S Snel77 skrev:
I mitt fall var det skit efter infiltration. Men det är ju ovanligt, normalt sett ser man inte om reningseffekten är otillräcklig, man får ta vattenprover efter infiltrationen för att kontrollera det.
PS med "slamma igen" menade jag att reningseffekten är dålig, inte att det blir översvämning eller bakfall etc. Men det ena leder väl till det andra etc.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Generellt, om fördelningsbrunnen inte svämmar över utan töms fungerar infiltrationen, dvs det som rinner ned där hamnar sedan i marken vid infiltrationen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur är erfarenheten av reningsverkets polonitesäcksbyte? Hur ofta gör ni det och vad kostar det att få en en säck med kranbil?
Jag har en Ecobox och bytte säcken efter 2,5års användning. 13000kr.
Serviceavtal 2000kr/år mest för att kommunen kräver det. Mäter pH en gång per år för att kolla om det är dags att bta säcken.
Slamtömning 2ggr/år enl. Kommunens taxa.
Ström som driver luftpumpar, i övrigt passiv. Efterpolering och utsläpp i en å som mynnar i en sjö med hög skyddsklass.
Grannen har trekammarbrunn med flockning och har problem med att det korkar igen till infiltrationen och behöver jourtömma ibland, vare sig billigt eller kul.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag har en Ecobox och bytte säcken efter 2,5års användning. 13000kr.
Serviceavtal 2000kr/år mest för att kommunen kräver det. Mäter pH en gång per år för att kolla om det är dags att bta säcken.
Slamtömning 2ggr/år enl. Kommunens taxa.
Ström som driver luftpumpar, i övrigt passiv. Efterpolering och utsläpp i en å som mynnar i en sjö med hög skyddsklass.
Grannen har trekammarbrunn med flockning och har problem med att det korkar igen till infiltrationen och behöver jourtömma ibland, vare sig billigt eller kul.
5200 kr för fosforreningen om året.

Jämfört med kommunalt VA är det ju inte så illa.

• Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
P Putt skrev:
Du har fått bra svar. Det jag kan lägga till, framförallt om det blir minireningsverk, är att ta en tillverkare som funnits på marknaden ett tag samt säljer produkter anpassade för svenskt klimat. Inte kul att köpa något billigt och sedan stå utan reservdelar/service efter några år.
Måste hålla med, mycket relevanta och bra svar! Ett litet tips om det blir trekammarbrunn, så skulle jag föredra en i betong och inte plast! Då när jag behövde välja var det prismässigt ingen skillnad men tror ändån att fördelarna överväger, tyngre och mera hållbart! Beträffande markbädd, det är riktigt att det inte håller evigt, när det är utdömd så kan man anlägga en ny eller så finns det även markbädd på burk , ca 1 kbm, dvs i regel inte svårplacerad och smidigt om man får till fallen på ett bra sätt! Alnarp lösningen har jag alltid tyckt var en smidig lösning om det funkar platsmässigt och uppfyller kraven från kommunen! Dyrare startkostnad dock men sedan kan den bli väldigt lågt eller ingen driftskostnad och man slipper tom kosta på transporter för tömning i regel. Dock tror jag att totalkostnaden ändå blir något högre! Kräver i bästa fall enbart underhåll av växtligheten vad jag kan förstå men det är kanske mera ett nöje för vissa!

Claes Sörmland
Och när det kommer till infiltration eller markbädd så är det klokt att välja en sort som har ett plastbaserat filterspridarlager (biomoduler) istället för makadam. Det ger bättre syresättning av avloppsvattnet och därmed mikrobiell rening. Det finns alla möjliga olika företag som säljer dessa. Några exempel:

https://markgrossen.se/enskilt-avlopp/infiltration/bioblok-biomoduler/?attribute_storlek=BDT+11m2

https://markgrossen.se/enskilt-avlo...PcRxaCJXYPMGJHe7WXlZCX76ME6KLHhYaAnaPEALw_wcB

https://www.avloppscenter.se/produk...l7D1ujvc9jCi2rx82Vy9IvC6dRr6U9xkaAiM1EALw_wcB

Vissa tillverkare beskriver att man kan minska infiltrationsytan med dessa biomoduler och det är troligen sant. Men är kommunen knepig kan de vilja se bevis för det, alltså funktionstester och det saknas vanligen.

Här är lite bilder och en video från vår installation av Alnarps lösningen för er som vill se.

Blev 5 dagar av fräsande i kalksten för att göra gropen för tankarna.

Svart avloppstank i grop med grusbotten, omgiven av olika verktyg och utrustning för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ProAct (Slamnedbrytning) höjd på ca 2.5m.

Grävmaskin installerar tank i utgrävd grop med kalksten runtom, del av slamnedbrytningssystem.
Skapa konto

InterAct lyfts ner.

Installation av avloppssystem med tankar och pumpbrunn i en grävd grop omgiven av staket, med en gul byggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Pumpbrunn på plats som pumpar vidare till infiltrationen.

Bild av nedgrävda tankar och en pumpbrunn under installation på en öppen grusyta omgiven av träd.
Skapa konto

Grov jobbet klart.

• Gilla
Lembritt80 och 10 till
  • Laddar…
När vi valde nytt avlopp så ville vi ha ett med så få delar som kan gå sönder som möjligt och inte beroende av el för att fungera så vi valde en trekammarbrunn i betong med fördelarbrunn och infiltration efter. Efter 6 år känner vi fortfarande att vi gjorde rätt val! Det enda som stör mig är att kommunen kräver slamtömning varje år oavsett hur det ser ut i brunnen (jag läste någonstans att en trekammarbrunn mår bäst och renar bäst om man inte slamtömmer så ofta, om det stämmer vet jag inte) och de återfyller inte så varje år får vi spola vatten i en halv dag eller så för att inte få problem med slamflykt.

Året innan la en granne två hus bort ner ett Biovac minireningsverk för han fick av miljöskäl inte lägga ner något annat medan för mig brydde de sig inte ens om att ta prover i provgropen för den såg så bra ut. Så det kan skilja enormt på markförhållanden på bara 100-150 meter (dricksvattenbrunnen ligger mellan oss, lite närmare mig).
Den grannen hade lite problem de första åren men de sista åren har jag inte hör något så jag misstänker att de har fått till inställningen på verket.
En annan granne la ner Biovac något år efter mig och de ångrar sig fortfarande! De hade så mycket problem i början att vi började skämta om att installatören/servicekillen var mer hos grannen än hemma hos sig själv. Efter kanske 1,5 år så fick de tillslut till det så att det för det mesta fungerar men de har fortfarande, och kommer troligen alltid ha, problem med att verket inte klarar av tillfälligt större mängder vatten. Efter att han som installerade båda minireningsverken hade varit och servat båda verken flera gånger i veckan under en period så sa han upp sitt serviceavtal mot Biovac för han tröttnade på servicedelen. Så Biovac kan jag verkligen inte rekommendera

• Gilla
Steve Hallsten och 1 till
  • Laddar…
Vi valde minireningsverk till sommarhuset, inte för att kommunen krävde det, men vi tänkte att kraven knappast kommer att sänkas framöver. Vi avser att bo permanent i huset framöver.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Simon Tullberg Simon Tullberg skrev:
Hej, vi ska eventuellt köpa en villa på landet som behöver nytt avlopp. Vi är en familj på fyra. Ni som kan, vilken lösningen är bäst att välja för enskilt avlopp? Trekammarbrunn/Markbädd/Filtrering, Minireningsverk? Kom gärna med tips! Tack på förhand.
Vad du än gör, undvik vaccumtoaletter.

• Gilla
Simon Tullberg
  • Laddar…
Simon Tullberg Simon Tullberg skrev:
Hej, vi ska eventuellt köpa en villa på landet som behöver nytt avlopp. Vi är en familj på fyra. Ni som kan, vilken lösningen är bäst att välja för enskilt avlopp? Trekammarbrunn/Markbädd/Filtrering, Minireningsverk? Kom gärna med tips! Tack på förhand.
Jag har just fått min installation klar och godkänd. Jag började med att få klartecken från kommunen att det var normal skyddsnivå som gällde. Därefter kom entreprenören och grävde en provgrop för att analysera jordens egenskaper. Det visade sig att en vanlig slamavskiljare med infiltration duger gott och då var det ett enkelt val. Det enda komplicerade i mitt fall är att jag behöver en pump från slamavskiljaren till infiltrationsbädden då bädden ligger högre än avskiljaren.

• Gilla
Simon Tullberg
  • Laddar…
Har installerat väldigt många olika fabrikat och lösningar. Alla har sina för och nackdelar.
Går det att få godkänt med trekammarbrunn och markinfiltration skulle jag välja det alla dagar i veckan.
Även om det behövs en pumpbrunn efter slamavskiljaren. Personligen skulle jag välja bort biomoduler eftersom det är en massa plast extra som inte tillför något mervärde. Det räcker med spridarrör och makadam.
Har själv ett hus med trekammarbrunn i betong, pumpbrunn, upphöjd markbädd utan tätskikt under och polonit fosforfälla. nackdelar: service pump och dyr polonitsäck.
Polonit består av kalkstenskross som blir mättat med fosfor över tid. Men det är bra att sprida på åkermark som gödning. Fick tillstånd att sprida på åkermarken bredvid men tillståndet kostade lika mycket som hämtning och deponi.
Det andra huset har ett minireningsverk i plast. det behöver flockmedel för fosforrening. Det kräver egentillsyn varje månad och ett billigt serviceavtal. Vissa fabrikat har dyrt seviceavtal.
Nackdelar: kemkostnad, viss servicebehov luftpump. byte uv-lampa för bakteriereduktion. Måste återfyllas med vatten i dom olika facken direkt efter slamtömmning.
Alla lösningar bygger på biologiska processer så var sparsam med klorin och andra starka kemikalier.
Har man slamavskiljare där det går att komma åt utloppet rekomenderar jag filterborste för att slippa slamflykt.

• Gilla
maarten70 och 1 till
  • Laddar…
S
S Snel77 skrev:
Varför inte Baga?
Det är sämsta skiten du kan tänka dig. En massa kapacitiva givare som pajar efter ett par år i bästa fall… pumpar till förbannelse som också pajar… köp inte!

Det är bara att söka på Baga och du kommer att läsa om ena horribla storyn efter den andra när det gäller drift och underhåll, dyra förbrukningsdetaljer, avtal mm. och hålla grejor under armarna för att ens fungera mindre bra.

Själv gillar jag varianten med aktiv slam och vattenlabyrint - enbart mammuth-pumpar av enkel sort som man kan snickra egen version av från bygghandeln om det skulle behövas och en luftpump och programdosa för den för olika körningsintervall - samt en P-modul med pump för flockmedel och behållare eftersom jag har förhöjda krav.

Den typen av minireningsverk med ältande aktiv slam är i stort sett luktfria då man låter aldrig syrebristen bli så lågt att det börja röta (ok mindre mängder i djupet av kamrarna kan det finnas att det blir helt syrefritt och slammet går mot svart, men lukten av det når aldrig ytan).

Varianten jag har fungerar med självfall och klarar sig rätt länge utan ström innan det blir problem - men normalt så skall det vara en luftpump som syresätter en av kamrarna och sköter cirkulationen på resten med samma luft och pumpintervall...

Undvik alla minireningsverkslösning som inkluderar filtersäckar, pumpar som har elmotorer, vippbrytare och andra sensorer - och om du är känslig för lukter av avloppslukter kan sippra ut, undvik avloppslösningar baserad på SBR-teknik då det inkluderar PLC med programvaror med ventiler och annat som skall blåsa i olika slangar i specifika ordningar - och de är inte säkra vid längre strömavbrott eller fel på styrboxen och då kan bli fort översvämning - de som dessutom har hela styrelektroniken och pumpar mm. nere i verket brukar få byta alltihop med några års mellanrum för dyra pengar när det har blivit översvämt pga. något fel i styrlogiken så att sekvensen inte körts och allt blir dränkt i avloppsvatten...

---

Slutligen - om man kan lösa avloppet med 3-kammare (då i betong 3 m³) och infiltrering/markbädd för kommunen så är det det valet man tar alla dagar i veckan - är infiltreringen väl tilltagen 20 m² mark och större för 5 Personekvivalenter så har man en avlopp som håller minst 25 år och ofta närmare 50 år.

Många får uppfattningen att det är 3-kammarbrunnen som renar och är själva reningen, men den tar bara 10-20% av BOD och främst omvandlar fasta organiska partiklar (som fekalier, toapapper och nedsköljda matvaror) till flytande dito med rötning/fermentering och reducerar inte speciellt mycket mer än att ta bort det mesta av partikelslammet så att det inte förkortar infiltreringen/markbädden med onödig mineral-slambelastning.

Det är infiltreringen/markbädden som gör 80-90% av reningsjobbet när det gäller att bryta ned det organiska i slammet och därför tittar kommunens miljöinspektörer extra noga på dessa och dess luftning och att vattnet i rören sjunker bort fort och inte visar någon tecken på i längre tid stående vatten i rören vid kontroll och inte så mycket på 3-kammarbrunnen om den inte har uppenbara fel.

Mineralslam är förutom jord och annat från grönsaker och rotfrukter, tvätt av kläder och dusch/bad också tex. zeoliter från pulvertvättmedel och man bör undvika stora mängder tvättning med pulvertvättmedel (som småbarnsfamiljer...) och köra på flytande så mycket det går då vistelsetiden för tvättvattnet senare i 3-kammarbrunnen är för kort (även om det är över 3 dygn) för att all den finmalna av zeoliterna i pulvertvättmedlet skall sätta av sig och lite av det i stället spolas ut med utgående vatten och hamnar i infiltreringen/markbädden och förkortar dess livslängd + att det är det som inspektörerna ser som gråvit modell-leraktig massa i infiltreringsrörens botten och säger att det är slamflykt (vilket det faktiskt är) och kan underkänna avloppet av det.

Redigerat:
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ska träffa en entrepenör imorgon och se vad dom rekomenderar.
X xxargs skrev:
Själv gillar jag varianten med aktiv slam och vattenlabyrint - enbart mammuth-pumpar av enkel sort som man kan snickra egen version av från bygghandeln om det skulle behövas och en luftpump och programdosa för den för olika körningsintervall - samt en P-modul med pump för flockmedel och behållare eftersom jag har förhöjda krav.
Har du något exempel på en sådan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.