GlennB GlennB skrev:
Jag försökte kika på det där men det var sårt att hitta någon firma som faktiskt gjorde sådana installationer, det var svårt att hitta information alls utom väldigt fluffiga framtidsförutsägelser typ.

Jag gillar iden, att när man ändå ska byta tak ersätter man det med något som även genererar el.

Jag vet inte hur mycket livslängd mitt tak har kvar men kanske finns det som fungerande väl inkört koncept nån gång i framtiden.
Eller så lägger man papptak med paneler på och kompletterar panelerna med lite tegelpannor på sidorna...
...vilket på vissa tak skulle kunna vara rätt enkelt.

P
E Energimedsol skrev:
I nuläget är initiativet inte riktat mot något enskilt bolag.
Då går det väl inte att driva en grupptalan?
E Energimedsol skrev:
Ur ett processperspektiv behöver en sådan talan dock riktas mot en eller ett fåtal aktörer. Syftet är i första hand att åstadkomma en förändring i hur dessa produkter marknadsförs, snarare än att direkt driva krav på ersättning.
Har du inte kartlagt marknaden för att ta reda på vilka bolag som sysslar med vilseledande marknadsföring?
Kanske lite jobbigt, förstås. Hur många solcellsinstallationsfirmor finns det i Sverige? 5000? 10000? 15000?

Många bolag hade glädjekalkyler, inget ovanligt om du tittar på vilken marknad som helst. Ingen av dom jag läste ljög om man bara läste det finstilta om vilka parametrar o vilka tidsperioder som användes.
Det som jag alltid påpekat för folk är att det du säljer ska inte vara det du tittar mest på för där du tjänar mest är elen du använder själv o därmed slipper köpa. Ändrar man beteende, gör ett par investeringar i tid och pengar för att optimera användningen av sin egenproduktion så kommer man långt.
Alltså tex, kan du få uppvärmningen att gå mer under tiden produktionen är igång?
Ja under dom allra mörkaste månaderna hjälper det inte mycket men överraskande tidigt o sent på året så minskar det drastiskt inköp.

• Gilla
Lundabon
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då går det väl inte att driva en grupptalan?

Har du inte kartlagt marknaden för att ta reda på vilka bolag som sysslar med vilseledande marknadsföring?
Kanske lite jobbigt, förstås. Hur många solcellsinstallationsfirmor finns det i Sverige? 5000? 10000? 15000?
Inte så många direkt, eftersom det här framförallt riktar sig mot de installatörer som suttit på "två stolar", både tjänat på installation och dragit nytta av elen som produceras senare, så kan vi fokusera på de mest aktiva under åren 2022-24:
Vattenfall
E.ON
Fortum
Göteborg Energi
Kraftringen
Jämtkraft
Skellefteå Kraft

Saknar offert från Fortum och Vattenfall om någon har exempel. DM isåfall, tack!

Redigerat:
I stort håller jag helt med. De flesta lurar en genom glädjekalkyler, men det finns seriösa aktörer. Sen vill jag nyansera bilden med att kopplingen till kostnad för investeringen, som mer eller mindre har kollapsat, vilket idag gör investeringen utifrån ROI intressant jämfört med åren 21-23.

Vi har haft vår anläggning i precis 1 år så kan summera.
Produktion ~6.5K
Egenkonsumtion ~75 % (tack vare batteri 8kwh och lite hemarbete ett par dagar i veckan).

En inköpt kWh kostar minst 1kr i min kommun via skatter, avgifter m.m. Spotpris under perioden mar-oktober i snitt kanske 40 öre dagtid ink moms SE3.

Det jag har producerat och tagit hand om är således värt runt 7300kr. För den produktion jag tvingats sälja har jag fått ca 600kr (ex 60 öringen som man nu kan bortse från).

Totalt värde av min produktion 7900kr.

Sen kommer batteriet och bidraget från elprisarbitrage. Här är man beroende av elpriserna volatilitet för att skapa värde. Usel intjäning i december, men ganska bra i februari då variationen under dagen varit enorm vissa dagar, upp till 300-400öre morgon/kväll jämfört med natt/dag. I Februari ”sparade” vi ca ~400kr genom elprisarbitrage.

Men sett över ett år är kanske 1500-200 är rimligt med 8kwh batteri. Har inte haft AI läget påslaget hela året.

Total intäkt blir 7900+1500=9 400

Investeringen kostade 105 000 totalt

Ca 11 år återbetalningstid. Är batteriet kört efter 10 år? Det vet jag inte.

Samma offert idag är säkert 20K lägre i pris..runt 80K för det paketet. Helt galet. Jag skulle vilja hävda att det blir intressant nu igen med paneler & batteri.

Men man MÅSTE räkna med andelen egenkonsumtion, den bör minst vara 80%, det är svårt utan batteri, så det är ett måste skulle jag säga.

R RP85 skrev:
I stort håller jag helt med. De flesta lurar en genom glädjekalkyler, men det finns seriösa aktörer. Sen vill jag nyansera bilden med att kopplingen till kostnad för investeringen, som mer eller mindre har kollapsat, vilket idag gör investeringen utifrån ROI intressant jämfört med åren 21-23.

Produktion ~6.5K
Egenkonsumtion ~75 % (tack vare batteri 8kwh och lite hemarbete ett par dagar i veckan).

En inköpt kWh kostar minst 1kr i min kommun via skatter, avgifter m.m. Spotpris under perioden mar-oktober i snitt kanske 40 öre dagtid ink moms SE3.

Det jag har producerat och tagit hand om är således värt runt 7300kr. För den produktion jag tvingats sälja har jag fått ca 600kr (ex 60 öringen som man nu kan bortse från).

Sen kommer batteriet och bidraget från elprisarbitrage. Här är man beroende av elpriserna volatilitet för att skapa värde. Usel intjäning i december, men ganska bra i februari då variationen under dagen varit enorm vissa dagar, upp till 300-400öre morgon/kväll jämfört med natt/dag. I Februari ”sparade” vi ca ~400kr genom elprisarbitrage.

Men sett över ett år är kanske 1500-200 är rimligt med 8kwh batteri. Har inte haft AI läget påslaget hela året.

Samma offert idag är säkert 20K lägre i pris..runt 80K för det paketet. Helt galet. Jag skulle vilja hävda att det blir intressant nu igen med paneler & batteri.

Men man MÅSTE räkna med andelen egenkonsumtion, den bör minst vara 80%, det är svårt utan batteri, så det är ett måste skulle jag säga.
Jag tycker det är ett bra resonemang, jag räknar likadant. Har dock inget batteri, hade rätt så långt gångna planer på att köpa batteri, men avstod då det blev klart att effekttaxan skulle göra arbitragehandel bra mycket sämre, i värsta fall även det till en minusaffär. Det är helt bissart att INGEN säljare nämnde effekttaxans kommande under införsäljning 2023-2024, jag kan garantera till 110% att så snart elbolagen får rätt till effekttaxa på inmatning, så kommer arbitragehandeln att upphöra totalt. Innerligt glad att jag inte köpte batteri. Och oerhört tacksam att jag byggde min anläggning själv (till halva priset) så min ROI är snart i hamn.

Fast en hel del nätbolag verkade planera att ha effektavgift på köpt el främst under vinterhalvåret, det vore väl inte orimligt att effektavgift på utmattning endast under sommarhalvåret enligt samma logik.

A ajn82 skrev:
Fast en hel del nätbolag verkade planera att ha effektavgift på köpt el främst under vinterhalvåret, det vore väl inte orimligt att effektavgift på utmattning endast under sommarhalvåret enligt samma logik.
Det är ju exakt så som C4 Energi har valt att föra in det. Läs den tråd som jag skapade en vecka sen om just det fenoment…

L Lundabon skrev:
Det är ju exakt så som C4 Energi har valt att föra in det. Läs den tråd som jag skapade en vecka sen om just det fenoment…
Länka gärna om du tror det är relevant, tanken bakom mitt inlägg ovan är att i en sådan modell innebär att du egentligen bara får betala effektavgift för såld el när den elen ändå är i princip gratis, och när din el faktiskt bidrar med nätnytta slipper du. Win-win sett på totalen.

A ajn82 skrev:
Länka gärna om du tror det är relevant, tanken bakom mitt inlägg ovan är att i en sådan modell innebär att du egentligen bara får betala effektavgift för såld el när den elen ändå är i princip gratis, och när din el faktiskt bidrar med nätnytta slipper du. Win-win sett på totalen.
Jag kan garantera, med säkerhet att elnätsbolagen inte kommer se till våra intressen när det kommer till avgifter. Hittils har EI gett dem rätt att ta ut avgiften, men ingen har gjort, men nu först ut att göra så för solceller är: https://etcel.se/nyheter/villaagare-kan-fa-ny-avgift-for-sald-solel-skanskt-elnatsbolag-forst-ut/

R RP85 skrev:

Produktion ~6.5K

I mitt elnätsbolag kostar elöverföring 52,5 öre/kWh inkl moms och skatt. På det ca 12-15 öre för själva elen (inklusive moms) då solen producerar. Så ca 40kWh inköpt el till värmning av badtunna och laddning av bilar de dagar elen är billig gör att jag redan nu aldrig betalar mer än 70 öre/kWh för drygt 2/3 av elbehovet och då är det fortfarande minusgrader på nätterna vissa dygn.

Jag har svårt att se att man skall kunna räkna hem solpaneler och batterier då. Visst ett 12 kWh batteri skulle klara huvuddelen av värmningen av huset och matlagningen, men mycket av detta kör ju också på 70 öre/kWh eller mindre redan nu i mars...

Så skall jag räkna hem solpaneler och batteri, då är det i praktiken batteriet som skall ge så stora vinster att det under nov-feb kan flytta kostnader mellan billiga och dyra timmar.

Jag funderar dock på att köpa två solpaneler för att bli av med 70 öre för värmning av badtunna och VV. Där räcker två paneler gott. Och då får man ett kit för 5700kr. Tanken jag har just nu i så fall är att koppla det bakom en kontaktor så att det bara kör tillsammans med en patron till badtunnan och en patron i FLVP - "Då behövs ingen elektriker".

• Gilla
Lundabon och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt elnätsbolag kostar elöverföring 52,5 öre/kWh inkl moms och skatt. På det ca 12-15 öre för själva elen (inklusive moms) då solen producerar. Så ca 40kWh inköpt el till värmning av badtunna och laddning av bilar de dagar elen är billig gör att jag redan nu aldrig betalar mer än 70 öre/kWh för drygt 2/3 av elbehovet och då är det fortfarande minusgrader på nätterna vissa dygn.

Jag har svårt att se att man skall kunna räkna hem solpaneler och batterier då. Visst ett 12 kWh batteri skulle klara huvuddelen av värmningen av huset och matlagningen, men mycket av detta kör ju också på 70 öre/kWh eller mindre redan nu i mars...

Så skall jag räkna hem solpaneler och batteri, då är det i praktiken batteriet som skall ge så stora vinster att det under nov-feb kan flytta kostnader mellan billiga och dyra timmar.

Jag funderar dock på att köpa två solpaneler för att bli av med 70 öre för värmning av badtunna och VV. Där räcker två paneler gott. Och då får man ett kit för 5700kr. Tanken jag har just nu i så fall är att koppla det bakom en kontaktor så att det bara kör tillsammans med en patron till badtunnan och en patron i FLVP - "Då behövs ingen elektriker".
Väldigt fin lösning! När du har mtrl spec klar, dela gärna!

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Skulle vilja köra DC, att växla för att värma en patron känns lite överkurs. Någon som har erfarenhet?

• Gilla
Lundabon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.