13 531 läst ·
91 svar
14k läst
91 svar
Vilken lösning för enskilt avlopp ska man välja 2025?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Vi har Klaro, inga rörliga, mekaniska eller elektriska delar i själva Minireningsverket. Elektronik och styrning finns i ett skåp vid husväggen. Pumpning görs via luftslangar och luftpump (Airlift / mammoth pump).
Syresättnings sker via membranluftare i botten.
Metoden är SBR med två kamrar. Tanken är alltså tvådelad där första delen är över 5 m^3 (storlek för 5 PE-modulen), vilket lär vara gynnsamt för att buffra varierande flöden samt att sedimentering underlättas. (Dessvärre kopplade förre ägaren backspolning från två vattenreningssystem till avloppet och inte via dagvatten/regnvatten (vilka backspolar med säg kanske 0,5 m^3 varje lördag men det har inte lett till några problem för Minireningsverket).
Från: https://en.klaro.eu/wastewater-treatment-plant/setup-kit
"All pumping processes in KLARO sewage treatment plants are carried out using air lifters instead of submersible pumps. This system, based on the proven mammoth pump principle, ensures trouble-free and long-lasting operation. Air lifters reliably transport water and larger solids without causing wear."
Samt: https://klaroreningsverk.se/renseanlegg/
Det som kan strula är alltså lättillgängligt för åtkomst och inte utsatt för fukt. Luftpumpen är väl det som fortast ger upp (och vi har fått byta en sådan för 2700:- ). I övrigt inga problem (inte ens med lukt).
Flockningsmedel tillsätts 1 ggr/år, ca 800:- . Vi har valt serviceavtal för 4500:-/år och då fyller de på detta. Slamtömning ca 1 ggr/år.
Givetvis är minireningsverk beroende av ström men så brukar även vattentillförsel vara. Dvs strömavbrott påverkar ofta även inflödet. Det kan vara utan ström ett tag (kanske några dygn) men jag antar att bristen på luftning påverkar funktionen ju längre det är strömavbrott.
För övrigt stort tack till xxargs initierade inlägg i denna tråd, bla. https://www.byggahus.se/forum/threa...ka-man-vaelja-2025.563691/page-4#post-6428690
Syresättnings sker via membranluftare i botten.
Metoden är SBR med två kamrar. Tanken är alltså tvådelad där första delen är över 5 m^3 (storlek för 5 PE-modulen), vilket lär vara gynnsamt för att buffra varierande flöden samt att sedimentering underlättas. (Dessvärre kopplade förre ägaren backspolning från två vattenreningssystem till avloppet och inte via dagvatten/regnvatten (vilka backspolar med säg kanske 0,5 m^3 varje lördag men det har inte lett till några problem för Minireningsverket).
Från: https://en.klaro.eu/wastewater-treatment-plant/setup-kit
"All pumping processes in KLARO sewage treatment plants are carried out using air lifters instead of submersible pumps. This system, based on the proven mammoth pump principle, ensures trouble-free and long-lasting operation. Air lifters reliably transport water and larger solids without causing wear."
Samt: https://klaroreningsverk.se/renseanlegg/
Det som kan strula är alltså lättillgängligt för åtkomst och inte utsatt för fukt. Luftpumpen är väl det som fortast ger upp (och vi har fått byta en sådan för 2700:- ). I övrigt inga problem (inte ens med lukt).
Flockningsmedel tillsätts 1 ggr/år, ca 800:- . Vi har valt serviceavtal för 4500:-/år och då fyller de på detta. Slamtömning ca 1 ggr/år.
Givetvis är minireningsverk beroende av ström men så brukar även vattentillförsel vara. Dvs strömavbrott påverkar ofta även inflödet. Det kan vara utan ström ett tag (kanske några dygn) men jag antar att bristen på luftning påverkar funktionen ju längre det är strömavbrott.
För övrigt stort tack till xxargs initierade inlägg i denna tråd, bla. https://www.byggahus.se/forum/threa...ka-man-vaelja-2025.563691/page-4#post-6428690
Redigerat:
luftpumpen i min har hållit förvånansvärt länge - är inte bytt sedan det var nytt ca 2018, och verkar vara en modell som visade sig vara väldigt hållbar, så hållbar att inga lagerförde några membrankit till dessa medans de var i marknaden och det var väldigt letande att hitta en sådan membrankit i reserv till denna som jag till slut fick tag på.
Nu är dessa pumpar inte så svåra att hitta 'look a like' modeller när man vet luftflöde och tryck, och köper man över Ebay/Amazon kan man komma undan med mindre än halva pengarna gentemot svenska återförsäljare, men se till och beställ med reservkit membran till dessa då de som säljs idag verkar inte vara lika hållbara som de som såldes för +5 år sedan.
Det som påverkar mycket i livslängd är vilken mottryck de arbetar under och det kan vara typ bubbla livslängden med 150 mBar övertryck (med luftning ca 1,5 meter ned under vattenytan) gentemot de som arbetar med 250 mBar (luftning ca 2.5 meter under vattenytan)
Nu är dessa pumpar inte så svåra att hitta 'look a like' modeller när man vet luftflöde och tryck, och köper man över Ebay/Amazon kan man komma undan med mindre än halva pengarna gentemot svenska återförsäljare, men se till och beställ med reservkit membran till dessa då de som säljs idag verkar inte vara lika hållbara som de som såldes för +5 år sedan.
Det som påverkar mycket i livslängd är vilken mottryck de arbetar under och det kan vara typ bubbla livslängden med 150 mBar övertryck (med luftning ca 1,5 meter ned under vattenytan) gentemot de som arbetar med 250 mBar (luftning ca 2.5 meter under vattenytan)
Zeoliter är ett ofog, men det ska väl sägas att allt pulvertvättmedel inte innehåller zeoliter. Väljer man flytande tvättmedel är det garanterat fritt från zeoliter, annars får man granska innehållsförteckningen.
Håller med, har själv en sådan lösning.H Hallandsbyggaren skrev:
Vaccumpumpen går sönder i tid och otid, till och med försäljaren erkänner att den håller i max fyra år. När den gått sönder funkar inte toaletten, så man måste ha en i reserv. Inte heller så enkelt eller kul att byta den.
Tanken blir också full i tid och otid, då funkar det inte alls tills tanken är tömd. Dessutom innebär det att man måste ha separat avlopp för BDT (= två system som ökar komplexiteten och kan gå sönder var för sig). Slutligen så blir toaletten mycket svårare att hålla ren på grund av att den inte spolar så mycket vatten (0,5 liter per spolning jämför med typ 6 liter för andra system).
Kan se i tråden att alla som har en fungerande anläggning förespråkar just den medans de som har en icke fungerande anläggning avråder från just det märket. Ganska naturligt egentligen. I verkligheten är det nog mer så att de som har gjort grundjobbet och köpt "rätt" anläggning i förhållande till givna förutsättningar är de som har minst problem. Vad jag menar är att en fel dimensionerad anläggning, oavsett om det är ett verk eller en markbädd, är de som får problem. Att ta hand om ett enskilt avlopp kräver rutiner för att det ska fungera. Tömmer du inte din tre kammare i tid får du slam flykt som sakta kväver din infiltration.
Kan man bygga infiltration i mark - gör det! (det är markens förutsättningar som avgör om det är möjligt)
Kan man inte bygga infiltration - köp infiltration på burk.
Måste du ta bort Fosfor är det Fosforfilter eller kemisk fällning som gäller. Båda är över tid dyra i underhåll.
Bygg med självfall om det är möjligt.
Bygg med normala komponenter som har LTS (long term support) t.ex. pumpar från Flygt, styrelektronik enligt industri standard, o.s.v. Då går det att laga även efter 15 år.
I en svavelhaltig miljö som avloppsvatten är kommer all elektronik och el att gå sönder någon gång genom korrosion.
Bygg så att det går att serva (bygg stort).
Töm trekammaren i tid.
Har driftat ett större reningsverk i 25 år och jag vet att allt som kan gå sönder gör det. Jag lovar. Mindre saker som kan gå sönder ger mindre underhåll.
Kan man bygga infiltration i mark - gör det! (det är markens förutsättningar som avgör om det är möjligt)
Kan man inte bygga infiltration - köp infiltration på burk.
Måste du ta bort Fosfor är det Fosforfilter eller kemisk fällning som gäller. Båda är över tid dyra i underhåll.
Bygg med självfall om det är möjligt.
Bygg med normala komponenter som har LTS (long term support) t.ex. pumpar från Flygt, styrelektronik enligt industri standard, o.s.v. Då går det att laga även efter 15 år.
I en svavelhaltig miljö som avloppsvatten är kommer all elektronik och el att gå sönder någon gång genom korrosion.
Bygg så att det går att serva (bygg stort).
Töm trekammaren i tid.
Har driftat ett större reningsverk i 25 år och jag vet att allt som kan gå sönder gör det. Jag lovar. Mindre saker som kan gå sönder ger mindre underhåll.
Står det uttryckligen "zeoliter" i innehållsförteckningen eller kan det gå under ett/flera andra namn/nummer?lnilsson skrev:
Svår fråga att svara på - skall man vara helt säker att undvika dessa typer av fasta icke lösningsbara mineraliska jonbytarmassor så är det att använda flytande tvättsåpa och bara i undantagsfall använda pulvertvättmedel för det som kräver det som för 90 graders C vittvätt då det är bara pulvertvättmedel som har blekande verkan på vittvätt.H hjulia skrev:
Men visst hittar man pulvertvättmedel med väldigt tidigt angiven natriumsoda (sodium soda) i upplistningen av ingredienser så är sannolikheten lägre att de har större mängder zeoliter i sig då natriumsoda i sig också fungerar som avhärdare för just kalket som är löst i vatten. Tvättmedel kan också använda sig av citratsalter (natriumcitrat) som avhärdare - då främst av flytandet tvättmedel använder sig av mer eller mindre stora mängder natriumcitrat/citronsyra som avhärdare då citronsyra komplexbildar med kalket och 'försvinner' i verkan ur tvättvattnet.
Men det är ur tvättmedelstillverkarnas vy en dyrare avhärdningskemi med användning av soda och natriumcitrat än tidigare använda fosforsyra och dess varianter och senare zeoliter och därför klamrar man sig fast med användning av zeoliter i tvättmedel som säljs i volymer som lågpristvättmedel.
Men har man enskild avlopp så måste man tänka på sådana saker idag då när man gick från fosfatbaserade tvättmedel till med zeoliter så har de fasta, ej upplösningsbara lerliknande mineralbelastningen blivit större och större risk för att sätta igen bädden/infiltreringen i förtid om man tvättar mycket som i en barnfamilj och 3-kammarbrunnen går på belastningsgränsen med mycket vatten genom denna per dygn och för lite lugn tid för att avloppsvattnet skall kunna sedimentera sig helt.
Särskilt gällande den mest finmalda zeoliterna från en tvätt som behöver upp till en vecka (av egen observation och estimering i min minireningsverk) innan de sjunkit undan till acceptabel nivå när det inte rörs om av vattenströmmar (som att tömma badkaret) som rör upp det hela igen, medans en 3-kammarbrunn med 5-pers barnfamilj kan byta hela vattenmängden i brunnen på 2-3 dygn (och beroende om det är 2 eller 3m³ -brunn) och då är det oundvikligt att en liten del av tvättmedlets zeoliter följer med ut till infiltreringen.
Lade också ner Biovac för 3-4 år sedan.H hjulia skrev:När vi valde nytt avlopp så ville vi ha ett med så få delar som kan gå sönder som möjligt och inte beroende av el för att fungera så vi valde en trekammarbrunn i betong med fördelarbrunn och infiltration efter. Efter 6 år känner vi fortfarande att vi gjorde rätt val! Det enda som stör mig är att kommunen kräver slamtömning varje år oavsett hur det ser ut i brunnen (jag läste någonstans att en trekammarbrunn mår bäst och renar bäst om man inte slamtömmer så ofta, om det stämmer vet jag inte) och de återfyller inte så varje år får vi spola vatten i en halv dag eller så för att inte få problem med slamflykt.
Året innan la en granne två hus bort ner ett Biovac minireningsverk för han fick av miljöskäl inte lägga ner något annat medan för mig brydde de sig inte ens om att ta prover i provgropen för den såg så bra ut. Så det kan skilja enormt på markförhållanden på bara 100-150 meter (dricksvattenbrunnen ligger mellan oss, lite närmare mig).
Den grannen hade lite problem de första åren men de sista åren har jag inte hör något så jag misstänker att de har fått till inställningen på verket.
En annan granne la ner Biovac något år efter mig och de ångrar sig fortfarande! De hade så mycket problem i början att vi började skämta om att installatören/servicekillen var mer hos grannen än hemma hos sig själv. Efter kanske 1,5 år så fick de tillslut till det så att det för det mesta fungerar men de har fortfarande, och kommer troligen alltid ha, problem med att verket inte klarar av tillfälligt större mängder vatten. Efter att han som installerade båda minireningsverken hade varit och servat båda verken flera gånger i veckan under en period så sa han upp sitt serviceavtal mot Biovac för han tröttnade på servicedelen. Så Biovac kan jag verkligen inte rekommendera
Ångrar det än idag.
Skulle ha en kapacitet för en familj på fem men blir vääääääldigt ofta fullt för oss på en familj på fyra..
Jäkla strul med inkörningen också, väldigt känsligt och sätter lätt igen.
Så... nej tack biovac.
När det gäller minireningsverk så är i princip alla jag stött på ett rent elände. De är väldigt underhållskrävande helt enkelt.S Steve Hallsten skrev:
Kan väl passa på att nämna vad som menas med 1 PE. 170 liter och 70g organiskt material. Tonårsdöttrar kom lätt upp i det dubbla vad det gäller vatten förbrukning. De flesta verk mår dåligt av för höga flöden. Enklaste är att titta på vatten förbrukningen.
Vi installerade nytt avlopp i somras. Hög skyddsnivå sa kommunen.
Trekammarbrunn och infiltration var första valet, men eftersom vi har lerjord fick vi stryka det. Polonite-säckar var också något vi blev avrådda av, både av kommunen och efter en del googlande och läsande här på BH.
Letade istället efter minireningsverk som inte krävde kemikalier och därmed serviceavtal. Det finns säkert en massa reningsverk med kemikalier som funkar toppen, men vi ville undvika återkommande (dyra) kostnader. De reningsverk vi till slut hittade var från tillverkaren August (AT-8) och Godkända avlopp (Mälaren 6).
Valet föll på Mälaren 6. De har varit väldigt bra att ha att göra med och måna om att se till att allt funkar.
Nu har det inte gått så lång tid sedan installationen men hittills har det funkat bra. Inför att vi ska bygga bostadshuset har vi bara en toalett i en bod ansluten än så länge och den används kanske inte dagligen.
En fördel (som vi iaf intalade oss) är att vi slapp gräva en infiltration som kanske sätter igen och behöver grävas om. Nu blev det bara ett hål i marken för reningsverket och följande utloppsledning med en provbrunn.
Att man behöver vara extra försiktig med vad man spolar ner i ett reningsverk gäller förresten för alla avloppsanläggningar. Biologisk rening sker i en infiltrationsbädd även om den inte är synlig. Spolar man ner fel kemikalier så dödar man den biologiska reningen oavsett var den äger rum.
Trekammarbrunn och infiltration var första valet, men eftersom vi har lerjord fick vi stryka det. Polonite-säckar var också något vi blev avrådda av, både av kommunen och efter en del googlande och läsande här på BH.
Letade istället efter minireningsverk som inte krävde kemikalier och därmed serviceavtal. Det finns säkert en massa reningsverk med kemikalier som funkar toppen, men vi ville undvika återkommande (dyra) kostnader. De reningsverk vi till slut hittade var från tillverkaren August (AT-8) och Godkända avlopp (Mälaren 6).
Valet föll på Mälaren 6. De har varit väldigt bra att ha att göra med och måna om att se till att allt funkar.
Nu har det inte gått så lång tid sedan installationen men hittills har det funkat bra. Inför att vi ska bygga bostadshuset har vi bara en toalett i en bod ansluten än så länge och den används kanske inte dagligen.
En fördel (som vi iaf intalade oss) är att vi slapp gräva en infiltration som kanske sätter igen och behöver grävas om. Nu blev det bara ett hål i marken för reningsverket och följande utloppsledning med en provbrunn.
Att man behöver vara extra försiktig med vad man spolar ner i ett reningsverk gäller förresten för alla avloppsanläggningar. Biologisk rening sker i en infiltrationsbädd även om den inte är synlig. Spolar man ner fel kemikalier så dödar man den biologiska reningen oavsett var den äger rum.
Jag har et AT-8 och det är inte speciellt mycket problem med det - ja förutom att komma underfund med att pH går lite lågt när man kollade noga och följde nitratnivåerna för att säkra att det är under tillåtna utsläppsgränserna, men efter det och man vet vad som skall göras som att kasta i lite kalk när det behövs så är det inte speciellt betungande - inga showstopper hittills men den är bara belastad med 1-2 personer och inte en full familj med tonårsdöttrar...
Vatten och havsmyndigheternas 170 liter/person är lite väl tilltaget och har för mig att genomsnittsflödet är snarare runt 140l/pers/dygn i en villa med kommunal vatten - och kommunen har ju rätt bra koll med sina vattenmätare.
Det har tom. anförts som ett problem när kommunen gör provtagning att i enskilda avlopp att mätvärdena blir missvisande höga då substansmängden av tex. fosfat och nitrat blir för höga och tex. kan gå över tillåtna gränser när det inte är spätt till sagda 170 liter/dygn/person som det hela är beräknat på, med hade klarat sig om vattenmängden faktiskt var 170 l/pers/dygn.
Vatten och havsmyndigheternas 170 liter/person är lite väl tilltaget och har för mig att genomsnittsflödet är snarare runt 140l/pers/dygn i en villa med kommunal vatten - och kommunen har ju rätt bra koll med sina vattenmätare.
Det har tom. anförts som ett problem när kommunen gör provtagning att i enskilda avlopp att mätvärdena blir missvisande höga då substansmängden av tex. fosfat och nitrat blir för höga och tex. kan gå över tillåtna gränser när det inte är spätt till sagda 170 liter/dygn/person som det hela är beräknat på, med hade klarat sig om vattenmängden faktiskt var 170 l/pers/dygn.

