Har aldrig köpt ved och utan bara tagit av det skogen haft.
Märker ingen större skillnad på det som stoppas in i kaminerna värmemässigt, utan det blir vad som hamnar i vedkorgarna.😄

• Gilla
Byggaren Bengt och 6 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Allt beror ju på priset, är rätt korkat att köpa björk eller annan "ren" ved om man kan få blandved till typ halva priset eller mindre.
Björkved ger en ganska trevlig röklukt, medan många andra ger en "sotig" lukt som tex gran och tall. I tätbebyggda områden kan röklukten vara av betydelse.

F fribygg skrev:
Själv tror jag inte att det är nån nackdel med uppvärmd ved, men nödvändigt är det ju inte...
Veden ska vara uppvärmd innan man lägger i detta är en skarp rekomendation från sotaren man får mindre sotbildning sedan ska veden ha låg fuktighetsgrad när du kan blåsa genom ett vedträ då är det optimalt

galento galento skrev:
Har haft några kärrlass ved på annons men för en del duger inte blandved
utan de vill ha bara björk för samma pris som blandved och gärna gratis
hemkört. Har gjort arbetsbyten och erbjuder ved istället , är bättre.

Al , asp och annat en del tycker är värdelöst är det bättre att sälja till
skogsbolag som brännved istället för 5-600 / m3. Då hämtas det ju
här också med lastbil.

Som Heimlaga och andra så eldas allt trä som brinner här och brinner
det upp snabbare så lägger vi bara i mer 😉. Men vi använder ju llvp
och element också.
Ja jag har upplevt det där. I slutet på 2022 då energibristen och vedbristen blev kännbara i Finland var det en stadsbo som hade ärende till snickeriet som frågade om jag har ved att sälja. Han sade att han inte kunde få tag på ett par kubikmeter ved någonstans.
Jag svarade att vi inte brukar sälja men vi har litet mer än vi behöver så om han är i nöden kan vi sälja ett par kubikmeter för gängse marknadspris.
Han var färdig att köpa men så plötsligt frågade han: Det är väl björk?
Jag svarade: Alla träslag blandade men det är en del björk i det. Samma blandning som vi eldar med själva.
Då frågade han: Finns det ingen björkved?
Det blev ingen affär och såvitt jag vet fick han inte tag på någon ved.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Byggaren Bengt och 10 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Asp går bra att elda såvida den är torkad i två år och blandas med annan ved. Det är därför den ofta ingår i blandved.

Jag tycker de två nedersta vedträna liknar asp och klibbal.
Ek skall lagras i två år oxå pågrund syran

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
B Björne57 skrev:
Ek skall lagras i två år oxå pågrund syran
Vad menar du händer på den tiden? Att färga ek genom att använda syran i en kemisk reaktion fungerar precis likadant oavsett om virket är nytt, gammalt, luft- eller ångtorkat enligt min erfarenhet. Om det beror på att syran inte påverkas av tiden, eller om den minskar men ändå är tillräcklig, vet inte jag.

Syrorna är organiska och brinner på samma sätt som resten av veden med pyrolysgaser.

sureldar man inte utan har en bra glöd när ekbitarna läggs i och man får igång en låga fort efter det så bör det inte vara någon problem

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Veden ska vara uppvärmd innan man lägger i detta är en skarp rekomendation från sotaren man får mindre sotbildning sedan ska veden ha låg fuktighetsgrad när du kan blåsa genom ett vedträ då är det optimalt
Själv har jag eldat för bostadsuppvärmning med kall torr ved sedan mitten av nittiotalet, hitills har sotare och brandskyddskontrollanter påstått att jag eldar bra och att det är lite sot i både eldstad och skorsten.
Mitt tips är att du @elveteran värmer dej och med vad som passar dina kunskaper (el, kanske direktverkande om du får skarpa rekomendationer från sotningsväsendet om att din eldning inte sker med lämplig ved)

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad menar du händer på den tiden? Att färga ek genom att använda syran i en kemisk reaktion fungerar precis likadant oavsett om virket är nytt, gammalt, luft- eller ångtorkat enligt min erfarenhet. Om det beror på att syran inte påverkas av tiden, eller om den minskar men ändå är tillräcklig, vet inte jag.
jag har fått lära mig av gamla människor med god tillgång ek att syran förstör eldstaden om man inte lagrar två år.
jag har ingen ek på min mark så ingen egen erfarenhet.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
B Björne57 skrev:
jag har fått lära mig av gamla människor med god tillgång ek att syran förstör eldstaden om man inte lagrar två år.
Jag har också hör det om att ek är dåligt/skadligt som ved. Både att syran förstör skorstenen och att det blir för varmt med bara ekved. Ingen aning om det stämmer. Men det var det där att syran skulle försvinna om man väntar som jag tyckte lät märkligt. Fast det finns andra än vi två i tråden, vi kanske får svar från någon expert och slipper sitta och gissa.

Suvi5700
Hep Hep skrev:
Jag har också hör det om att ek är dåligt/skadligt som ved. Både att syran förstör skorstenen och att det blir för varmt med bara ekved. Ingen aning om det stämmer. Men det var det där att syran skulle försvinna om man väntar som jag tyckte lät märkligt. Fast det finns andra än vi två i tråden, vi kanske får svar från någon expert och slipper sitta och gissa.
Ek är kanon som bränsle. Men ska dom sagt ligga två år innan. För annars kan syran skada eldstad och skorstenen. Så är jag lärd och så har jag eldat i alla år. Sotaren alltid nöjd

Finns en del påstående om eldande, men jag tar det med en nypa salt. Är det torrt så eldas det både asp och ek efter en vinterlagring.
I äldre tider så eldades ofta årsveden och då var det lite andra förutsättningar hur det fungerade.
Och i vedboden stod huggkubben så en del ved blev kluven en gång till innan den bars in till vedlåren för eldande i köksspisen.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja jag har upplevt det där. I slutet på 2022 då energibristen och vedbristen blev kännbara i Finland var det en stadsbo som hade ärende till snickeriet som frågade om jag har ved att sälja. Han sade att han inte kunde få tag på ett par kubikmeter ved någonstans.
Jag svarade att vi inte brukar sälja men vi har litet mer än vi behöver så om han är i nöden kan vi sälja ett par kubikmeter för gängse marknadspris.
Han var färdig att köpa men så plötsligt frågade han: Det är väl björk?
Jag svarade: Alla träslag blandade men det är en del björk i det. Samma blandning som vi eldar med själva.
Då frågade han: Finns det ingen björkved?
Det blev ingen affär och såvitt jag vet fick han inte tag på någon ved.
Det koketteras friskt när det gäller ved.

-"skitved, pengar i sjön" och annat trams.
All ved brinner och ger värme. Enda reella skillnaden är hur ofta man får fylla på.

• Gilla
Byggaren Bengt och 10 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det koketteras friskt när det gäller ved.

-"skitved, pengar i sjön" och annat trams.
All ved brinner och ger värme. Enda reella skillnaden är hur ofta man får fylla på.
Och vi som är vednördar har ju inte problem med att fylla på en extra gång.

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
B Björne57 skrev:
Mina norska kollegor eldar endast med el, där säger dom att vi svenskar är onödigt försiktiga med eken. Jag vet inte mer än att jag låter min ek ligga i två år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.