20 545 lĂ€st ·
111 svar
21k lÀst
111 svar
Vilken ved Àr vad?
Du Àr inte ensam om att ha fÄtt höra det dÀr med att vÀnta med ek. Fast nu Àr jag en sÄn dÀr jobbig rackare som vill ta reda pÄ om saker verkligen stÀmmer.Suvi5700 skrev:
Jag samarbetar en del med ett sÄgverk som har ek som specialitet och de loggar alla loggar (ok dÄ, stockar) sÄ de har full koll pÄ precis hur lÀnge allt de sÀljer har torkat. Jag frÄgade dem om torktiden för mitt senaste bygge dÀr jag mörkfÀrgade virket genom kemisk reaktion av syran. Den hade legat ute bÄde före och efter den sÄgades. Sammanlagt tio Är utomhus innan den Ängtorkades. Syran i den reagerade precis likadant som ekvirke som varit nysÄgat. SÄ jag vill hÀvda att det inte stÀmmer att syran försvinner efter tvÄ Ärs torktid.
Sedan Àr det ju bra att lÄta alla sorters ved torka ordentligt innan man eldar med den. Varför inte tvÄ Är?
MÄ sÄ vara. Aldrig kollat upp det. Men jag har aldrig heller haft problem varken med vedpannan, Keddyn eller skorstenenHep skrev:
Du Àr inte ensam om att ha fÄtt höra det dÀr med att vÀnta med ek. Fast nu Àr jag en sÄn dÀr jobbig rackare som vill ta reda pÄ om saker verkligen stÀmmer.
Jag samarbetar en del med ett sÄgverk som har ek som specialitet och de loggar alla loggar (ok dÄ, stockar) sÄ de har full koll pÄ precis hur lÀnge allt de sÀljer har torkat. Jag frÄgade dem om torktiden för mitt senaste bygge dÀr jag mörkfÀrgade virket genom kemisk reaktion av syran. Den hade legat ute bÄde före och efter den sÄgades. Sammanlagt tio Är utomhus innan den Ängtorkades. Syran i den reagerade precis likadant som ekvirke som varit nysÄgat. SÄ jag vill hÀvda att det inte stÀmmer att syran försvinner efter tvÄ Ärs torktid.
Sedan Àr det ju bra att lÄta alla sorters ved torka ordentligt innan man eldar med den. Varför inte tvÄ Är?
Nej, att torka ved i tvÄ Är Àr ju inte nÄgon större uppoffring. Om rÄdet hade varit tio Är, bara i söderlÀge och pÄ en mjuk filt hade det varit mer intressant att ifrÄgasÀtta.Suvi5700 skrev:
TyvÀrr hoppar du pÄ fel person har utbildat inom energi sektorn i 24 à r sÄ jag vet vad jag talar om fastighetsskötare har man examinerat parallellt med gymnasieungdomar i energiteknik lÀgg till lite kunskaper om energivÀrde och brinntid sÄ kanske du fÄr en annan syn pÄ di eldningsteknikF fribygg skrev:SjÀlv har jag eldat för bostadsuppvÀrmning med kall torr ved sedan mitten av nittiotalet, hitills har sotare och brandskyddskontrollanter pÄstÄtt att jag eldar bra och att det Àr lite sot i bÄde eldstad och skorsten.
Mitt tips Àr att du @elveteran vÀrmer dej och med vad som passar dina kunskaper (el, kanske direktverkande om du fÄr skarpa rekomendationer frÄn sotningsvÀsendet om att din eldning inte sker med lÀmplig ved)
Vad har energisektorn och fastighetsskötsel med vedeldning att göra.E elveteran skrev:
En god och kunnig vedeldare blir man av erfarenheter av att praktisera eldning. Och hantera ved av olika slag.
Inte av att ha en fin titel och att sitta i skolbÀnken.
min gissning Àr att ekved Àr kompakt och behöver lÀngre tid att torka. Ek Àr ju tung och ocksÄ dÀrför energitÀtt.Hep skrev:
Du Àr inte ensam om att ha fÄtt höra det dÀr med att vÀnta med ek. Fast nu Àr jag en sÄn dÀr jobbig rackare som vill ta reda pÄ om saker verkligen stÀmmer.