20 545 läst ·
111 svar
21k läst
111 svar
Vilken ved är vad?
Att asp skulle vara så värdelöst är bara trams, alla träd som växer vilt här funkar bra att elda med.
Däremot finns det väl snabbväxande träd i andra länder som inte är lika bra att elda med, vet folk som försökt elda med begagnade asiatiska "fulpallar" och det har varit mer jobb än det var värt.
..Samma sak med tramsdiskussionen att veden måste vara rumstempererad.. med en tänkt temperaturskillnad på typ 10-20 grader ? när den läggs på en glödbädd som är vaddå, typ 600 grader C eller mer ? när hela kaminen OCH glöden dessutom har en massa termisk energi lagrad, det säger sej ju självt att det bara är en skillnad i teorin.
Däremot finns det väl snabbväxande träd i andra länder som inte är lika bra att elda med, vet folk som försökt elda med begagnade asiatiska "fulpallar" och det har varit mer jobb än det var värt.
..Samma sak med tramsdiskussionen att veden måste vara rumstempererad.. med en tänkt temperaturskillnad på typ 10-20 grader ? när den läggs på en glödbädd som är vaddå, typ 600 grader C eller mer ? när hela kaminen OCH glöden dessutom har en massa termisk energi lagrad, det säger sej ju självt att det bara är en skillnad i teorin.
Redigerat:
Ett tag eldade jag med engångspall från Brasilien. Den var så full av kåda att jag tände utan papper.GlennB skrev:
Du får färdigklyvd ved av en främling, ändå klagar du för att den inte är fin nog 😬.V varpan1 skrev:
Vad tror du kommer att hända när du eldar Asp?
jag vet inte, inte reflekterat över det innan. Någon skrev att ts blivit lurad om han betalat för asp. Jag har ju inte betalat, men kanske blivit lurad ändå. Är det måhända ts jag träffat som skänkt sin blandved vidare? Jag har bara handlat i god troIntet skrev:
Du har haft tur helt enkelt. Elda och njut!V varpan1 skrev:
Asp är fullgod ved. Man behöver bara ha någon pinne mer av den än av andra träslag för att få samma mängd värme. Och gärna något vedträ av något annat träslag med i samma brasa för att höja förbränningstemperaturen. Asp har till sin natur låg brinntemperatur.
Vi eldar mycket asp och det är inget problem när man kan det. Att någon som inte kan och inte vill lära sig skriver tramsinlägg skall du inte bry dig om.
Den veden ska du inte hantera själv, är det i närheten så hämtar jag snarast så att den kan hanteras skyndsamt vid "lokal" värmeanläggning.😉 Klyv gärna de stora björkbitarna i lagom stora bitar så de inte hinner börja ruttna innan hämtning.😂V varpan1 skrev:
Tack vad snällt av dig, ska överväga detta! Är ju dessutom väldigt jobbigt att stapla veden så kanske bättre att slänga den inser jag. Klarar fjärrvärmeverket av att elda asp då? Vill inte hamna i en civilrättslig konflikt med kommunen för att jag orsakat stora skador på deras anläggning.A AndersS skrev:
Du får kanske skicka med en dunk dieselV varpan1 skrev:
Ett svar jag fick av sakkunnig på värmeverk "allt brinner vid våra temperaturer".V varpan1 skrev: