Hej

Första elbilen och därmed första laddboxen på gång. Har 3x25 A huvudsäkring och bilen kan ladda max 11 kW så lastbalansering med hänsyn till det borde inte vara nödvändig. Däremot så skulle jag vilja kunna begränsa laddningen mot Ellevios effektavgift.

Idag utan elbil ligger topplasttimmarna på 3,0 kW (sommar) - 4,5 kW (vinter). På natten kl. 22-06 ligger det på 0,3 kW (sommar) - 2,5 kW (vinter), och då medräknar man endast hälften av det värdet.

Tänker alltså att man skulle vilja lägga en begränsning på tex 5 kW dagtid och 10 kW nattetid. Då skulle huset få 80 % av krämen på dagen, och bilen 80 % av krämen på natten, och min effektavgift skulle inte påverkas alls av elbilsköpet. Optimalt är om man även kan justera ner dessa värden sommartid, men då kan jag acceptera lite handpåläggning.

Räknade lite snabbt och lägger jag till 11 kW rakt av på befintliga effektavgifter så kostar det mig 10 725 kr extra per år. För de 1500 mil/år jag planerar att ladda hemma så är alltså hanteringen av effektavgift viktigare än att planera laddningen efter låga elpriser.

Hur får jag till detta?
 
  • Haha
  • Gilla
Dodgen66 och 1 till
  • Laddar…
Laddar långsamt och bara på natten.

1.500 mil ger ett behov av att ladda fyra mil om dagen i snitt. Med 11 kW gör du det på under en timme (schabloniserat på 2 kW/mil), så ladda långsammare. Laddar du istället med 4 kW (6 A per fas) tar det två timmar. På en åtta timmars natt (om du exempelvis har lågpris 22–06) får du i el för 16 mil.

Du behöver inte kunna ladda dygnet runt utifrån hur du beskriver situationen.
 
  • Gilla
FraCap888 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_123 skrev:
Hej

Första elbilen och därmed första laddboxen på gång. Har 3x25 A huvudsäkring och bilen kan ladda max 11 kW så lastbalansering med hänsyn till det borde inte vara nödvändig. Däremot så skulle jag vilja kunna begränsa laddningen mot Ellevios effektavgift.

Idag utan elbil ligger topplasttimmarna på 3,0 kW (sommar) - 4,5 kW (vinter). På natten kl. 22-06 ligger det på 0,3 kW (sommar) - 2,5 kW (vinter), och då medräknar man endast hälften av det värdet.

Tänker alltså att man skulle vilja lägga en begränsning på tex 5 kW dagtid och 10 kW nattetid. Då skulle huset få 80 % av krämen på dagen, och bilen 80 % av krämen på natten, och min effektavgift skulle inte påverkas alls av elbilsköpet. Optimalt är om man även kan justera ner dessa värden sommartid, men då kan jag acceptera lite handpåläggning.

Räknade lite snabbt och lägger jag till 11 kW rakt av på befintliga effektavgifter så kostar det mig 10 725 kr extra per år. För de 1500 mil/år jag planerar att ladda hemma så är alltså hanteringen av effektavgift viktigare än att planera laddningen efter låga elpriser.

Hur får jag till detta?
Sluta ladda 11 kW om du inte har skäl till det är det enkla svaret.
Jag laddar med 2.2 kW och löser i princip både PHEV (8 kW) och EL-bilen (45 kW) utan några bekymmer oavsett hur vi kör.

När vi fick besök av familj så ställde vi upp till 2.7 kW på laddaren.
 
Kör inte dagligen utan 1500 mil/år är med en del långresor då jag kommer kommer hem med nästan tomt batteri. Dock så kommer jag ju inte åka på två långresor direkt efter varandra så antar att det är ok om det tar 2-3 nätter att ladda fullt igen.

Kan man begränsa laddningen till en viss effekt i alla laddboxar? Har inte fått hem bilen ännu (KIA EV9) men i manualen ser det ut som att man endast kan välja AC charger - Charging current 60 %, 90 % eller 100 %. Ser inte att det går att steglöst välja effekt eller ström.
 
Jag laddar med 8A mellan 22-06 då halva räknas. Får in 40-45 kWh på en natt vilket är 50% + i bilen.

Skulle kunna ställa ner till 6A men jag har inga toppar på grund av laddning på 8A.

05-07 har jag justerat värme och varmvatten för att göra plats för frugans antika dieselholk om hon vill ha värmare inför avresa.
 
T Thomas_123 skrev:
Kan man begränsa laddningen till en viss effekt i alla laddboxar?
I princip, ja. Det finns säkert undantag, men det ”normala” skulle jag säga är att man har en laddapp man kan programmera laddningen från. Eller att man gör det från exempelvis Tibberappen för att ta hänsyn till elpriset. Men som sdu självvär inne på riskerar effektavgiften att spela större roll än elpriset.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
T Thomas_123 skrev:
Kör inte dagligen utan 1500 mil/år är med en del långresor då jag kommer kommer hem med nästan tomt batteri. Dock så kommer jag ju inte åka på två långresor direkt efter varandra så antar att det är ok om det tar 2-3 nätter att ladda fullt igen.

Kan man begränsa laddningen till en viss effekt i alla laddboxar? Har inte fått hem bilen ännu (KIA EV9) men i manualen ser det ut som att man endast kan välja AC charger - Charging current 60 %, 90 % eller 100 %. Ser inte att det går att steglöst välja effekt eller ström.
Har du en normal laddare på väggen, där du kopplar en TYP2-TYP2 kabel så går det nog nästan garanterat att begränsa laddström.

Mina Schuko/CEE till TYP2 laddare kräver att jag trycker på en knapp innan jag stoppar in TYP2-sladden i bilen.
 
Jag har också Ellevio installerade en Garo Entity och Garos lastvakt. Kör 1-fas laddning då detta system kan välja vilken fas den ska ladda med och kan växla under pågående laddning.

Har max 11kW ombordladdare i våra bilar så systemet är ställt på max 18A inkommande och sedan 16A, 1-fas. Bilen laddar mellan 22 och 0615 och vi brukar få i ca 25-28kWh per natt. Med detta har vi hittills i vinter klarat 3,1-3,4kW i effektavgift.
 
  • Gilla
sjober och 1 till
  • Laddar…
Varför skall man ha en "laddbox"? Är ju inte mer än vad namnet säger, ett uttag i en låda...

Bättre köpa en sladd som man kan ta med i bilen och koppla in i närmaste 3-fas uttag. Ja, det är ställbart vilken effekt du vill ladda på.

Bärbar elbilsladdare med inbyggd kontrollpanel och 3-fas kontakt för flexibel laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Varför skall man ha en "laddbox"?
För att ingen ska komma och sno den där den hänger på väggen.

Skämt åsido: laddinfrastrukturen är så välutbyggd nu att ytterst få har någon nytta av att släpa runt på en egen box. Så ska man ändå installera något (många har inte ett trefasuttag där det skulle behövas) kan man lika gärna installera det fast.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
T Thomas_123 skrev:
Kör inte dagligen utan 1500 mil/år är med en del långresor då jag kommer kommer hem med nästan tomt batteri. Dock så kommer jag ju inte åka på två långresor direkt efter varandra så antar att det är ok om det tar 2-3 nätter att ladda fullt igen.

Kan man begränsa laddningen till en viss effekt i alla laddboxar? Har inte fått hem bilen ännu (KIA EV9) men i manualen ser det ut som att man endast kan välja AC charger - Charging current 60 %, 90 % eller 100 %. Ser inte att det går att steglöst välja effekt eller ström.
Jag skall inte säga att alla laddboxar går begränsa men de flesta begränsningar kan du sätta från laddboxen eftersom du äger boxen!

Jag äger också en Kia.
Det du pratar är en egen inställning i bilen, den behöver du inte bry dig annat än att begränsa batteriet att max80% nivå.

Enligt Kia är även det överkurs men jag brukar hålla min bil mellan 15-80% laddning.

Din del kanske det ej blir aktuellt då du gör långresor och då vill man ju ha all kapacitet laddat hemma inför resan!
Åler jag på långresa så laddar även jag bilen till 100% hemma eller om jag har någonstans på resan tillgång till billig el.

Jag har dock en gång använt bilens egna begränsning på laddhastighet och det var faktist på en parkering där det stod "parkering gäller enbart elbilar MED pågående laddning".
Begränsade för att få laddtiden lite längre och därmed kunna stå längre parkerad.

Detta har jag gjort bara en gång då jag behövde parkeringsplatsen lite längre och alla andra platser var upptagna.
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
kisumisu
U Upp skrev:
Finns från 220 v oxå
[länk]
Mormorsladdare 😂

Livsfarligt enligt vissa 😁

Jaja jag skämtar jag har också några sådana. Fick med Hybriden men till elbilen fick jag själv bekosta en sådan.

O javisst har jag haft nytta av det.

Fungerar bra bara man är försiktig o kollar den med jämna mellanrum.
Dock inget jag rekommenderar till konstant bruk och söligt som sirap är det.
Bättre ha trefas och effektavgifterna är väl mindre på natten?
 
Jag kör följande ”recept” för detta:
Amina S laddbox
Homey Energy Dongle
Homey Bridge

Sen har jag knåpat ihop flödet i Homeyn som sänker effekten på laddaren / stänger av utifrån vissa regler.

Bridge+Energy Dongle kostar typ 1300 och en födel med detta är att man även kan koppla in andra ”smarta” strömförbrukare. T.ex. stänger jag av varmvattenproduktionen och sänker luftvärmepumparna utöver att stänga av laddaren när jag vill kapa en topp.
 
Kvackatore Kvackatore skrev:
Varför skall man ha en "laddbox"? Är ju inte mer än vad namnet säger, ett uttag i en låda...

Bättre köpa en sladd som man kan ta med i bilen och koppla in i närmaste 3-fas uttag. Ja, det är ställbart vilken effekt du vill ladda på.

[bild]
Lite svårt att automatiskt styra de flesta av dessa "sladdar" mot inkommande säkringar mm.

CTEK Njord och Go-e är "portabla" och går att styra mot lastvakt. Båda är också godkända för GT avdraget om de installeras av elfirma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.