I somras flyttade vi in i vårt nya hus som för tillfället har 25A huvudsäkring.

Jag bifogar bilder på januarirapporten som har varit den månad vi har haft överlägset högst elförbrukning.

Någon som har liknande förbrukning och som klarar sig med 20A eller 16A huvusäkring?

Bergvärme
155 kvm
2 vuxna 2 barn

• Graf som visar elförbrukningen i kWh för januari 2026, med variationer varje dag under månaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energiförbrukning januari 2026: Total 1433 kWh, medelförbrukning per dag 46,226 kWh. Januari 2025: Totalt 0 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Agge571
  • Laddar…
Hur mycket billigare är abonnemanget med 20 eller 16 A? Hur påverkas abonnemangskostnaden när nätägaren inför effekttaxa?

• Gilla
Lellemars och 2 till
  • Laddar…
Enligt det här inlägget skulle ni klara er på 16 A med marginal. Sedan är det som tidigare sagt: vad är abonnemangsavgiften för 16 A kontra 25 A, vad händer när nätägaren inför effekttaxa (det kanske är samma avgift för 16 och 25 A) och vad kostar det att få dit elektrikern för att genomföra nedsänkningen?

• Gilla
mackan78 och 3 till
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Enligt det här inlägget skulle ni klara er på 16 A med marginal. Sedan är det som tidigare sagt: vad är abonnemangsavgiften för 16 A kontra 25 A, vad händer när nätägaren inför effekttaxa (det kanske är samma avgift för 16 och 25 A) och vad kostar det att få dit elektrikern för att genomföra nedsänkningen?
Tusen tack för svaret ! :D

Ännu finns ingen information om hur prissättningen blir med de nya effektavgifterna som kommer 2027 för mig.

Kostnaden med 20A blir 2100:- billigare per år
Kostnaden med 16A blir 5380:- billigare per år

Efter att ha kollat runt lite så verkar det finnas elbolag som har samma pris oavsett vilken säkring man har i samband med införandet av effektavgiften, så jag kommer nog avvakta tills jag vet mer.

En elektriker ska ha ca 2000:- för att byta.

• Gilla
G.. och 6 till
  • Laddar…
Vi förbrukar mer, i januari förbrukade vi 2500kWh på 16A. Då har vi tre LLVP, laddar en bil varje dag och golvvärmen på. Diskmaskin och tvättmaskin går frekvent med ett litet barn hemma. Varmvattenberedare på el.

Det enda man får se till är att planera när man kör vissa storförbrukare, bilen laddas efter 19 då matlagningen färdig och jag har försökt fördela storförbrukare på olika faser.

• Gilla
mackan78 och 1 till
  • Laddar…
H husbyggets skrev:

Jag bifogar bilder på januarirapporten som har varit den månad vi har haft överlägset högst elförbrukning.

Någon som har liknande förbrukning och som klarar sig med 20A eller 16A huvusäkring?

Bergvärme
155 kvm
2 vuxna 2 barn
16 bör räcka

• Gilla
mackan78 och 1 till
  • Laddar…
O oosr skrev:
Vi förbrukar mer, i januari förbrukade vi 2500kWh på 16A. Då har vi tre LLVP, laddar en bil varje dag och golvvärmen på. Diskmaskin och tvättmaskin går frekvent med ett litet barn hemma. Varmvattenberedare på el.

Det enda man får se till är att planera när man kör vissa storförbrukare, bilen laddas efter 19 då matlagningen färdig och jag har försökt fördela storförbrukare på olika faser.
16 bör räcka
Tack för din info 👍 Det ger mig lite mer kött på benen.

Vad gäller planeringen av storförbrukare är det så tänker jag med.
Känns lite jobbigt att inte kunna köra på som man vill och behagar men när man väl vant sig vid att planera sin elförbrukning går det säkert hur smidigt som helst.

H husbyggets skrev:

Bergvärme
155 kvm
2 vuxna 2 barn
Räcker med 16A

• Gilla
mackan78
  • Laddar…
Jag har mer i förbrukning med Luft-vatten värmepump och elbil. Med lastbalansering till elbilen så klarar jag mig fint med 20A huvudsäkringar utan att behöva planera den övriga förbrukningen. Men som du skrev vänta med beslut tills du vet hur det blir när det går över till effektavgift.

Attitudeswe
L lonanders skrev:
Räcker med 16A
Det gäller dock bara under förutsättning att värme produktionen har effektvakt. Annars blir det svårt att köra en 16A ugn eller en vattenkokare på samma fas som tvätt/diskmaskin.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
Fasbalansering är viktigt men glöms ofta bort. Vi har 1400 kWh i januari per 110 kvm där elbil stå för 280 kWh, faktiskt nästan samma som förra årets 1280, 20 A huvudsäkring, FLVP

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.