13 531 läst ·
91 svar
14k läst
91 svar
Vilken lösning för enskilt avlopp ska man välja 2025?
Skulle zeoliter kunna sätta igen en markduk? Mitt gråvattenavlopp inkluderar en markduk som skiljer torv från leca-kulor, och den duken hade satts igen helt förra sommaren. Jag fick lov att spola duken med högtryck för att den skulle börja släppa igenom vatten igen.X xxargs skrev:Svår fråga att svara på - skall man vara helt säker att undvika dessa typer av fasta icke lösningsbara mineraliska jonbytarmassor så är det att använda flytande tvättsåpa och bara i undantagsfall använda pulvertvättmedel för det som kräver det som för 90 graders C vittvätt då det är bara pulvertvättmedel som har blekande verkan på vittvätt.
Men visst hittar man pulvertvättmedel med väldigt tidigt angiven natriumsoda (sodium soda) i upplistningen av ingredienser så är sannolikheten lägre att de har större mängder zeoliter i sig då natriumsoda i sig också fungerar som avhärdare för just kalket som är löst i vatten. Tvättmedel kan också använda sig av citratsalter (natriumcitrat) som avhärdare - då främst av flytandet tvättmedel använder sig av mer eller mindre stora mängder natriumcitrat/citronsyra som avhärdare då citronsyra komplexbildar med kalket och 'försvinner' i verkan ur tvättvattnet.
Men det är ur tvättmedelstillverkarnas vy en dyrare avhärdningskemi med användning av soda och natriumcitrat än tidigare använda fosforsyra och dess varianter och senare zeoliter och därför klamrar man sig fast med användning av zeoliter i tvättmedel som säljs i volymer som lågpristvättmedel.
Men har man enskild avlopp så måste man tänka på sådana saker idag då när man gick från fosfatbaserade tvättmedel till med zeoliter så har de fasta, ej upplösningsbara lerliknande mineralbelastningen blivit större och större risk för att sätta igen bädden/infiltreringen i förtid om man tvättar mycket som i en barnfamilj och 3-kammarbrunnen går på belastningsgränsen med mycket vatten genom denna per dygn och för lite lugn tid för att avloppsvattnet skall kunna sedimentera sig helt.
Särskilt gällande den mest finmalda zeoliterna från en tvätt som behöver upp till en vecka (av egen observation och estimering i min minireningsverk) innan de sjunkit undan till acceptabel nivå när det inte rörs om av vattenströmmar (som att tömma badkaret) som rör upp det hela igen, medans en 3-kammarbrunn med 5-pers barnfamilj kan byta hela vattenmängden i brunnen på 2-3 dygn (och beroende om det är 2 eller 3m³ -brunn) och då är det oundvikligt att en liten del av tvättmedlets zeoliter följer med ut till infiltreringen.
inte alls omöjligt, men också att ni kanske för mycket vatten genom 3-kammaren så att slammet inte får tids nog att sedimentera och drivs iväg istället om det är hel familj som använde avloppet och det går åt osedvanligt mycket vatten (...aka tonårsdöttrar).
Det man har sett som kan härröras till just tvättmedel zeoliter i fördelningsrör i infiltration har varit gråvit historia och i vått skick haft konsistensen lite mot modellera
Jag förslår att från och med nu använda flytande tvättmedel så mycket det går och undantagsfall pulvertvättmedel i fortsättningen och minskar igensättningen radikalt efter detta så vet du orsaken.
Det man har sett som kan härröras till just tvättmedel zeoliter i fördelningsrör i infiltration har varit gråvit historia och i vått skick haft konsistensen lite mot modellera
Jag förslår att från och med nu använda flytande tvättmedel så mycket det går och undantagsfall pulvertvättmedel i fortsättningen och minskar igensättningen radikalt efter detta så vet du orsaken.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken lösning ser ni för skorsten i Utekök?
Tak & Vind -
Vilken lösning bäst för förlängd skorsten?
Ved, Pellets, Flis -
Vilken lösning för nya fönster med värme (ström)?
Fönster & Dörrar -
Vilken är bästa lösning för tvättmaskinskoppling?
Vatten & Avlopp -
Vilken värmelösning för garage med lägenhet ovanpå
Värme allmänt