En hög med blandad ved, inklusive stockar och kluvna bitar, ligger på en släpvagn täckt av några snöfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lånar tråden lite. Fick den här veden gratis av en trevlig på marketplace, är det asp i denna? Ni som är kunniga. Har jag därmed blivit lurad och bör köra rubbet till återvinningsstationen istället?

• Haha
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Har jag därmed blivit lurad och bör köra rubbet till återvinningsstationen istället?
Nej elda och var glad, om nu frågan är allvarligt menad.

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
Att asp skulle vara så värdelöst är bara trams, alla träd som växer vilt här funkar bra att elda med.

Däremot finns det väl snabbväxande träd i andra länder som inte är lika bra att elda med, vet folk som försökt elda med begagnade asiatiska "fulpallar" och det har varit mer jobb än det var värt.

..Samma sak med tramsdiskussionen att veden måste vara rumstempererad.. med en tänkt temperaturskillnad på typ 10-20 grader ? när den läggs på en glödbädd som är vaddå, typ 600 grader C eller mer ? när hela kaminen OCH glöden dessutom har en massa termisk energi lagrad, det säger sej ju självt att det bara är en skillnad i teorin.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Däremot finns det väl snabbväxande träd i andra länder som inte är lika bra att elda med, vet folk som försökt elda med begagnade asiatiska "fulpallar" och det har varit mer jobb än det var värt.
Ett tag eldade jag med engångspall från Brasilien. Den var så full av kåda att jag tände utan papper.
V varpan1 skrev:
[bild]
Lånar tråden lite. Fick den här veden gratis av en trevlig på marketplace, är det asp i denna? Ni som är kunniga. Har jag därmed blivit lurad och bör köra rubbet till återvinningsstationen istället?
Du får färdigklyvd ved av en främling, ändå klagar du för att den inte är fin nog 😬.

Vad tror du kommer att hända när du eldar Asp?

• Gilla
  • Haha
BirHan och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Du får färdigklyvd ved av en främling, ändå klagar du för att den inte är fin nog 😬.

Vad tror du kommer att hända när du eldar Asp?
jag vet inte, inte reflekterat över det innan. Någon skrev att ts blivit lurad om han betalat för asp. Jag har ju inte betalat, men kanske blivit lurad ändå. Är det måhända ts jag träffat som skänkt sin blandved vidare? Jag har bara handlat i god tro

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
jag vet inte, inte reflekterat över det innan. Någon skrev att ts blivit lurad om han betalat för asp. Jag har ju inte betalat, men kanske blivit lurad ändå. Är det måhända ts jag träffat som skänkt sin blandved vidare? Jag har bara handlat i god tro
Du har haft tur helt enkelt. Elda och njut!

Asp är fullgod ved. Man behöver bara ha någon pinne mer av den än av andra träslag för att få samma mängd värme. Och gärna något vedträ av något annat träslag med i samma brasa för att höja förbränningstemperaturen. Asp har till sin natur låg brinntemperatur.
Vi eldar mycket asp och det är inget problem när man kan det. Att någon som inte kan och inte vill lära sig skriver tramsinlägg skall du inte bry dig om.

• Gilla
Byggaren Bengt och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag skulle aldrig köpa bland ved med asp i det som att kasta pengarna i sjön
En fördel med asp är att den är bra på att rensa skorstenen från sot vid förbränning.

• Haha
maria01
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
[bild]
Den veden ska du inte hantera själv, är det i närheten så hämtar jag snarast så att den kan hanteras skyndsamt vid "lokal" värmeanläggning.😉 Klyv gärna de stora björkbitarna i lagom stora bitar så de inte hinner börja ruttna innan hämtning.😂

• Haha
  • Älska
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
C
V varpan1 skrev:
Någon skrev att ts blivit lurad om han betalat för asp.
Så länge man betalar rätt pris är det inget fel att betala för aspved. Den är ingalunda värdelös. Tvärtom rätt trevlig att elda med. Däremot betydligt lättare än andra träslag så pinnarna brinner fort.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den veden ska du inte hantera själv, är det i närheten så hämtar jag snarast så att den kan hanteras skyndsamt vid "lokal" värmeanläggning.😉 Klyv gärna de stora björkbitarna i lagom stora bitar så de inte hinner börja ruttna innan hämtning.😂
Tack vad snällt av dig, ska överväga detta! Är ju dessutom väldigt jobbigt att stapla veden så kanske bättre att slänga den inser jag. Klarar fjärrvärmeverket av att elda asp då? Vill inte hamna i en civilrättslig konflikt med kommunen för att jag orsakat stora skador på deras anläggning.

• Haha
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
V varpan1 skrev:
Tack vad snällt av dig, ska överväga detta! Är ju dessutom väldigt jobbigt att stapla veden så kanske bättre att slänga den inser jag. Klarar fjärrvärmeverket av att elda asp då? Vill inte hamna i en civilrättslig konflikt med kommunen för att jag orsakat stora skador på deras anläggning.
Du får kanske skicka med en dunk diesel

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Sten Lindgren Sten Lindgren skrev:
Lättare att tända gran och tall hårda träslag björk rönn ask då får man spänna mycket stickor iaf om man tänder uppifrån.
Aspen är ju lätt att tända den brinner bra och är lättkluven, det är nog skälet till att den alltjämt används till tändstickor.

• Gilla
BirHan och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så länge man betalar rätt pris är det inget fel att betala för aspved. Den är ingalunda värdelös. Tvärtom rätt trevlig att elda med. Däremot betydligt lättare än andra träslag så pinnarna brinner fort.
Nog har asp ungefär samma värmevärde som gran.

V varpan1 skrev:
Ett svar jag fick av sakkunnig på värmeverk "allt brinner vid våra temperaturer".

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Nog har asp ungefär samma värmevärde som gran.
Säkert, menade inte att den är betydligt lättare än alla andra träslag.
Magkänslan är dock att asp brinner fortare än granpinnarna, men det kan gott vara inbillning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.