E elveteran skrev:
Veden ska vara uppvärmd innan man lägger i detta är en skarp rekomendation från sotaren man får mindre sotbildning sedan ska veden ha låg fuktighetsgrad när du kan blåsa genom ett vedträ då är det optimalt
OT: Det är jättekonstigt att du har fått denna skarpa rekomendation om du inte har problem.. har du retat sotaren?
Jag själv har eldat för värme i >30 år och aldrig fått höra nått liknande från sotare eller brandskyddskontrollen och inte heller har de frågat om jag lyckats ta ut mina examina..
I dag var vedkorgen jag bar in ca fem grader kall, det verkar brinna utmärkt.

• Gilla
Björne57 och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
E elveteran skrev:
Veden ska vara uppvärmd innan man lägger i detta är en skarp rekomendation från sotaren man får mindre sotbildning sedan ska veden ha låg fuktighetsgrad när du kan blåsa genom ett vedträ då är det optimalt
Tycker du ska tänka själv istället för att lyssna på sotaren. Är sotaren en ung nyexaminerad? Hur blåser man igenom ett vedträ?

E elveteran skrev:
Tyvärr hoppar du på fel person har utbildat inom energi sektorn i 24 År så jag vet vad jag talar om fastighetsskötare har man examinerat parallellt med gymnasieungdomar i energiteknik lägg till lite kunskaper om energivärde och brinntid så kanske du får en annan syn på di eldningsteknik
Om du har "lite kunskaper om energivärde och brinntid" rekomenderar jag att du läser på om du inte lyckats lära dej av egna och andras erfarenheter att kall ved brinner tillräckligt bra och inte sotar om den är torr och eldas med tillräckligt med luft.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Hur blåser man igenom ett vedträ?
Från änden?

Dett låter helt orimligt att veden skulle brinna bättre rumstempererad. För den lilla procentuella temperaturhöjningen på tjugo till fyrtio grader borde verkligen vara helt försumbar med tanke på den höga temperaturen i panna eller kamin.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Dett låter helt orimligt att veden skulle brinna bättre rumstempererad. För den lilla procentuella temperaturhöjningen på tjugo till fyrtio grader borde verkligen vara helt försumbar med tanke på den höga temperaturen i panna eller kamin.
För mig låter det inte orimligt. Själv har jag dock inga problem att elda varken rumsvarm eller utomhuskall ved, det viktiga är ju att den är torr och att vedträna inte ligger ensamma i eldstaden utan att det finns gott om torrt bränsle och rikligt med syre.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Ja är ju uppväxt med vedeldning och tror nog att rumsvarm ved
har eldats i många år. De senaste +20 åren har vi haft veden i ett
utrymme bredvid köksspisen så den blir ju rumsvarm.

Sotaren har flera gånger sagt att förbränningen är bra när dom
varit här 🤔 Jag vill ju inte gå ut och hämta kallare ved varje
gång man ska lägga i spisen och har aldrig hört nån av sotarna
sagt nåt om det heller.

E elveteran skrev:
Tyvärr hoppar du på fel person har utbildat inom energi sektorn i 24 År så jag vet vad jag talar om fastighetsskötare har man examinerat parallellt med gymnasieungdomar i energiteknik lägg till lite kunskaper om energivärde och brinntid så kanske du får en annan syn på di eldningsteknik
Those who can, do. Those who cannot, teach

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tycker du ska tänka själv istället för att lyssna på sotaren. Är sotaren en ung nyexaminerad? Hur blåser man igenom ett vedträ?
Du blåser från änden så klart annars blir det nog svårt verkar vara många besserwisser i det här ämnet när det är sunt förnuft som gäller vad jag påtalat är inte att kall ved inte brinner utan det jag vill upplysa om är att energivärdet påverkas när veden är kall tyvärr är det många som inte kan elda 100% riktigt därav många klagomål i bostadsområden. Min vedhantering sträcker sig några decennier tillbaka i tiden då var det superviktigt hur veden tillreddes , idag saknas den kunskapen hos många utan slå på lite "stockholmsnäver" så funkar det

E elveteran skrev:
det jag vill upplysa om är att energivärdet påverkas när veden är kall
Naturligtvis påverkas det, men påverkas det annat än på ett försumbart sätt? 🤔😉Den som ids kan väl räkna ut energiinnhållet i ett kg 20 gradig "normalved" och jämföra detta med energiåtgången för att värma ett kg trä kanske 30 grader.

F fribygg skrev:
OT: I dag var vedkorgen jag bar in ca fem grader kall, det verkar brinna utmärkt.
Nu har veden i korgen på golvet blivit ca 20-21 grader och den brinner utmärkt även rumsvarm.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
E elveteran skrev:
Du blåser från änden så klart annars blir det nog svårt verkar vara många besserwisser i det här ämnet när det är sunt förnuft som gäller vad jag påtalat är inte att kall ved inte brinner utan det jag vill upplysa om är att energivärdet påverkas när veden är kall tyvärr är det många som inte kan elda 100% riktigt därav många klagomål i bostadsområden. Min vedhantering sträcker sig några decennier tillbaka i tiden då var det superviktigt hur veden tillreddes , idag saknas den kunskapen hos många utan slå på lite "stockholmsnäver" så funkar det
Fattar inte vad du menar med att blåsa igenom veden? Är den ihålig?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Fattar inte vad du menar med att blåsa igenom veden? Är den ihålig?
Träd är ungefär som ett gäng sugrör ihopbundna. Så är veden riktigt torr kan man blåsa rakt igenom den. Det är inte en slump att det går lättare att klyva veden på längden än tvärsen

• Gilla
elveteran och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
Intet Intet skrev:
Träd är ungefär som ett gäng sugrör ihopbundna. Så är veden riktigt torr kan man blåsa rakt igenom den. Det är inte en slump att det går lättare att klyva veden på längden än tvärsen
Okej, Tack! aldrig ens tänkt på eller provat. Då jag inte haft anledning. Min ved har alltid legat minst två år så jag har inte tvivlat på att den skulle vara torr.

M Mrel skrev:
Finns de någon vänlig själ här som har koll på ved ? Har köpt blandved men har noll koll på vad som är vad. Finns de någon här som har lite bilder på lite olika vedklabbar och som kan visa bilder på lite Ek, björk, asp, tall, gran? Ja jag kan googla hur träden ser ut men de gör sig inte rättvist tycker jag.
Kanske den här boken kan hjälpa dig:
https://www.bokus.com/bok/978912713...stapling-och-torkning-och-vedeldningens-sjal/

F fribygg skrev:
Jag har någotsånär koll på ved. Kort kan man säga att iprincip all torr ved innehåller lika mycket energi per kilo så det spelar inte så stor roll av vilka träslag din ved är gjord.
Lättare att tända gran och tall hårda träslag björk rönn ask då får man spänna mycket stickor iaf om man tänder uppifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.