B
Abiko finns på Motonet till vettigt pris, 50-100 pack så man slipper dutta med 10-pack som ger högt styckpris.

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Tigger Tigger skrev:
Köpte en kabelskotång på Biltema idag. Deras ”bättre” modell, men den är helt galet tung att klämma ihop. Jag vill inte lägga över 1500kr på en Pressmaster, men inte heller behöva klämma så att fingrarna blir blå. 🤢🤢

Någon som rekommenderar en annan än Biltemas?

/T
Tyvärr når inte Biltemas modell fram till målet och är därmed ur leken. Det som är fel är att den inte krimper tillräckligt bra helt enkelt.

Tigger Tigger skrev:
På bilden s

Den är sjukt tung. Pratade med en annan kund som var där och han rekommenderade denna över den enklare jag först hade tagit, men samtidigt varnade han mig om att denna är tung. Jag trodde doch aldrig i min vildaste fantasi att den skulle vara SÅ tung…
Är det vikten på tången, eller är den tung att klämma kabelskon med? Mer muskler behövs!😂

• Gilla
Tigger
  • Laddar…
Har pressat otaliga kabelskor tidigare.
När jag har köpt kabelskor på Biltema så har pressningen inte "fäst" kabeln i kabelskon.
Pressar jag andra äldre kabelskor (inte Biltemas) som jag sparat är det inga problem.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Liten kort uppdatering från min sida (uppskattar allas inlägg - detta är en djungel som sagt och med tanke på inläggen så verkar det inte bara vara jag som tycker så 😅).

Jag köpte modellen större på Jula (det är exakt samma som modellen större på Biltema skulle jag våga påstå). Den var mycket ”lättare” att klämma ihop (längre hävarm som någon här kommenterade kring) men den har för stora käftar för mitt lilla projekt. Vidare släppte jag på skruven som en annan insändare kommenterade och minskade trycket på den från Biltema. Det hjälpte en hel del, men fortfarande får man ta i för kung och fosterland (nästan i alla fall) så jag vet inte om jag kan påstå att Biltemas tång är okej… 🫩

Jag har mitt lilla projekt med att sätta på extra ljus på snöslungan så jag kommer att fortsätta med de tänger jag nu har, men som sagt… De är inga tänger jag personligen skulle rekommendera. 🥵

Jag har spenderat ca 400kr på dessa tillsammans - någon som har tips på en tång för runt de slantarna (säg 500kr) som funkar skapligt? Vore intressant att testa skillnaden. 😬

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
C
B Blueeye skrev:
[länk]
Bra tips.

I deras sortiment är det PELA eller Ironside som passar TS prisklass.

Båda tillhör dock samma kategori av varumärken som Biltema och Julas Meck-tools i att de inte har någon egen tillverkning, utan sätter sitt varumärke på utvalda "kinagrejor". Bilderna på PELAs tänger inger dock förhoppning då det står WIGA på dem som åtminstone är en taiwanesisk märkestillverkare (men om det fortfarande är de tängerna man får eller om de bytt leverantör vet man ju inte säkert).

Tyvärr är de ju som alla andra presstänger i denna kategori till förvillelse lika i utförandet. Så om Julas och Biltemas stora tång inte funkar till sin fysiska storlek lär inte heller dessa funka. Oavsett prisklass finns det nog bara en handfull alternativ som på något väsentligt sätt har en avvikande formfaktor.

Annars börjar jag tro att det inte är tången det är fel på i det här fallet. Hade TS testat med kabelskor av något annat märke?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Har du testat att använda den ett steg fel dvs röda skor i mitten på blå markering och blåa på gul plats? Jag var inne på BT i veckan och tänkte på din tråd så kollade på deras tänger och ingen tvekan om att den du har skulle ha märkning grön-röd-blå det stämmer med vad den är märlt med 0.25-2,5 mm2.

Prova så märker du att inte ens deras tänger är så dåliga som det verkar när man läser tråden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Tigger Tigger skrev:
Jäkla djungel detta…
Vill bara ha en som funkar till enklare eljobb (fixar ledljus till en snöslunga just nu) men som sagt, utan att man får ett bråck på köpet pga. en skit-tång. 🫩
Jag tror du gjort ett fynd. Den jag tittade på är en 1:1 kopia på äldre Abiko dvs så långt toppklass. Vad man kunde se genom förpacknimgen även symmetrisk och kan vändas hur man vill och med prägling vilket uttag man använt verkade rätt där också det gick att se 1.5 i mittuttaget.

• Gilla
Gooli
  • Laddar…
G
GK100 GK100 skrev:
ingen tvekan om att den du har skulle ha märkning grön-röd-blå det stämmer med vad den är märlt med 0.25-2,5 mm2.
Så med andra ord, fram med färglådan och märk om pressbackarna.

• Gilla
Tigger och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag tror du gjort ett fynd. Den jag tittade på är en 1:1 kopia på äldre Abiko dvs så långt toppklass. Vad man kunde se genom förpacknimgen även symmetrisk och kan vändas hur man vill och med prägling vilket uttag man använt verkade rätt där också det gick att se 1.5 i mittuttaget.
GK100 GK100 skrev:
Har du testat att använda den ett steg fel dvs röda skor i mitten på blå markering och blåa på gul plats? Jag var inne på BT i veckan och tänkte på din tråd så kollade på deras tänger och ingen tvekan om att den du har skulle ha märkning grön-röd-blå det stämmer med vad den är märlt med 0.25-2,5 mm2.

Prova så märker du att inte ens deras tänger är så dåliga som det verkar när man läser tråden.
Jag har faktiskt gjort just det. Det går bättre än att hålla sig till deras ”färgsättning” men synd att man själv ska behöva mickla på det sättet.

Jag kommer inte att dö för det som händer med BT:s tång/tänger men som sagt, känns som att det borde vara lättare än vad det är att hitta en okej tång för hobbyverksamhet. 😅

B Blueeye skrev:
Kolla på
[länk]
Hade varit denna typ då med tanke på prisklass. Är den bra tro…?

• Kabelskotång från PELA Tools med artikelnummer 495599, för kabelstorlekar 1,5-6,0 mm, pris 516 kr hos proffsmagasinet.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tigger Tigger skrev:
Hade varit denna typ då med tanke på prisklass. Är den bra tro…?
Alla av den typen är knappast bättre än den du har enda skilnaden är att de går upp till 6 mm2. Hade du tagit motsvarande på BT samma resultat dvs lite lättare pressning på blå och röd jämfört med din. Kanske läge att skaffa lite skor med grön kodning inte alls fel om du jobbar med 1 mm2 och mindre.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Gooli skrev:
Och lite skumt är det att biltema säljer 3st snarlika tänger. Dock har de enligt beskrivningen olika kapacitet på kabelskornas storlek. Trådskaparen ser ut att ha den nedersta.
[bild]
Om man börjar med att kolla denna sida på BT, att det var skumt att de hade 3 olika kabelskotänger för samma kabelskor ...
Så för det första, den dyraste är för oisolerade kabelskor, det både står i katalogtexten samt är tydligt på bilden för den som vet skillnaden.

Sen blir det klurigare, en benämns 0,25-2.5 och den andra 0,5 - 6
Och är detta korrekt så är färgkodningarna fel, och ska vara som GK100 har skrivit.

Och det kan ju vara endast det som är felet, att BT har supit bort de rätta färgkoderna, och då är kanske den presstången är helt OK, bara man har koll på att röda kabelskor (för 0,5-1,5) ska pressas med blå back osv.
Man kan ju se lite ursäktande också åt Biltema, för färgmarkeringarna blir inte lika stabilt standardiserade under den röda backen, det kan bara grönt, gult och svart, t.ex. för backar och kabelskor, men grön bör det vara för 0,25mm2 till 1mm2, medan svart eller gul för 0,14mm2 till (ja nu kan jag inte området här).

MEN, det är alltså inte säkert att det är något konstigt med deras sortiment av tänger, en är definitivt för oisolerade och de två kvarvarande verkar vara i två olika storleksområden, men en med felaktiga färgmarkeringar.

Jag hoppas TS kan prova lite med röda i den blå käften och blå i den gula käften och återrapportera.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Själv har jag två st sådana här ganska billiga, en har jag haft väldigt länge, och misstänker att den kom från Clas ohlson, och den andra kanske kommer från Jula eller Biltema (jag gissar mest på någon av dessa två).

De ser ganska lika ut den i mittenpris hos Biltema, men jag är inte säker på att det är exakt lika, jag kikar inte just nu på någon av dom.
Båda pressar man kabelskorna med en rimlig kraftansträngning, åtminstone en är inte symmetrisk i käftarna (dvs man måste vända kabelskon åt rätt håll).

En av dem, jag tror det är den jag haft längst, pressar inte tillräckligt hårt, jag kan dra loss kabelskorna från kabeln om jag tar i ordentligt.
Pressar det som det ska så ska några kardeler brista, inte alla bara åka ut, typ så bra ska det vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.