Och i praktiken lägger man in ved utifrån hur det brinner och tills man tycker nu räcker det med flera inlägg. Har aldrig funderar på det "djupare" än så.😉
Som Cajsa Warg uttryckte det (en skröna förvisso), man tager vad man haver.

• Gilla
Hep och 6 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Har aldrig funderar på det "djupare" än så.😉
Har man "gratis" ved funderar man ju definitivt inte på det djupare än så.
Köper man ved på volym har jag dock en viss förståelse för att man intresserar sig för vilken sorts pinnar man får för pengarna.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Säkert, menade inte att den är betydligt lättare än alla andra träslag.
Magkänslan är dock att asp brinner fortare än granpinnarna, men det kan gott vara inbillning.
Om dina "granpinnar"är grangrenar förstår jag att aspen brinner fortare, grangrenar är bra tung energirik ved.

C cpalm skrev:
Har man "gratis" ved funderar man ju definitivt inte på det djupare än så.
Köper man ved på volym har jag dock en viss förståelse för att man intresserar sig för vilken sorts pinnar man får för pengarna.
Jag kanske är det så när man gör köpet och vad priset är, billigare blandved kan vara bättre köp än dyrare enbarr björk. Och när man lägger in i kamin så har det ingen betydelse, då tar man det som finns i vedkorgen.😃

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
M Mrel skrev:
Vet inget om ved så mycket möjligt de är likadana bitar i denna bild
Hej
Vänd gärna på dom, samma ordning så man ser träsidan också. Tror det kan va björk längst ner också.

M Mrel skrev:
Vet inget om ved så mycket möjligt de är likadana bitar i denna bild
Nr 5 Ek
Nr 6 Ask

B Bjober skrev:
Att "elda med el" var helt normalt att säga där jag växte upp. Då hade man elvärme helt enkelt.
Innan jag fick bära ut pannan för att den gav upp så brukade jag säga att jag eldade med Porjusbjörk när vi åkte bort några dagar. För de som inte vet så har Porjus ett stort vattenkraftverk.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.