16 885 läst ·
35 svar
17k läst
35 svar
Vilken kabel till 80amp?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Koppar blir orimligt dyrt redan vid areor >16mm2 idag, du kan välja mellan AKKJ 3x50+15 eller N1XV-AS 4G50 kolla vilken du får gynnsammast pris på bara. Ingen mening med onödig överdimensionering, det är tyvärr alltför vanligt trots allt. Har electrocuted en 4G70 till bra pris är ju även det ett bra val. Att gå på Cu 16mm2 som nämnts är lite väl klent men inte formellt fel, dessutom ett dyrare alternativ.
Dvärgbrytarna blev det av misstag (kl 01) när jag testade runt lite, men det ändrade inte resultatet för överlast. Därimot ändrade markresistiviteten det hela lite, om man nu går upp till 2.5 (vilket ska vara ett extremfall som ska gälla globalt) så får man gå upp en area till på N1XV (att räkna på 1 var pga trötthet). Som handbok 421 föreslår kan man styra fyllningen runt kabeln så att man får en lägre markresistivitet så man slipper gå upp i kabelarea. Sen kanske man skulle dimensionera efter vad generatorn kan leverera istället för vad man planerar att plocka ut, alltid bättre att ta i lite om det inte blir allt för dyrt. Har åtskilliga gånger fått säkra upp ett eller ett par steg högre än vad som var tanken från början.
jag traskade ut och kikade på den kabeln idag faktiskt, och jag hade fel, det var inte 70 kvadrat, utan 50!GK100 skrev:Koppar blir orimligt dyrt redan vid areor >16mm2 idag, du kan välja mellan AKKJ 3x50+15 eller N1XV-AS 4G50 kolla vilken du får gynnsammast pris på bara. Ingen mening med onödig överdimensionering, det är tyvärr alltför vanligt trots allt. Har electrocuted en 4G70 till bra pris är ju även det ett bra val. Att gå på Cu 16mm2 som nämnts är lite väl klent men inte formellt fel, dessutom ett dyrare alternativ.
det var en N1XE-AS 4G50 Draka tillverkad 2004
har inte mätt längden då det är en otymplig rulle men kan göra det vid intresse..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden