13 531 läst ·
91 svar
14k läst
91 svar
Vilken lösning för enskilt avlopp ska man välja 2025?
Nej, 70% av fosforn måste renas även vid normal skyddsnivå. Och det klarar inte detta reningsverk, det tar kring 30% av fosforn genom retention. Det betyder att man måste ha en infiltration efter reningsverket för att rena fosforn:K K. L skrev:
https://alnarpcleanwater.se/fragor-och-svar-for-miljoinspektorer/
Där kommer våran infiltration på 20kvm in i bilden, och den sköter sig själv. Inget polonitesäcksbyte.Claes Sörmland skrev:
Så det som behövs är alltså dels detta reningsverk och dels en efterföljande infiltration för normal skyddsnivå. Då gäller det att man har mark där man man kan infiltrera. Varför då inte bara välja en billig slamavskiljare och en infiltration? Vad vinner man med detta reningsverk? Slipper man t ex årlig slamtömning?Z ZeuSVI skrev:
Bor man vid kusten eller vid andra känsliga vatten så krävs hög skyddsnivå och alltså dels reningsverket och dels en fosforfälla med polonite.
MItt reningsverk är i alla fall godkänt av myndigheterna.Claes Sörmland skrev:
Det där med fosfor och rening har jag ingen som helst kunskap om så jag kör på som vanligt.😊
Ingen fråga om ditt avlopp är godkänt eller inte, det intressanta för TS är ju vad som behöver anläggas om man väljer Alnarps reningsverk. Det ser från min horisont ut som en rätt dyr lösning med få särskilda fördelar.K K. L skrev:
Claes Sörmland skrev:
Så det som behövs är alltså dels detta reningsverk och dels en efterföljande infiltration för normal skyddsnivå. Då gäller det att man har mark där man man kan infiltrera. Varför då inte bara välja en billig slamavskiljare och en infiltration? Vad vinner man med detta reningsverk? Slipper man t ex årlig slamtömning?
Bor man vid kusten eller vid andra känsliga vatten så krävs hög skyddsnivå och alltså dels reningsverket och dels en fosforfälla med polonite.
Korrekt
- Slamtömning sker en gång vart 8e år, så där sparar man in lite pengar.
- Eftersom vattnet är renat från organsikt material och en del av fosforn redan tagits hand om så kan man ha en mindre infiltration samt att den borde få längre livslängd eftersom den inte kommer slamma igen på samma sätt som om man hade en trekammarbrunn.
- För oss med egen dricksvattenbrunn på gården ville vi ha ett reningsverk för att minska risken för kontaminering av vårt dricksvatten.
Om man har hög skyddsnivå så tillkommer en modul som heter ReAct. Här är Alnarps beskrivning av den:
ReAct:
Hög skyddsnivå innebär ett krav på 90% fosforrening. För att uppnå kravet använder vi oss även brunn med ett kalkmaterial som placeras efter InterACT. På kalkmaterialets ytor absorberas fosforn samtidigt som det höga pH:t hygieniserar vattnet. Efter några år när materialet förbrukats kan det spridas på åkermark för att sluta det så viktiga fosforkretsloppet. Med en enkel pH-mätning kontrolleras kalkmaterialets status.
Så jämfört med slamavskiljare med infiltration är fördelen egentligen bara är att man kan slamtömma mer sällan och att infiltrationen kan krympas lite.Z ZeuSVI skrev:Korrekt
Kostnaden för själv systemet från Alnarp för oss gick på 160 000kr. Så ganska dyr startkostnad. Men näst intill underhållsfritt och kostnadsfritt efter det dvs. en slam tömning var 8e år.
- Slamtömning sker en gång vart 8e år, så där sparar man in lite pengar.
- Eftersom vattnet är renat från organsikt material och en del av fosforn redan tagits hand om så kan man ha en mindre infiltration samt att den borde få längre livslängd eftersom den inte kommer slamma igen på samma sätt som om man hade en trekammarbrunn.
- För oss med egen dricksvattenbrunn på gården ville vi ha ett reningsverk för att minska risken för kontaminering av vårt dricksvatten.
Om man har hög skyddsnivå så tillkommer en modul som heter ReAct. Här är Alnarps beskrivning av den:
Lite förenklat ja, samt att infiltrationens livslängd ökar.Claes Sörmland skrev:
Jämfört med icke biologiska reningsverk så slipper man även service avtal och inköp av kemikalier.
Men börjar man titta på alla parametrar så är det lite mer komplicerat än så.
Enligt tester från Svenska miljöinstitutet så renas även exempelvis läkemedelsrester och hormoner istället för att åka in i infiltrationen som det hade gjort med en 3-kammarbrunn.
Vill man riktigt gräva ner sig i kemi och biologi så renar det mer än så. Men då behöver man troligen ta vattenprover på båda systemen och jämföra resultaten.
Här är en länk till en PDF som beskriver hur det fungerar:
https://alnarpcleanwater.se/wp-content/uploads/2025/04/Produktblad_ACT_-Bioreningsverk_webb-2.pdf
Redigerat:
Har en sån G4, kommunen kräver serviceavtal, runt 4000 per år för att de ska komma i 30 min konstatera att septitanken är full av skit och byta en gummislang till flockmedelspumpen. 600 för en dunk flockmedel som räcker året ut.S Snel77 skrev:
Tycker inte att själva verket krånglar, man MÅSTE rengöra impellern till en sprinklerpump i reningsverket 1 gång per år då denna kloggar igen ovanför skivan annars blir den inte långlivad. Men mer än så är det inte.
Ja dyra serviceavtal är klart en nackdel. Men man kan sköta det själv också, beror väl på om man vill och kommunens inställning.D Drburr skrev:Har en sån G4, kommunen kräver serviceavtal, runt 4000 per år för att de ska komma i 30 min konstatera att septitanken är full av skit och byta en gummislang till flockmedelspumpen. 600 för en dunk flockmedel som räcker året ut.
Tycker inte att själva verket krånglar, man MÅSTE rengöra impellern till en sprinklerpump i reningsverket 1 gång per år då denna kloggar igen ovanför skivan annars blir den inte långlivad. Men mer än så är det inte.
I mitt fall var det skit efter infiltration. Men det är ju ovanligt, normalt sett ser man inte om reningseffekten är otillräcklig, man får ta vattenprover efter infiltrationen för att kontrollera det.B bhus2021 skrev:
HejSimon Tullberg skrev:
Vi bor på landet, så mkt landet man kan få. Flyttade in i ett hus där avloppet var bytt, allt frid o fröjd, trodde vi, visade sig vara underdimensionerat.
Fick inte plats med bädd så vi köpte ett minireningsverk, Kingspan Baga, haft i 2 år nu, funkar perfekt
Gällande kommunen, ha en god kommunikation med dem, de har annars befogenhet att inte godkänna avloppet om de tycker att ni inte informerat ordentligt, vi höll på att falla på målsnöret då jag anlitade markfirma först o sen kontaktade kommunen
Vad tråkigt. Vi har Baga minireningsverk, har aldrig haft de problemen, inga allls faktisktD Drburr skrev:Har en sån G4, kommunen kräver serviceavtal, runt 4000 per år för att de ska komma i 30 min konstatera att septitanken är full av skit och byta en gummislang till flockmedelspumpen. 600 för en dunk flockmedel som räcker året ut.
Byggnovis
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Intressant tråd med många kloka svar!
Följer med stort intresse, har själv två år på mig att anlägga nytt avlopp.
Bor en mil norr om Kungälv innan Kode.
Följer med stort intresse, har själv två år på mig att anlägga nytt avlopp.
Bor en mil norr om Kungälv innan Kode.