10 434 läst ·
79 svar
10k läst
79 svar
Vilken kabelskotång?
Ska man hårddra det så ger inte fabrikaterna någon garanti om man inte använder deras egna kontaktdon, jag har dock aldrig sett det vara en grej hos vanliga elektriker, men på lite större industrier har dom koll på vad som köps in till vad. Dom kalibrerar tängerna och förser dem med serienummer om tängerna inte reda har det, sedan upprättas dokumentation på vart de använts, på så sätt är det lätt att gå tillbaka och spåra. Funkar inte tången till kontakterna kan det helt enkelt vara fel fabrikat till fel tång, men jag är väldigt dålig på isolerade kabelskor, använder dem i princip aldrig.
Ja du… Efter att ha läst inläggen här så vet jag inte längre om det är jag som är klen eller vad som händer. 😅Farstatjej90 skrev:
Den övre är för oisolerade kableskor. Den undre påminner om min Elpriss för isolerade.C cpalm skrev:Skumt. Har en likadan Toolcraft (Conrad) och har upplevt att den är av okej kvalitet. Men då har jag nog förvisso aldrig pressat vanliga isolerade kabelskor med den, har en annan tång med fasta backar för sådana.
Noterar att backarnas geometri skiljer sig rätt mycket, inte minst för gula hålet. Toolcraften har som mest 3,0 mm mellanrum på gula, medan den andra tången har 2,8 mm. Så Toolcraft-backarna kanske helt enkelt är skräp(?)
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan sak i ämnet.
Jag köpte billiga kabelskor från Temu, de är mycket tunnare i materialet.
Haft flera nu som helt enkelt gått av eller kabeln lossnat trots att skon är rätt klämd.
Varning för dessa !!!
Även Biltemas är tunnare än tidigare, men inte lika tunna som dessa från Temu.
Jag köpte billiga kabelskor från Temu, de är mycket tunnare i materialet.
Haft flera nu som helt enkelt gått av eller kabeln lossnat trots att skon är rätt klämd.
Varning för dessa !!!
Även Biltemas är tunnare än tidigare, men inte lika tunna som dessa från Temu.
hört att dessa packas om och säljs på Amazon med... man får vad man betalar för och ibland inte ens detIsakare skrev:
Det skulle man kanske kunna tro, men båda är för isolerade kabelskor.K Kane skrev:
Din Elpress-tång liknar väl snarare den övre med en rätt rektangulär geometri?
Till skillnad mot Toolcraft-backen där inte minst den gula är mer halvmåneformad.
Frågan är hur man som privatperson som ska meka lite bil får tag i något som inte är 35kr per kabelsko... Jag har blandat biltema, ebay, amazon och allt funkar med min "enkelverkande skit-tång" men inte mycket med min dyra Toolcraft. Om jag måste tömma plånboken för tre hundra kabelskor så nej, då nöjer jag med med nuvarande situation. När jag inte orkar slita isär kabeln med kabelskon är jag nöjd.Isakare skrev:
Ja, det är en bra fråga jag inte har nått svar på.RoTe skrev:
Frågan är hur man som privatperson som ska meka lite bil får tag i något som inte är 35kr per kabelsko... Jag har blandat biltema, ebay, amazon och allt funkar med min "enkelverkande skit-tång" men inte mycket med min dyra Toolcraft. Om jag måste tömma plånboken för tre hundra kabelskor så nej, då nöjer jag med med nuvarande situation. När jag inte orkar slita isär kabeln med kabelskon är jag nöjd.
Biltema har i alla år haft bra och billiga kabelskor, men på senare år har de blivit sämre och dyrare.
Litet trådkap här nu, när jag läser att Biltema har börjat med sämre kabelskor: någon som har en källa för kabelskor av hyfsad kvalité som inte är svindyra? Såg häromdagen att jag börjar få ont om vissa sorter, och tänkte lägga in dem i inköpslistan på Biltema...men det vill man ju inte nu.
Handlar ohemult mycket på Amazon, men där är det ju väldigt svårt att veta kvalitén på den här typen av grejer.
Handlar ohemult mycket på Amazon, men där är det ju väldigt svårt att veta kvalitén på den här typen av grejer.
Necore eller Abiko på t.ex. Swedol blir det nästa gång för mig.P Paxman skrev:Litet trådkap här nu, när jag läser att Biltema har börjat med sämre kabelskor: någon som har en källa för kabelskor av hyfsad kvalité som inte är svindyra? Såg häromdagen att jag börjar få ont om vissa sorter, och tänkte lägga in dem i inköpslistan på Biltema...men det vill man ju inte nu.