9 416 läst ·
79 svar
9k läst
79 svar
Vilken kabelskotång?
Precis den. Det var den jag hade i handen när jag fick rekommendationen att ta den andra istället. Kanske blir den i alla fall då.Mats-S skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Var en sådan jag menade med stansad plåt utan utväxling. En gång när jag använde en sådan fick jag köra den i skruvstäd för att lyckas klämma en vanlig hylsa.
Jag köpte en gång i tiden en "dyr" tång från Ebay, kanske 400kr, med massa olika käftar, den är superlätt att pressa men tyvärr får jag sällan ett bra resultat då den verkar pressa för lite. Sedan är den för jäkla otymplig när man ska skarva nåt i bilen så jag har slutat använda den. Kör sedan dess en av dessa billighetstänger, fast med bättre grepp...
Edit det är en Toolcraft likt denna men en gammal: https://www.amazon.nl/-/en/TOOLCRAFT-430461-Crimping-Insulated-Uninsulated/dp/B00DTSKSY8
Edit det är en Toolcraft likt denna men en gammal: https://www.amazon.nl/-/en/TOOLCRAFT-430461-Crimping-Insulated-Uninsulated/dp/B00DTSKSY8
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
vissa har en hjul där du kan ställa presstryck... på det finns till och med dom med hjul för tjocklek på isolering.RoTe skrev:
dock aldrig sett det på billigare modeller
Ja det finns ett hjul men käftarna för isolerade kabelskor tar ju i varandra långt innan max tryck ändå, kanske käftarna som är feltillverkade då...K KenNo skrev:
Jag har en sådan där Biltema tång hemma och där var det inga problem med att pressa gula ringkabelskor på 6 mm² kabel när jag höll på att pula i mitt elskåp. Upplevde inte tången speciellt trög men då har jag endast de där simpla pressade tängerna att jämföra med och de har jag 3 stycken varianter av. Biltema tången har där gjort bättre pressningar än de andra som endast gör en pressning per gång medans Biltema tången pressar kabelskon på två ställen samtidigt.
Skumt. Har en likadan Toolcraft (Conrad) och har upplevt att den är av okej kvalitet. Men då har jag nog förvisso aldrig pressat vanliga isolerade kabelskor med den, har en annan tång med fasta backar för sådana.RoTe skrev:
Noterar att backarnas geometri skiljer sig rätt mycket, inte minst för gula hålet. Toolcraften har som mest 3,0 mm mellanrum på gula, medan den andra tången har 2,8 mm. Så Toolcraft-backarna kanske helt enkelt är skräp(?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte en tång på AliExpress som hade ett gäng olika utbytbara "tänder" för olika hylsor, den funkar bra bara man kollar vilka som passar till vad....
Tror det kostade en hundring.
Har bara testat en sorts skor iofs men dom va rätt lätta ... Klarar jag så klarar du garanterat!
Tror det kostade en hundring.
Har bara testat en sorts skor iofs men dom va rätt lätta ... Klarar jag så klarar du garanterat!
Ja herre gud detta är en hel vetenskap, kanske köpte jag en piratkopia? Vet av erfarenhet att den inte funkar iaf.C cpalm skrev:Skumt. Har en likadan Toolcraft (Conrad) och har upplevt att den är av okej kvalitet. Men då har jag nog förvisso aldrig pressat vanliga isolerade kabelskor med den, har en annan tång med fasta backar för sådana.
Noterar att backarnas geometri skiljer sig rätt mycket, inte minst för gula hålet. Toolcraften har som mest 3,0 mm mellanrum på gula, medan den andra tången har 2,8 mm. Så Toolcraft-backarna kanske helt enkelt är skräp(?)
[bild]