14 932 läst ·
122 svar
15k läst
122 svar
Vilseledande marknadsföring - Solceller
Ändå rätt intressant att kolla på länkarna, inte lagtexten kanske men de från e-on och vattenfall är ju rätt så överdrivna. Sen kan man ju resonera om att de lanserades under fomo-åren 21-22 då alla jublade över galna el-priser. Snittade 5-10.000/månad i återbäring från elbolagen maj-aug. Klart alla drogs med av det.
Men, pacman hade bra exempel i sitt inlägg, klart överdrivna.
Men, pacman hade bra exempel i sitt inlägg, klart överdrivna.
Lasse Ejeklint gör ju en fin beräkning på Vattenfalls hemsida och räknar hem hela investeringen på två datapunkter, maj-juni 2022.D Dkvist skrev:Finns det inget egenansvar som konsument?
Mina egna kalkyler har ständigt pekat på att enbart solceller är ytterst dålig investering om man inte har batteri eller förmåga att lagra energin. Primärt alternativkostnadsbesparingen som är intressant.
Lite som tidigare nämnt i tråden.
Du kan spara massa på att köra elbil, men om elbilen kostar 300k extra så ska den kostnaden beaktas i TCO.
Nej, jag tycker konsumenterna får skärpa sig och börja använda huvudet lite. Det är varken marknadsaktörer eller statens uppdrag att ta ansvar för varje konsuments beslut. Då kan vi närmast fundera på om fri vilja är något vi ska lägga hos annan part så slipper man vara ansvarig för konsekvensen att man käkar hela chipspåsen.
Sådär seriös reklam kan jag tycka.
För att inte tala om att man i princip måste synka det med en takomläggning. Att lägga solceller på ett tak i ok skick med kanske 15år kvar känns ju inte aktuellt. Är ju inte gratis att plocka ner och sätta upp solcellerna igen.pacman42 skrev:
Jag har hela tiden försökt räkna med sannolika scenarier, så som att 60-öringen försvinner, låga ersättningar för såld el (beräknade på mina egna excelark över elpriser vs solinstrålning) och att effekttariffer införs med sänkta överföringskostnader som följd. Detta ledde för mig till extremt långa avskrivningstider -,så det blev aldrig några paneler.
Nu har du allt tappat tråden?Nicke Nyfiken skrev:
Jag skrev saker i mitt initiala inlägg i tråden. Fick detta innehåll citerat och bara trams och AI-slop tillbaka.
I ett diskussionsforum förväntar jag mig:
- Egenskrivna inlägg (och inte AI-slopp)
- Inlägg som innehåller någon form av diskussionsunderlag och inte enbart består av en länk till en annan hemsida/dokument/video
När någon framförde argument mot ditt raljerande inlägg så valde du att helt förkasta argumentet utifrån att sättet argumentet framfördes på inte behagade dig. När du sedan fick en direktlänk där du själv kunde läsa vad argumentet handlade om, så förkastar du även det åter igen med motiveringen att det inte heller behagade dig. Samtidigt läxar du upp andra hur man för sig på ett diskussionsforum. 😂😂😂D Dkvist skrev:Nu har du allt tappat tråden?
Jag skrev saker i mitt initiala inlägg i tråden. Fick detta innehåll citerat och bara trams och AI-slop tillbaka.
I ett diskussionsforum förväntar jag mig:
Har du något mer konstruktivt som bidrar eller vill du bara vara med i slagsmålet på vaga grunder?
- Egenskrivna inlägg (och inte AI-slopp)
- Inlägg som innehåller någon form av diskussionsunderlag och inte enbart består av en länk till en annan hemsida/dokument/video
Det blir väl onödigt off topic detta.Nicke Nyfiken skrev:
När någon framförde argument mot ditt raljerande inlägg så valde du att helt förkasta argumentet utifrån att sättet argumentet framfördes på inte behagade dig. När du sedan fick en direktlänk där du själv kunde läsa vad argumentet handlade om, så förkastar du även det åter igen med motiveringen att det inte heller behagade dig. Samtidigt läxar du upp andra hur man för sig på ett diskussionsforum. 😂😂😂
Jag har ingen möjlighet att bemöta ditt subjektiva tyckande om raljerande och liknande.
Låt oss nöja oss med att inte hålla med varandra.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
"Energimedsol" ...
Jag undrar vad syftet med denna post kan vara 🙄
Det är alldeles glasklart att alla skattefinansierade stöd för spekulation på elbörsen måste upphöra, det är i det närmaste en skandal att staten finansierar dessa spekulationer, men samtidigt inte finansierar t.ex. aktie, krypto eller andra investeringar.
Det är alldeles glasklart att alla skattefinansierade stöd för spekulation på elbörsen måste upphöra, det är i det närmaste en skandal att staten finansierar dessa spekulationer, men samtidigt inte finansierar t.ex. aktie, krypto eller andra investeringar.
MEH! vilka ena!pacman42 skrev:
Nej, de som säljer solpaneler har inte varit öppna med elpriserna. De har marknadsfört sina produkter med medelpriset på året och de försökte använda den mest fördelaktiga perioden för att hålla detta pris uppe dessutom. Jag fick kontakt med företag som valde hela förra årets pris och inte de senaste tolv månadernas pris exempelvis.
Så snart man lyfter upp till säljarna att priset varierar över året och dygnet och att elpriset oftast är som lägst när panelerna producerar som mest - då vänder de snabbt och vill sälja på en batterier istället. När man då räknar på livslängden på batterierna och priset per kWh under garantitiden för batteriet, då börjar de skruva betänkligt på sig. Man hör rent hur de vrider och vänder på sig i andra änden av telefonsamtalet.
Och när det gäller 60-öringen så försökte de bortse från att denna skulle försvinna både innan den försvann ("det finns ingen rimlighet i att den skall tas bort!") och efter att den beslutats tas bort ("ja, jo, den kommer ju att tas bort").
Effekttariffer har inte ett enda av företagen ens nämnt.
De företag jag har haft att göra med när jag försökt utreda om rimligheten i solpaneler på mitt hus har varit:
- 1 komma 5
- Svea Solar
- IKEA (jag tror detta var Svea Solar också)
Den offert jag har kvar är den från Svea Solar som hävdade att jag skulle få tillbaka mina investeringar på 7,4 år (2023). Hur rimligt är detta på en skala? Inte ens 2023 kan man ju anse att detta var rimligt...
[bild]
Extremt optimistisk produktion av el på vintern också...
[bild]
Men nu nappade jag aldrig för jag såg ju igenom lögnerna.
Då jag 21 köpte min anläggning räknades
engenkonsumtion till 1.4kr / kWh
såld el till 1.17kr/kWh inkl 60öringen.
Och redan då, 21 var det tal om att 60öringen skulle eventuellt försvinna.
Kollar jag tillbaka på 21's medelspot jag sålde till så var det 66 öre
medan 25 låg såld medelspot på 22 öre
Chansade på att 60öringen skulle vara kvar lite längre än den blev.
Lite tråkigt men jaja
Skulle aldrig ha köpt en anläggning av en firma som presenterade dina siffror.
De måste ha använt sig av -22 års siffror och tricksat så att de skulle se så bra ut som möjligt.
Håller med om att din vinterproduktion ser lite märklig ut.
på mina 10kWp så har
Nov snittat på 80kWh
Dec 15kWh
Jan 50kWh
Feb: 200kWh
Mars: 700kWh
Syftet är att få en mer rättvis och tydlig marknadsföring och stoppa säljsätt som riskerar att vilseleda konsumenter när de investerar i solceller, batterier och liknande lösningar. Det finns goda skäl att titta närmare på hur solceller såldes under 2022 till 2024. Det var en period med väldigt hög försäljning där kalkyler ofta byggde på antaganden om elpriser och ersättningar som i efterhand visat sig osäkra eller ofullständiga. Samtidigt framställdes investeringen ofta som trygg och lönsam, utan att viktiga risker, som effekttariffer, ändrade stöd och skillnaden mellan sommar- och vinterpriser, förklarades ordentligt. Alla dessa aspekter visst elbolagen, men valde att inte redovisa.S SueCia skrev:"Energimedsol" ...
Min uppfattning är att mycket av det som såldes då var vilseledande (även fast flera här tycker att "det borde man väl fattat"). Jag vill att aktörer på marknaden ska vara öppna med vad de vet, särskilt elbolagen, som i efterhand framstår som de största vinnarna. Idag finns i praktiken få begränsningar för hur villaägare behandlas trots att de investerat stora summor. Det är en tydligt obalanserad marknad där risken hamnar hos konsumenten. Kalla det ett modern bondeuppror....
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Det är upp till konsumenterna att utbilda sig i vad man köper, kanske t.o.m. extra mycket så när de gör det med skattebetalarnas pengar dessutom.E Energimedsol skrev:Syftet är att få en mer rättvis och tydlig marknadsföring och stoppa säljsätt som riskerar att vilseleda konsumenter när de investerar i solceller, batterier och liknande lösningar. Det finns goda skäl att titta närmare på hur solceller såldes under 2022 till 2024. Det var en period med väldigt hög försäljning där kalkyler ofta byggde på antaganden om elpriser och ersättningar som i efterhand visat sig osäkra eller ofullständiga. Samtidigt framställdes investeringen ofta som trygg och lönsam, utan att viktiga risker, som effekttariffer, ändrade stöd och skillnaden mellan sommar- och vinterpriser, förklarades ordentligt. Alla dessa aspekter visst elbolagen, men valde att inte redovisa.
Min uppfattning är att mycket av det som såldes då var vilseledande (även fast flera här tycker att "det borde man väl fattat"). Jag vill att aktörer på marknaden ska vara öppna med vad de vet, särskilt elbolagen, som i efterhand framstår som de största vinnarna. Idag finns i praktiken få begränsningar för hur villaägare behandlas trots att de investerat stora summor. Det är en tydligt obalanserad marknad där risken hamnar hos konsumenten. Kalla det ett modern bondeuppror....
Fast det är ju som med allt, nånstans har man väl som konsument ett ansvar över vad man köper. Var ju lite som batterier och att sälja effekt till nätet som under en väldigt kort period var extremt lönsamt. Det måste man ju ändå förstå att är något för bra för att vara sant så är det oftast så.E Energimedsol skrev:Syftet är att få en mer rättvis och tydlig marknadsföring och stoppa säljsätt som riskerar att vilseleda konsumenter när de investerar i solceller, batterier och liknande lösningar. Det finns goda skäl att titta närmare på hur solceller såldes under 2022 till 2024. Det var en period med väldigt hög försäljning där kalkyler ofta byggde på antaganden om elpriser och ersättningar som i efterhand visat sig osäkra eller ofullständiga. Samtidigt framställdes investeringen ofta som trygg och lönsam, utan att viktiga risker, som effekttariffer, ändrade stöd och skillnaden mellan sommar- och vinterpriser, förklarades ordentligt. Alla dessa aspekter visst elbolagen, men valde att inte redovisa.
Tycker den här tråden har en intressant inriktning. Har själv solceller och ser mig som huggligt påläst, installerade själv efter att ha insett att säljare var rätt så pundiga och för det mesta ljög om fördelarna. Otroligt många valpar som kutade omkring med sina säljbonusar. Gör de för övrigt nu med när man blir typ nerringd av batterisäljare. Anser stt det är lika bedärgllgt av ett elbolag som en nigeriabrevskrivare att lura villa pensionärer. Bara det att elbolagen verkar ha frikort. Och bete sig.S SueCia skrev:
Vi har lagar i sverige, de gäller även elbolag och slickade solcellssäljare.
Hejapå!