Spisbibeln

12k läst  48 svar

  1. T
    Anonym
    Tack för snabba svar.

    Jag tänkte lite till efter att jag skrev meddelandet och kom fram till att det borde vara som ni nu svarade. =)
    Återigen: Stort tack för en mycket informativ sida skriven på ett sätt som gör ett (i mitt tycke) svårt ämne begripligt. =)

    /Thomas
     
    • Laddar…
  2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Under 2017 började det komma ut spisar och hällar på marknaden med en inkopplingsanvisning som ser ut så här:

    Man hade ju kunnat hoppas att tillverkarna skulle bli tydligare med hur deras hällar kan kopplas in, men så har det inte blivit, det har blivit sämre, och direkt felaktig. Till att börja med så har vi fått två stycken ”inkopplingsterminaler”, en i hällen som den övre delen av bilden visar och en i stickproppen som den undre bilden visar. Kan det göras mer korkat??

    Vid inkoppling gäller det vanliga mantrat att först kontrollera ifall man har en, två eller tre faser, nolla och skyddsjord framdraget till kopplingspunkten för spisen. Det styr vilket av de första tre inkopplingsalternativen som ska väljas.

    Sedan måste man titta både i spisens terminal och i stickproppen för att se om det är rätt och om någon omkoppling behöver göras. Det kanske inte ens följer med en stickpropp.

    Terminalerna i spisen en nummermärkning som inte syns på originalbilden, men som är inlagd i bilden här i efterhand, se exemplet längst till vänster. Räknat från höger sida uppifrån så har terminalerna nummer 1, 2, 3 rakt nedåt. På vänster sida är de numrerade 4, 5, 6 nedifrån och upp. ”GY” är alltså terminal 1 och skyddsjorden terminal 6.

    Det som är benämnt GY etc är färgen på ledaren i den sladd som medföljer!

    GY = Grå, BN = Brun, BK = Svart, BU = Blå, GN/YE = Grön och gul​

    Vi tar dem från vänster till höger:

    1. Det första alternativet till vänster gäller om man har tre faser, nolla och skyddsjord i uttaget. Man ser det främst på märkningen ”3N~” och man ser det även i bilden under som visar stickproppssidan av kabeln.

      Det är dock tråkigt att de anger spänningen på det otydliga sätt de gör, ”220 – 230/380 - 415 V 3N~”. De flesta äldre hällar brukar tydliggöra spänningen på ett bra sätt genom att ange elementspänningen i inkopplingsanvisningen, den faktiska spänningen som ska finnas på terminalerna. I detta fall anges denna spänning i stickproppen (undre bilden), märkligt. De skriver också ut systemspänningen ”230 / 400 V 3 N~” vilket i och för sig kan vara bra, men man brukar inte skriva så för apparater.

      Inkoppling:
      1. Här ska det sitta en bygel mellan 4 – 5 i spisen medan inga ledare i stickproppsänden ska vara ihopkopplade.

      2. Perilexstickproppen kopplas fempoligt precis som vanligt.
    2. Det andra alternativet ”2N~” gäller för när man inte har mer än två faser, nolla och skyddsjord framdraget till spisen. Här vill man att terminalerna märkta ”GY” och ”BN” ska byglas, men man vill att det görs i stickproppen. Vilka djävla dumheter!!

      Inkoppling:
      1. Om man kommer åt plinten i spisen så gör man byglingen där mellan 1 – 2 vilket innebär att grå inte ska anslutas utan kan isoleras och läggas åt sidan.

      2. I stickproppen kopplar man svart och brun till varsin fas medan grå läggs åt sidan (det gör ingenting om den kopplas till en fas bara den är urkopplad och lagd åt sidan i spisen).
      Spisen/hällen ska normalt avsäkras med 16 A i detta fall.

      Om det handlar om en häll så kan man titta efter om terminal 1 verkligen används av hällen. Det kan vara en blindplint utan funktion. Då behöver ju ingen bygling göras. Så detta alternativ kan vara aktuellt även när man har tre faser framdragna. Då vill man se till att hällen får två faser och ugnen den tredje.

      Det kan även vara så att fullstora spisar inte använder terminal 1. Då har man inte köpt en ”riktig” spis utan den bör lämnas tillbaka.

    3. De tredje alternativet gäller för enfas, eller två poler, 230 V. Det är endast tillämpbart i gamla lägenheter där man enbart har en fas indragen.

      I villor med tre faser ska inte detta alternativ användas. Om detta alternativ då är det enda som beskrivs för spisen eller hällen så bör den lämnas tillbaka. Man ansluter inte en enfasspis till en trefasanläggning.

      Här ser man att terminal 1 inte har någon anslutning, den behövs uppenbarligen inte. Det har diskuterats vad denna terminal har för funktion, om det är en powerboostfunktion eller om den helt enkelt inte används alls av hällen. Det går inte att dra några logiska slutsatser av denna anvisning.

      Man ser också att man i detta fall vill att byglingen 4 – 5 görs i stickproppen, i motsats till övriga fall. Det kan ha sin förklaring i att enfasfallet kräver en högre ledararea, men det är i så fall något som måste vara beskrivet. Högre ledararea löser man med en kabel som har en högre ledararea, man parallellkopplar inte ledare i en kabel så här.

      Observera att bygeln på terminalen mellan 4 – 5 fortfarande sitter kvar. Det behöver den inte göra men det spelar heller ingen roll.

      Inkoppling:
      1. I detta fall kastar man medföljande sladd och köper en 3G4 mm2 gummikabel.

      2. Blå kopplas till terminal 4, som då ska vara byglad till 5.

      3. Brun kopplas till terminal 2 som ska vara byglad mot 3.

      Det är dock inte tokfel att använda medföljande sladd och parallellkoppla ledarna, bara konstigt.

    4. Det sista alternativet gäller för Nederländerna med sina dubbla nollor. Det använder vi inte i Sverige.
     
  3. H
    Moderator · Nivå 25
  4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Det verkar finnas anledning att varna för Siemens fullstora spisar då det förekommer modeller som till synes enligt inkopplingsanvisningen kan kopplas in på tre faser men där detta visar sig vara lögn.

    En sak man kan se på märkskylten, inkopplingsanvisningen eller ev i specarna är märkeffekten. En fullstor spis ska ha en effekt på 10 - 11 kW. Ser man siffror på 7-8 kW så är det för lite, då använder den inte tre faser.

    Det kan mycket väl räcka i alla fall, men Siemens har löst problemet på ett dåligt sätt då ugnen fått en fas och hällen en annan. Hela hällen drivs alltså av en enda fas vilket innebär begränsningar. En häll behöver normalt två faser á 16 A för att ge den effekt som man är van vid från spisar från den tiden då spisar tillverkades för Sverige.

    Man kan också titta på två/trefasiga spisar som anger att de behöver en 20 A säkring. Dessa ska inte heller användas i Sverige.

    De spisar vi känner till är HA858540U, HA858542U och HA858232U, även kallad iQ500.

    https://www.byggahus.se/forum/threa...230-v-fran-perilex-uttag-trefas-400-v.311883/
    https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-siemens-induktionsspis.295182/
    https://www.byggahus.se/forum/threads/siemens-iduktionsspis.309417/
    https://www.byggahus.se/forum/threads/elektriker-ska-installera-induktionsspis-16a-eller-20a.269535/
    https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-inkoppling-av-spis.315049/
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: