S SueCia skrev:
Det är upp till konsumenterna att utbilda sig i vad man köper, kanske t.o.m. extra mycket så när de gör det med skattebetalarnas pengar dessutom.
Är väl för övrigt staten som skriver lagarna. Tog inte en spänn i bidrag för det fick man inte om man installera själv. Visar mer än väl att staten och kapitalet sitter i samma båt.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
Jo, men det finns ju en poäng i att energibolagen marknadsförde så som de gjorde, och att de rimligen hade god kännedom om vad överetablering leder till.

Att någon som inte är det ska förväntas vara fullständigt insatt, när de bolag som rimligen har bäst insikt mer eller mindre säger ”Köp nu, det är riskfritt, ni kan få låna förmånligt också.” Är problematiskt.

60-öringen borde dock alla förstått var tillfällig.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jo, men det finns ju en poäng i att energibolagen marknadsförde så som de gjorde, och att de rimligen hade god kännedom om vad överetablering leder till.

Att någon som inte är det ska förväntas vara fullständigt insatt, när de bolag som rimligen har bäst insikt mer eller mindre säger ”Köp nu, det är riskfritt, ni kan få låna förmånligt också.” Är problematiskt.

60-öringen borde dock alla förstått var tillfällig.
Så är det!

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har tagit in 4 offerter som alla varit för dyra.

Jag sa klart och tydligt till alla att jag vill inte ha en beräkning med kronor, den gissningen gör jag själv.

Ni vet inte något mer än jag vet så står det en siffra på offerten om vad de ger eller sparar i kronor så kommer jag av princip inte tacka ja.

Alla 4 hade beräknad besparing med.

Sätt för fan inte 2+ kronor i besparing och ge det 7år i återbetalning när vi alla vet att de är skitsnack.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Har tagit in 4 offerter som alla varit för dyra.

Jag sa klart och tydligt till alla att jag vill inte ha en beräkning med kronor, den gissningen gör jag själv.

Ni vet inte något mer än jag vet så står det en siffra på offerten om vad de ger eller sparar i kronor så kommer jag av princip inte tacka ja.

Alla 4 hade beräknad besparing med.

Sätt för fan inte 2+ kronor i besparing och ge det 7år i återbetalning när vi alla vet att de är skitsnack.
Ar ju typ det som vattenfall sa i sin video på YouTube att priserna skulle vara 2kr och så skulle man räkna med det. Det var nu man hade chansen att investera. Nu är det till staten och säger de måste bli garanterade 80 öre för att bygga kärnkraftverk. Vad är det jag inte fattar med deras analyser?! De gör ju inget annat än analyserar marknaden. Bluff företag

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
E Energimedsol skrev:
En ytterligare central faktor är den strukturella asymmetrin i elpriser:
  • Solproduktion sker huvudsakligen under vår och sommar, dagtid
  • Spotpriser under dessa timmar tenderar att vara lägre och har under 2022-2024 till det uppvisat negativ ersättning (dvs. minusersättning)
  • Förbrukningen i elvärmda villor är koncentrerad till vinter
  • Vinterpriser tenderar att vara högre
Detta är ett marknadsförhållande som är välkänt för aktörer med tillgång till historisk timdata och branschkunskap, men som typiskt sett inte är uppenbart för konsumenter.
"Inte uppenbart för konsumenter". Håhåjaja.

Om man tar några slumpvis utvalda förskolebarn, vad tror ni då de skulle svara på följande frågor:

1. Nå barn, tror ni det blir mer solel på dagen eller på natten?
2. Nå, barn, tror ni det blir mer solel på sommaren eller på vintern?
3. Nå barn, tror ni det går åt mer el för uppvärmning på sommaren eller på vintern?

Jag tror att de skulle vara bättre informerade än de ovan nämnda "konsumenterna".

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
S
H hhallen skrev:

Om man tar några slumpvis utvalda förskolebarn, vad tror ni då de skulle svara på följande frågor:

3. Nå barn, tror ni det går åt mer el för uppvärmning på sommaren eller på vintern?

Jag tror att de skulle vara bättre informerade än de ovan nämnda "konsumenterna".
Du har onekligen en poäng 🙂

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K
E Energimedsol skrev:
[..]

1. Införandet av effekttariffer (EIFS 2022:1)
Genom Energimarknadsinspektionens föreskrifter (EIFS 2022:1) fastställdes att samtliga elnätsföretag ska införa effekttariffer senast 2027. Regelverket beslutades 2022 och implementeringen har därefter skett successivt.
Professionella elhandels- och energibolag har, genom sin marknadsroll och regulatoriska bevakning, haft kännedom om:
  • att nätavgiftsstrukturen skulle förändras
  • att effektuttag och inmatning skulle få ökad ekonomisk betydelse för tariffer
  • att det kunde påverka kalkylen för hushåll med solceller
Detta är inte att betrakta som en oförutsebar marknadsrörelse, utan som en regulatorisk förändring beslutad under den period då försäljningen av solcellsanläggningar var som mest intensiv.
[..]
Det finns ju två sidor. Anläggningen kan både straffa dig och hjälpa dig. Den minskar ju ditt effektuttag från nätet när den producerar. Men använder du inte strömmen kan det vändas tvärt emot dig.

Baserat på det som C4 energi tänkte införa så har den installatör som valt den tekniskt mest avancerade lösningen mest rätt. Då det bara gäller väldigt specifika tider. Så för att maximera vinsten är det väldigt många parametrar att ta hänsyn till. Inte bara en simpel exportbegränsning. Och lägg sedan till Elpriset i ekvationen. Sitter man med en växelriktare som knappt har en app så sitter man sämst till.

(https://www.c4energi.se/privat/elna...ffektavgifter/effektavgift-for-elproducenter/)

S
L Lundabon skrev:
Tycker den här tråden har en intressant inriktning. Har själv solceller och ser mig som huggligt påläst, installerade själv efter att ha insett att säljare var rätt så pundiga och för det mesta ljög om fördelarna. Otroligt många valpar som kutade omkring med sina säljbonusar. Gör de för övrigt nu med när man blir typ nerringd av batterisäljare. Anser stt det är lika bedärgllgt av ett elbolag som en nigeriabrevskrivare att lura villa pensionärer. Bara det att elbolagen verkar ha frikort. Och bete sig.

Vi har lagar i sverige, de gäller även elbolag och slickade solcellssäljare.

Hejapå!
Det skiljer sig dock inte över huvud taget mot bilförsäljare t.ex.

Mats-S
När 60-öringen försvann (som förutspåtts) så sprack hela kalkylen, har man dessutom lånat till solcellerna är det nog katastrof. Nu ska man sälja in det med dyra batterianläggningar och massa appar och styrsystem. Kommer säkert att kräva dyrt underhåll så det blir samma förlust där om några år.
Jag har "skrivit av" hela min anläggning som en enda förlust, kommer aldrig att tjäna in det jag betalat.
Man säljer el på sommaren för skitpriser, och köper på vintern svindyr el från nätbolagen. Men jag har nog aldrig räknat med någon vinst på dom, möjligen break even ... i dagsläget ser det ut som en förlust. Som sagt, inga lån på eländet så jag klarar mig väl 😉

Det enda positiva är att man fortfarande på gatan är relativt ensam om paneler så man kan uppfattas som en "miljöhjälte" 😆

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sandebo och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det jag tycker är värsta problemet med solceller på tak är att solcellsinstallationen och taket bägge har begränsad livslängd.
Så vid utbyte/renovering av endera blir det problem för det andra.
- Om man måste renovera/byta ut taket måste man demontera solcellsinstallationen inkl risk för skador på denna, = stora extrakostnader.
- Om man måste reparera/renovera/byta ut solcellsinstallationen finns det risk för skador på taket, = extra kostnader.

En alternativ lösning är att ha solcellsinstallationen på marken (stativ). Kräver stor tomt/fastighet.
Så man bör undvika att installera solceller på tak om man måste renovera/byta taket de nämsta 10-15 åren.

En sak kan man vara säker på……
Dumsvensken levererar pålitligt!
Lyssnar naivt till något ”hittepå ”
Och tar till sig detta utan att som vanligt använda sunt förnuft och göra en ordentlig konsekvensanalys.

En kombination av småborgerlig girighet och en naiv övertro på myndigheter/ auktoriteter gör att dumsvensken naivt och glatt hoppar på lämmeltåget!🤣

Kategorin känns lätt igen: samma personer som måste ha en Tesla för grannarna har det, mycket positiva till vindkraft så länge det stannar utanför deras synfält…..

En riktig win win! Bortsett från att sänka sitt hus estetiska värde , så kan dessa genier förvänta sig ökad risk för takläckage, samt dyra demonteringskostnader och dyrt återställande av taket den dag hittepåskiten skall bort!..🤣

• Haha
TommyC
  • Laddar…
H hhallen skrev:

Jo, så kan man också resonera. Intressant nog är det inte en bråkdel här inne som känner till effekttariffen.
De andra parameterar kan jag köpa, även fast hästahandlarna försökte luras med dem med.

E Energimedsol skrev:
Syftet är att få en mer rättvis och tydlig marknadsföring och stoppa säljsätt som riskerar att vilseleda konsumenter när de investerar i solceller, batterier och liknande lösningar. Det finns goda skäl att titta närmare på hur solceller såldes under 2022 till 2024. Det var en period med väldigt hög försäljning där kalkyler ofta byggde på antaganden om elpriser och ersättningar som i efterhand visat sig osäkra eller ofullständiga. Samtidigt framställdes investeringen ofta som trygg och lönsam, utan att viktiga risker, som effekttariffer, ändrade stöd och skillnaden mellan sommar- och vinterpriser, förklarades ordentligt. Alla dessa aspekter visst elbolagen, men valde att inte redovisa.

Min uppfattning är att mycket av det som såldes då var vilseledande (även fast flera här tycker att "det borde man väl fattat"). Jag vill att aktörer på marknaden ska vara öppna med vad de vet, särskilt elbolagen, som i efterhand framstår som de största vinnarna. Idag finns i praktiken få begränsningar för hur villaägare behandlas trots att de investerat stora summor. Det är en tydligt obalanserad marknad där risken hamnar hos konsumenten. Kalla det ett modern bondeuppror....
Det finns inget som heter elbolag.

Det finns elnätsbolag.
Det finns elhandelsbolag.

Vilken typ av bolag inriktar du dig mot?

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Solceller fungerar bättre för offentliga byggnader som nyttjar elen dagtid. Man har ofta också tak som döljer solcellerna vilket inte förfular byggnaden som en villa tex.

Takunderhållsfrågan är fortfarande densamma då man typiskt har papptak med livslängd på 15-20 år

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.