Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Jag vet att man ska läsa det finstilta i försäkringsbrevet och villkoren. Men jag vill undvika att använda fel ord i skadebeskrivningen.
Kyl/frysen har läckt vatten (15 år gammal) och det har skadat parkettgolvet under. Vad gäller?
Kyl/frysen har läckt vatten (15 år gammal) och det har skadat parkettgolvet under. Vad gäller?
Jag blev tillsagd att jag behövde ha en plastficka under kylen för att de skulle täcka eventuell framtida skada. För att det skulle rinna ut framför så det syns.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Finns säkert små skillnader mellan olika försäkringsbolag. De flesta har nog krav på droppskydd under kyl/frys. Annars är det bara att beskriva vad som hänt och gärna komplettera med bilderT Thomas_Blekinge skrev:
Droppskydd fanns med i mitt första försäkringsbrev på mitt hus (2011)
Men villkoren har säkert uppdaterats sen dess om det inte fanns med på ditt, och kyl/frys är ju ändå nåt man drar fram ett par gånger per decennium för att städa bakom, så då kunde du ju lagt dit ett?
Men villkoren har säkert uppdaterats sen dess om det inte fanns med på ditt, och kyl/frys är ju ändå nåt man drar fram ett par gånger per decennium för att städa bakom, så då kunde du ju lagt dit ett?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Är väl bara att testa.
Jag har haft exakt en vattenskada och min erfarenhet av den var att mitt försäkringsbolag gärna betalade ut mer än vad jag tyckte dom var tvungna att göra. Givetvis inte av godhet utan min tolkning är att dom gjorde det för att jag som trogen kund fortsätter att vara det.
Jag har haft exakt en vattenskada och min erfarenhet av den var att mitt försäkringsbolag gärna betalade ut mer än vad jag tyckte dom var tvungna att göra. Givetvis inte av godhet utan min tolkning är att dom gjorde det för att jag som trogen kund fortsätter att vara det.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Vad du är efterklok! Man kunde ju även låtit bli att använder kylen.Violina skrev:
Nä, inte efterklok, men läser mina försäkringsvillkor när jag får dem. Även uppdaterade villkor på en försäkring "jag haft föralltid", det kallas att ta ansvar och uppfylla sin del av avtalet.
Att städa bakom kyl/frys nån gång ibland är ju ett "måste" ur brandsäkerhetssynpunkt, det blir fullt med flottigt damm bakom och kompressorn kan bli varm när den jobbar.
Att städa bakom kyl/frys nån gång ibland är ju ett "måste" ur brandsäkerhetssynpunkt, det blir fullt med flottigt damm bakom och kompressorn kan bli varm när den jobbar.
Det är såklart att det är bra att läsa igenom sina försäkringsvillkor. Men de är inte alltid så lätta att förstå. Jag har själv precis försökt hitta vad som gäller för droppskydd under kyl och frys för Länsförsäkringars stora Villahemförsäkring. Hittade inte någon sådan information men törs ändå inte tro att det inte behövs. Villkoren består av ett antal separata pdf:er så det är mycket lätt att missa något.Violina skrev:
Nä, inte efterklok, men läser mina försäkringsvillkor när jag får dem. Även uppdaterade villkor på en försäkring "jag haft föralltid", det kallas att ta ansvar och uppfylla sin del av avtalet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Säker vatten har sina gamla branschregler här: https://sakervatten.se/branschregler/tidigarebranschregler/T Thomas_Blekinge skrev:
Se vad står i reglerna från 2007.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg