Carl-Olof Almbladh Carl-Olof Almbladh skrev:
EKK och EQQ saknar mantel
Nej. Tredje bokstaven i beteckningen anger materialet i manteln.

• Gilla
Sangris och 1 till
  • Laddar…
Av egen erfarenhet törs jag påstå att höns i stort sett garanterar råttbesök, förr eller senare. Råttor finns där råttmat finns. (Riktiga råttor, inte små söta möss!).
Att försöka komma undan med minsta möjliga insats för installationen kan vara en genväg till ännu större problem.
Brandskyddsföreningens dokument i tidigare inlägg är i mitt tycke en väldigt bra anvisning för hur man kan skydda sig mot råttangrepp. Den kan verka väldigt överdriven i början, men varenda detalj är väl genomtänkt och motiverad om man tänker efter.
Det är inte särskilt krångligt att skydda utsatta kablar med galvrör, det finns tom flexibla, så i min erfarenhet är det väl investerade pengar och tid.
Men det är klart att en bra försäkring och nära till brandstationen funkar också.....

• Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
A
Det är speciella förhållanden i lantbruk. Allt ska skyddas av jordfelsbrytare och kompletterande skyddsutjämning ska utföras där det finns djur.

705.522.10 Angrepp av djur (AL)
705.522.10.101
Särskild hänsyn ska tas till närvaron av olika slags djur, t ex möss och råttor.

Så eqlq bör ju vara ett betydligt bättre val än eqq som Jonas Erik redan rekommenderat

Rekommenderar att läsa igenom: 705 Elinstallationer inom lantbruk och trädgårdsmästerier i handbok 444 om du är installatör.

Panor82
N nb. skrev:
Det finns en liten skrift som är gratis om man inte vill köpa SEK handbok.

[länk]

Jag använder nästan aldrig EQQ utan kör EQLQ easy som standardkabel. Jämfört med gamla EKLK är den en dröm att jobba med och nästan lika nätt som kulo.
Den har inga nackdelar förutom lite dyrare och att den har biledare, men den vill jag ju oftast ha. Vid en kabelskada löser jfb.

krav är metallmantlad eller metallskärmad kabel, vilket Ekk/eqq inte är och får därför inte användas i lantbruk.
Mycket bra skrift och där står faktiskt det mesta som man behöver veta om elinstallationer i lantbruk, men det kom ut en uppdatering 2023:
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/lbk-flik-5-2023-1.pdf

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
C
A avh67f skrev:
Så eqlq bör ju vara ett betydligt bättre val än eqq som Jonas Erik redan rekommenderat
Säkert, men ett aber är (saxat ur LBK-regelverket):
Svensk text om skydd mot gnagare och rekommendationer för kabelskydd för att undvika skador.

Frågan är om det existerar någon (vanligt förekommande) gnagarsäker kabel idag? Eller om det är något som bara finns i LBK:s fantasi?

Möss och råttor dör av aluminumförgiftning om dom gnager på kabeln, klart det kan bli en skada, men ingen alvarlig sådan

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Säkert, men ett aber är (saxat ur LBK-regelverket):
[bild]

Frågan är om det existerar någon (vanligt förekommande) gnagarsäker kabel idag? Eller om det är något som bara finns i LBK:s fantasi?
Det är bara i normalfallet i deras fantasi men det undviks ju enkelt genom att använda minimikravet EKLK/EQLQ osv och förlägga dem rätt istället. EKK/EQQ i det här sammanhanget är ju bara som sagt dumt även om man vill trassla utanför de utmärkta råden i LBK.

Skulle vara kul att se hur många mer eller mindre allvarliga arbetsfel som skulle uppstå om det tvingades användas tex nämnda EKPK. En udda fågel från förvirringens tid när olika föreskrifter skulle harmoniseras tex för drygt 20-år sen. Där är rötterna till den också vanliga frågan kring biledare och olika hantering där i stort och smått.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Blev bara lite nyfiken på anledningen till att man inte ansluter i båda ändar?
Det kan du göra med fördel om du har möjlighet att enkelt välja och det går att ansluta vettigt och bra där.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
trassla utanför de utmärkta råden i LBK.
Fast förstahandsalternativet som föreskrivs är ju ändå "någon typ av gnagarsäker kabel", och detta är i 2019 års utgåva av regelverket. Man är ju allt lite nyfiken på vilka typer av kabel de avser här...

Men det gäller väl framför allt att vara uppmärksam på att EQLQ inte räknas till den kategorin trots att den ofta kommer på tal i sammanhanget.

Redigerat:
Du hittar ingen normalt användbar och vettig kabel för allmän installation som i så fall fyller det kravet. Viktigast är olika mekaniska skydd på alla utsatta ställen som förekommer i de här fallen, med det på plats och vettig genomtänkt förläggning är i princip gnagarproblemet litet. Svårt att tänka mig någon som i praktiken skulle anmärka på en korrekt installation med vanlig metallmantlad kabel det är knappast tänkbart mer än som någon udda teoretisk lek där orden fängslat vederbörande.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Svårt att tänka mig någon som i praktiken skulle anmärka på en korrekt installation med vanlig metallmantlad kabel det är knappast tänkbart mer än som någon udda teoretisk lek där orden fängslat vederbörande.
Tja, betraktar man kabeln som icke gnagarsäker och skyddar den enligt de alternativa reglerna finns ju inget att anmärka på oavsett kabelval.

Men att hävda att exempelvis EQLQ kan betraktas som gnagarsäker i sammanhanget när regelverket uttryckligen säger att den inte är det är ju rätt och slätt fel.

A
Har själv letat som en galning efter någon som säljer EKPK-liknande kablar för att åtgärda elen i min lagårdsbyggnad. Det är verkligen inte det lättaste att hitta.
Till slut fann jag att P-Lindberg säljer en kabel som heter Powerhard RVFV-K i 50m längder, https://www.p-lindberg.se/varor/elartiklar/kablar-och-installationsmaterial/kabel-armerad
Hanterbara längder och i sammanhanget inte orimligt dyrt heller. Även Nexans har en som heter U-1000 RVFV.

Ang. vad som skulle kunna kallas för gnagarsäkert så kan jag med säkerhet rapportera att odjuren knaprar i sig det mesta om de vill och får möjligheten. EQLQ är inte gnagarsäker. Det är en myt att de inte skulle knapra på aluminiumskärmen, bara stål hjälper med säkerhet.
Har flera kablar av olika modell jag fått byta p.g.a råttor och möss. Även de blymantlade kablarna (EKKL) har de gnagt ända in till kopparen på. Men när de kommit så lång brukar de tappa aptiten av någon anledning. 🙂
De gamla Kuhlo-ledningarna däremot kan man nog säga är gnagarsäkra, dessa har de inte tyckt om alls. För hårdsmält, antagligen.
Men viktigast är nog hur man förlägger kablarna. Gnagarna ska helst inte få en chans att nå dem alls. Där inte det går, stålskärmad kabel eller OMG-rör eller liknande.

A ahman skrev:
Har själv letat som en galning efter någon som säljer EKPK-liknande kablar för att åtgärda elen i min lagårdsbyggnad. Det är verkligen inte det lättaste att hitta.
Till slut fann jag att P-Lindberg säljer en kabel som heter Powerhard RVFV-K i 50m längder, [länk]
Hanterbara längder och i sammanhanget inte orimligt dyrt heller. Även Nexans har en som heter U-1000 RVFV.

Ang. vad som skulle kunna kallas för gnagarsäkert så kan jag med säkerhet rapportera att odjuren knaprar i sig det mesta om de vill och får möjligheten. EQLQ är inte gnagarsäker. Det är en myt att de inte skulle knapra på aluminiumskärmen, bara stål hjälper med säkerhet.
Har flera kablar av olika modell jag fått byta p.g.a råttor och möss. Även de blymantlade kablarna (EKKL) har de gnagt ända in till kopparen på. Men när de kommit så lång brukar de tappa aptiten av någon anledning. 🙂
De gamla Kuhlo-ledningarna däremot kan man nog säga är gnagarsäkra, dessa har de inte tyckt om alls. För hårdsmält, antagligen.
Men viktigast är nog hur man förlägger kablarna. Gnagarna ska helst inte få en chans att nå dem alls. Där inte det går, stålskärmad kabel eller OMG-rör eller liknande.
Har du lite bilder på exempel från din installation? Det vore intressant att se upplägget om du drabbats av så mycket och tydliga problem.

A ahman skrev:
Till slut fann jag att P-Lindberg säljer en kabel som heter Powerhard RVFV-K i 50m längder, [länk]

Men du har väl inte Khulo i ladugårdsbyggnaden?????

E elmont skrev:
Men du har väl inte Khulo i ladugårdsbyggnaden?????
Alla vill väl ha en Ernst i ladan?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.