16 882 läst ·
35 svar
17k läst
35 svar
Vilken kabel till 80amp?
Sida 1 av 3
Hej!
Har fått en jobb där jag ska gräva ned en kabel. Han som vill ha den nedgrävd undrade om jag kunde fixa kabeln.
Så nu undrar vad jag jag behöver.
Kabeln ska gå mellan en reservgenerator och omkopplaren, ca 40m emellan.
Generatorn är på 120amp och huvudsäkringen i skåpet är på 80amp. De har tänkt att säkra ner generatorn till 80amp.
Är det AKKJ 1kV som gäller? 4ledad och hur många mm2?
Vad är skillanden mellan AKKJ, AXQJ,
Har fått en jobb där jag ska gräva ned en kabel. Han som vill ha den nedgrävd undrade om jag kunde fixa kabeln.
Så nu undrar vad jag jag behöver.
Kabeln ska gå mellan en reservgenerator och omkopplaren, ca 40m emellan.
Generatorn är på 120amp och huvudsäkringen i skåpet är på 80amp. De har tänkt att säkra ner generatorn till 80amp.
Är det AKKJ 1kV som gäller? 4ledad och hur många mm2?
Vad är skillanden mellan AKKJ, AXQJ,
SE-1NXV- 5G35 eller 50 kvadrat.
Eller ännu bättre, 120 mm markslang, sedan drar elektrikern in kabeln.
Eller ännu bättre, 120 mm markslang, sedan drar elektrikern in kabeln.
skillanden är att den ena är halogenfri...
Är det aluminium så får man räkna lite högre...
Är det aluminium så får man räkna lite högre...
Redigerat:
har en ALU- PEX-kabel 4G70 tror jag det var, runt 50 meter, kan kolla upp det noggrannare vid intresse, blev över efter en tillfällig elmatning så den blir inte dyr.gadeberg skrev:
Funkar det med 4-ledare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Om jag förstår det rätt så går det bra med en 4-ledare om systemet i anslutningspunkten är TN-C, vilket det oftast är (uppdelning till TN-S kan göras i den punkten).
Är det däremot TN-S så krävs en femledare, för annars blir det ett TT-system.
Är det däremot TN-S så krävs en femledare, för annars blir det ett TT-system.
Skall generatorn ingå i en anläggning som vanligtvis matas från nätet måste den ha ett enskilt godkänt (<100ohm) jordtag, till det behövs kopparlina och jordspett.
Mängden lina och antalet spett beror på markens resistivitet som varierar beroende på jordmånen.
Mängden lina och antalet spett beror på markens resistivitet som varierar beroende på jordmånen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Här finns en bra beskrivning: http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system305 skrev:
TT är likt TN med den skillnaden att skyddsjorden är lokal, dvs ingen skyddsledare i direkt kontakt med källan. Används bl.a i Norge.