Hej!

Har fått en jobb där jag ska gräva ned en kabel. Han som vill ha den nedgrävd undrade om jag kunde fixa kabeln.
Så nu undrar vad jag jag behöver.
Kabeln ska gå mellan en reservgenerator och omkopplaren, ca 40m emellan.
Generatorn är på 120amp och huvudsäkringen i skåpet är på 80amp. De har tänkt att säkra ner generatorn till 80amp.
Är det AKKJ 1kV som gäller? 4ledad och hur många mm2?

Vad är skillanden mellan AKKJ, AXQJ,

SE-1NXV- 5G35 eller 50 kvadrat.

Eller ännu bättre, 120 mm markslang, sedan drar elektrikern in kabeln.

skillanden är att den ena är halogenfri...

Är det aluminium så får man räkna lite högre...

Redigerat:
70mm2 om det är aluminium då?

Måste den vara 5ledad i alla lägen eller menar du att det ska vara 50mm2 om den är 4ledad?

SE–N1XV–AS 1kV 4G95mm2 borde funka?

Redigerat:
gadeberg skrev:
70mm2 om det är aluminium då?

Måste den vara 5ledad i alla lägen eller menar du att det ska vara 50mm2 om den är 4ledad?

SE–N1XV–AS 1kV 4G95mm2 borde funka?
har en ALU- PEX-kabel 4G70 tror jag det var, runt 50 meter, kan kolla upp det noggrannare vid intresse, blev över efter en tillfällig elmatning så den blir inte dyr.

electrocuted skrev:
har en ALU- PEX-kabel 4G70 tror jag det var, runt 50 meter, kan kolla upp det noggrannare vid intresse, blev över efter en tillfällig elmatning så den blir inte dyr.

Du har pm

Funkar det med 4-ledare?

Du behöver väl även ca 20 m 25 mm2 kopparlina till jordtaget? Eller det kanske redan finns?

mycke_nu skrev:
Du behöver väl även ca 20 m 25 mm2 kopparlina till jordtaget? Eller det kanske redan finns?

Till generatorn eller vid elskåpet?

Jag tror man brukar sätta jordtaget vid elskåpet. Kolla med elektrikern så att det blir rätt dimensionerat, det finns krav på övergångsresistansen mot jord.

Om jag förstår det rätt så går det bra med en 4-ledare om systemet i anslutningspunkten är TN-C, vilket det oftast är (uppdelning till TN-S kan göras i den punkten).

Är det däremot TN-S så krävs en femledare, för annars blir det ett TT-system.

Skall generatorn ingå i en anläggning som vanligtvis matas från nätet måste den ha ett enskilt godkänt (<100ohm) jordtag, till det behövs kopparlina och jordspett.
Mängden lina och antalet spett beror på markens resistivitet som varierar beroende på jordmånen.

Redigerat:
Nyfiken fråga till Bo S: Vad är ett TT-system?

Jordlinan ligger där. Generatorn har ju använts tidigare. Men nu ska den stå fast på ett ställe. Har varit på en kärra innan

305 skrev:
Nyfiken fråga till Bo S: Vad är ett TT-system?
Här finns en bra beskrivning: http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system

TT är likt TN med den skillnaden att skyddsjorden är lokal, dvs ingen skyddsledare i direkt kontakt med källan. Används bl.a i Norge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.