Suvi5700
Norrtull Norrtull skrev:
Mina norska kollegor eldar endast med el, dÀr sÀger dom att vi svenskar Àr onödigt försiktiga med eken. Jag vet inte mer Àn att jag lÄter min ek ligga i tvÄ Är
Eldar med elđŸ˜±

SĂ„ heter det i Österbotten. "eldar me laktris". Eldar med eletricitet.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Eldar med elđŸ˜±
Autokorrekt, skulle stÄ ek.
Elda med El vore intressant att se hur det skulle lösas😂

• Haha
Suvi5700
  • Laddar…
Att "elda med el" var helt normalt att sÀga dÀr jag vÀxte upp. DÄ hade man elvÀrme helt enkelt.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
J
B Bjober skrev:
Att "elda med el" var helt normalt att sÀga dÀr jag vÀxte upp. DÄ hade man elvÀrme helt enkelt.
SÄ sÀgs det fortfarande i vissa sammanhang..

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ek Àr kanon som brÀnsle. Men ska dom sagt ligga tvÄ Är innan. För annars kan syran skada eldstad och skorstenen. SÄ Àr jag lÀrd och sÄ har jag eldat i alla Är. Sotaren alltid nöjd
Du Àr inte ensam om att ha fÄtt höra det dÀr med att vÀnta med ek. Fast nu Àr jag en sÄn dÀr jobbig rackare som vill ta reda pÄ om saker verkligen stÀmmer.

Jag samarbetar en del med ett sÄgverk som har ek som specialitet och de loggar alla loggar (ok dÄ, stockar) sÄ de har full koll pÄ precis hur lÀnge allt de sÀljer har torkat. Jag frÄgade dem om torktiden för mitt senaste bygge dÀr jag mörkfÀrgade virket genom kemisk reaktion av syran. Den hade legat ute bÄde före och efter den sÄgades. Sammanlagt tio Är utomhus innan den Ängtorkades. Syran i den reagerade precis likadant som ekvirke som varit nysÄgat. SÄ jag vill hÀvda att det inte stÀmmer att syran försvinner efter tvÄ Ärs torktid.

Sedan Àr det ju bra att lÄta alla sorters ved torka ordentligt innan man eldar med den. Varför inte tvÄ Är?

• Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det sÀger jag fortfarande. Elda blir synonymt med vÀrma.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Suvi5700
Hep Hep skrev:
Du Àr inte ensam om att ha fÄtt höra det dÀr med att vÀnta med ek. Fast nu Àr jag en sÄn dÀr jobbig rackare som vill ta reda pÄ om saker verkligen stÀmmer.

Jag samarbetar en del med ett sÄgverk som har ek som specialitet och de loggar alla loggar (ok dÄ, stockar) sÄ de har full koll pÄ precis hur lÀnge allt de sÀljer har torkat. Jag frÄgade dem om torktiden för mitt senaste bygge dÀr jag mörkfÀrgade virket genom kemisk reaktion av syran. Den hade legat ute bÄde före och efter den sÄgades. Sammanlagt tio Är utomhus innan den Ängtorkades. Syran i den reagerade precis likadant som ekvirke som varit nysÄgat. SÄ jag vill hÀvda att det inte stÀmmer att syran försvinner efter tvÄ Ärs torktid.

Sedan Àr det ju bra att lÄta alla sorters ved torka ordentligt innan man eldar med den. Varför inte tvÄ Är?
MÄ sÄ vara. Aldrig kollat upp det. Men jag har aldrig heller haft problem varken med vedpannan, Keddyn eller skorstenen

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
MÄ sÄ vara. Aldrig kollat upp det. Men jag har aldrig heller haft problem varken med vedpannan, Keddyn eller skorstenen
Nej, att torka ved i tvÄ Är Àr ju inte nÄgon större uppoffring. Om rÄdet hade varit tio Är, bara i söderlÀge och pÄ en mjuk filt hade det varit mer intressant att ifrÄgasÀtta.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
F fribygg skrev:
SjÀlv har jag eldat för bostadsuppvÀrmning med kall torr ved sedan mitten av nittiotalet, hitills har sotare och brandskyddskontrollanter pÄstÄtt att jag eldar bra och att det Àr lite sot i bÄde eldstad och skorsten.
Mitt tips Àr att du @elveteran vÀrmer dej och med vad som passar dina kunskaper (el, kanske direktverkande om du fÄr skarpa rekomendationer frÄn sotningsvÀsendet om att din eldning inte sker med lÀmplig ved)
TyvĂ€rr hoppar du pĂ„ fel person har utbildat inom energi sektorn i 24 År sĂ„ jag vet vad jag talar om fastighetsskötare har man examinerat parallellt med gymnasieungdomar i energiteknik lĂ€gg till lite kunskaper om energivĂ€rde och brinntid sĂ„ kanske du fĂ„r en annan syn pĂ„ di eldningsteknik

• Haha
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
E elveteran skrev:
TyvĂ€rr hoppar du pĂ„ fel person har utbildat inom energi sektorn i 24 År sĂ„ jag vet vad jag talar om fastighetsskötare har man examinerat parallellt med gymnasieungdomar i energiteknik lĂ€gg till lite kunskaper om energivĂ€rde och brinntid sĂ„ kanske du fĂ„r en annan syn pĂ„ di eldningsteknik
Vad har energisektorn och fastighetsskötsel med vedeldning att göra.
En god och kunnig vedeldare blir man av erfarenheter av att praktisera eldning. Och hantera ved av olika slag.
Inte av att ha en fin titel och att sitta i skolbÀnken.

• Gilla
Björne57 och 2 till
  • Laddar…
Ingen titel för mig som i grunden Àr bonde med vedeldning vareviga dag hela i energi undervisning ingÄr vedeldning med tillhörande panna inkopplad pÄ fjÀrrvÀrmenÀtet tester sker med olika trÀdslag

Suvi5700
E elveteran skrev:
Ingen titel för mig som i grunden Àr bonde med vedeldning vareviga dag hela i energi undervisning ingÄr vedeldning med tillhörande panna inkopplad pÄ fjÀrrvÀrmenÀtet tester sker med olika trÀdslag
Ok, men det var ju inte det du skrev ovan

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
Va i hundan? Skiva det falsarier i trÄden ocksÄ?
😉😆

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Hep Hep skrev:

min gissning Àr att ekved Àr kompakt och behöver lÀngre tid att torka. Ek Àr ju tung och ocksÄ dÀrför energitÀtt.

• Gilla
Jan Gustavsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.