetsskatten är det nog mindre kul att ha ett 'miljöhjälte hus' i Sollentuna och få betala högre skatt än grannarna utan solceller.

M MrDizzy skrev:
Håller med om att din vinterproduktion ser lite märklig ut.
på mina 10kWp så har
Nov snittat på 80kWh
Dec 15kWh
Jan 50kWh
Feb: 200kWh
Mars: 700kWh
Det beror ju väldigt mycket på var man bor. Jag har 18 kWp sedan över 5 år tillbaka, och min sämsta månad någonsin ligger på 97 kWh. Dec och Jan snittar snarare runt 150 kWh gissningsvis. Så jag gissar att du bor i norra halvan av landet.
Kurvan som visades känns inte orimlig i Skåne, men definitivt i Kiruna.

Bazinga_1 Bazinga_1 skrev:
Det beror ju väldigt mycket på var man bor. Jag har 18 kWp sedan över 5 år tillbaka, och min sämsta månad någonsin ligger på 97 kWh. Dec och Jan snittar snarare runt 150 kWh gissningsvis. Så jag gissar att du bor i norra halvan av landet.
Kurvan som visades känns inte orimlig i Skåne, men definitivt i Kiruna.
Nope, bor lite söder om Norrköping
Men mycket då det gäller vintermånaderna beror även på taklutning och snömängd.

• Gilla
Bazinga_1
  • Laddar…
Raabster Raabster skrev:
Är det rationellt att till 100% betrakta en solcells- och/eller batterilösning som en investering? Det kan ju och betraktas som en försäkring? En sådan (försäkring) är ju något man inte vill ska betala sig, men väldigt skönt att ha när skiten träffar fläkten (priser drar iväg exempelvis).

Sen att just denna typ av försäkring också ger minskad månadskostnad generellt är ju en bonus.

Har ingen anläggning själv. Tycker dock det är spännande 🙂
Att nu skaffa solceller som "försäkring" har ju den nackdelen att elpriset blir mer volatilt och sannolikt ännu dyrare dygnets mörka timmar vintertid då många av oss trots allt har stor del av årets energiförbrukning.

pacman42 pacman42 skrev:
Rörande fråga 3 så har jag på västkusten inte mycket uppvärmning alls på vår och höst. Uppvärmningen brukar gå igång i mitten av november och det är få dagar med värme igång efter den 1:a april. Resten gör solen gratis via fönstren. Som av en händelse så stämmer dessa datum rätt väl med när jag har effekttarifferna...
...och med när solens instrålning är som lägst.
Lite frågan, vad som menas med vår och höst.

För oss brukar November vara en dålig solmånad (måln och regn) Fast vi behöver redan uppvärming, pga vind (höst stormar) och rätt otät hus.

Från och med mitten av Februari kan vi köra en stor del av uppvärmningen på solel.
Det var kalt, men bra med sol och solel.

F fribygg skrev:
Att nu skaffa solceller som "försäkring" har ju den nackdelen att elpriset blir mer volatilt och sannolikt ännu dyrare dygnets mörka timmar vintertid då många av oss trots allt har stor del av årets energiförbrukning.
Så är det, har även haft minuspriser, då får man betala för produktion. Och nej, jag kommer inte köpa en nya växelrikatare för 30k eller skaffa massa annat skit som ska passas dygnets alla timmar bara för att kunna stänga av. Än så länge är det en plusaffär. Om nått skaffar jag en elpatron och värmer polen till sommar temp året runt och en ac på sommaren i huset. Tills jag använder vara enda kwh själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.