Mats-S Mats-S skrev:
Är det den här som är den enkla modellen:
[länk]

Har haft en sådan i 30 år typ, fungerar utmärkt för dom ytterst få ggr jag har använt den, bra nog för mina (och många andras) behov.
Precis den. Det var den jag hade i handen när jag fick rekommendationen att ta den andra istället. Kanske blir den i alla fall då.

Var en sådan jag menade med stansad plåt utan utväxling. En gång när jag använde en sådan fick jag köra den i skruvstäd för att lyckas klämma en vanlig hylsa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Jag köpte en gång i tiden en "dyr" tång från Ebay, kanske 400kr, med massa olika käftar, den är superlätt att pressa men tyvärr får jag sällan ett bra resultat då den verkar pressa för lite. Sedan är den för jäkla otymplig när man ska skarva nåt i bilen så jag har slutat använda den. Kör sedan dess en av dessa billighetstänger, fast med bättre grepp...

Edit det är en Toolcraft likt denna men en gammal: https://www.amazon.nl/-/en/TOOLCRAFT-430461-Crimping-Insulated-Uninsulated/dp/B00DTSKSY8

Tigger Tigger skrev:
Precis den. Det var den jag hade i handen när jag fick rekommendationen att ta den andra istället. Kanske blir den i alla fall då.
Nej då går du åt fel håll, från dålig till usel.
Låter som det är ngt. tillverkningsfel på den du har fått

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Är det så att den där tången är asymmetrisk, dvs du ska stoppa in kabelskon åt rätt håll?
Jag har 2 tänger som jag tror är biltema, en symmetrisk och en asymmetrisk.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tigger Tigger skrev:
fixar ledljus till en snöslunga just nu
Min flickvän bygger bil... jag köpte ett set till henne med något som kalla DT kontakter från AliExpress. Denna blev hon väldigt glad över, tror det kostade runt tusenlappen men då kom det både låda + kontakter och tång i samma

C
RoTe RoTe skrev:
tyvärr får jag sällan ett bra resultat då den verkar pressa för lite.
Har du ställt in presstrycket rätt då?

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Har du ställt in presstrycket rätt då?
Går det ens? När käftarna tar emot är det liksom det som gäller ju, den "vänder" ju inte förrän dom tar emot. Det är metall mot metall.

RoTe RoTe skrev:
Går det ens? När käftarna tar emot är det liksom det som gäller ju, den "vänder" ju inte förrän dom tar emot. Det är metall mot metall.
vissa har en hjul där du kan ställa presstryck... på det finns till och med dom med hjul för tjocklek på isolering.

dock aldrig sett det på billigare modeller

RoTe
K KenNo skrev:
vissa har en hjul där du kan ställa presstryck... på det finns till och med dom med hjul för tjocklek på isolering.

dock aldrig sett det på billigare modeller
Ja det finns ett hjul men käftarna för isolerade kabelskor tar ju i varandra långt innan max tryck ändå, kanske käftarna som är feltillverkade då...

Jag har en sådan där Biltema tång hemma och där var det inga problem med att pressa gula ringkabelskor på 6 mm² kabel när jag höll på att pula i mitt elskåp. Upplevde inte tången speciellt trög men då har jag endast de där simpla pressade tängerna att jämföra med och de har jag 3 stycken varianter av. Biltema tången har där gjort bättre pressningar än de andra som endast gör en pressning per gång medans Biltema tången pressar kabelskon på två ställen samtidigt.

RoTe
Tång för kabelskarvning, visar pressfäste med markeringar i röd, blå och gul färg mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Max press... Ändå lossnar kablarna Tang för att pressa kabelkontakter ligger på grå bakgrund. Det fungerar ej som tänkt då kablar lossnar trots maximal presskraft.
Skapa konto

C
RoTe RoTe skrev:
Max press... Ändå lossnar kablarna
Skumt. Har en likadan Toolcraft (Conrad) och har upplevt att den är av okej kvalitet. Men då har jag nog förvisso aldrig pressat vanliga isolerade kabelskor med den, har en annan tång med fasta backar för sådana.

Noterar att backarnas geometri skiljer sig rätt mycket, inte minst för gula hålet. Toolcraften har som mest 3,0 mm mellanrum på gula, medan den andra tången har 2,8 mm. Så Toolcraft-backarna kanske helt enkelt är skräp(?)

Krimptångar med utbytbara backar, en med färgkodade hål för röd, blå och gul kabelsko, den andra med grå backar.
Skapa konto

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag köpte en tång på AliExpress som hade ett gäng olika utbytbara "tänder" för olika hylsor, den funkar bra bara man kollar vilka som passar till vad....
Tror det kostade en hundring.
Har bara testat en sorts skor iofs men dom va rätt lätta ... Klarar jag så klarar du garanterat!

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Skumt. Har en likadan Toolcraft (Conrad) och har upplevt att den är av okej kvalitet. Men då har jag nog förvisso aldrig pressat vanliga isolerade kabelskor med den, har en annan tång med fasta backar för sådana.

Noterar att backarnas geometri skiljer sig rätt mycket, inte minst för gula hålet. Toolcraften har som mest 3,0 mm mellanrum på gula, medan den andra tången har 2,8 mm. Så Toolcraft-backarna kanske helt enkelt är skräp(?)

[bild]
Ja herre gud detta är en hel vetenskap, kanske köpte jag en piratkopia? Vet av erfarenhet att den inte funkar iaf.

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.