Hej,

Tänkte fråga vilken typ av kabel som man använder utomhus från exempelvis en utelampa som ska gå ner och sen under panelen till en kopplingsdosa av typ IP66 typ ?

EQLQ, EXLQ exempelvis

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
J J-banan skrev:
EQLQ, EXLQ exempelvis
EQLQ är mindre styv har jag för mig jämfört med EXLQ ?

Jag tycker att det är väldigt lika arbeta med

Purre
Finns hur många som helst. Första prio är väl kanske färg när det kommer till en heminstallation. Har man faluröd så en röd kabel eller ev svart, har man grå panel är en svart snyggast osv. Sen kan man börja fundera vad som passar, är det i marken är det också andra krav som ställs. Vissa går att ha utomhus om de skyddas mot UV-ljus osv.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Finns hur många som helst. Första prio är väl kanske färg när det kommer till en heminstallation. Har man faluröd så en röd kabel eller ev svart, har man grå panel är en svart snyggast osv. Sen kan man börja fundera vad som passar, är det i marken är det också andra krav som ställs. Vissa går att ha utomhus om de skyddas mot UV-ljus osv.
Bra tanke, dock kommer kabeln inte att synas är tanken så färg spelar mindre roll.

Om kabeln inte kommer synas funkar EXQ eller EQQ. Samma typ av kabel men EXQ kan vara lite smalare. EQLQ eller EXLQ funkar också men blir onödigt dyr. Hittar du någon gammal EKK funkar det också.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Om kabeln inte kommer synas funkar EXQ eller EQQ. Samma typ av kabel men EXQ kan vara lite smalare. EQLQ eller EXLQ funkar också men blir onödigt dyr. Hittar du någon gammal EKK funkar det också.
Tack 🙏

Ser faktiskt att Biltema har EKK 3G 1,5mm2 till hyffsat pris.

• Gilla
Haksav
  • Laddar…
Fråga elektrikern som ska koppla in lampan eftersom denne inte får göra ett jobb med fel kabeltyp och då står du där med en icke lysande lampa och har lagt pengar på ingenting.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Fråga elektrikern som ska koppla in lampan eftersom denne inte får göra ett jobb med fel kabeltyp och då står du där med en icke lysande lampa och har lagt pengar på ingenting.
Har du sett någon olämplig/felaktig typ kabel nämnas hittills?

• Gilla
zwanzig och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.